درخواست سازمان ملل از هندوستان:

مسلمانان ایالت آسام را بدون ملیت رها نکنید

کدخبر: 2333036

به دنبال لغو تابعیت دو میلیون نفر از ساکنان ایالت آسام در هند، سازمان ملل از دهلی نو خواست هیچ یک از این افراد را بدون ملیت رها نکند.

مقام ارشد سازمان ملل در امور پناهندگان از هند خواست تا اطمینان دهد که هیچ یک از دو میلیون نفری که از لیست شهروندی ایالت آسام حذف شده‌اند، بدون ملیت از کشور خارج نمی‌شوند.

براساس گزارش «تایم»، دولت هند پس از مدت‌ها از شروع روندی برای بررسی تابعیت قانونی ساکنان ایالت آسام در شمال شرق این کشور، تابعیت حدود دو میلیون نفر را که اغلب مسلمان هستند، لغو کرده است.

«فیلیپو گرندی» کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان و آوارگان در بیانیه‌ای در روز یکشنبه (امروز) در ژنو گفت: «هر پروسه‌ای که تعداد زیادی از افراد را بدون تابعیت رها کند، ضربه بزرگی به تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن بی‌تابعیتی در جهان می‌زند.»

از ۳۳ میلیون موردی که در لیست دولت ذکر شده بود، ۱.۹ میلیون نفر مجوز اقامتشان باطل و اخراج خواهند شد.

دولت هند اعلام کرده که این لیست برای شناسایی و اخراج مهاجران بدون سند بنگلادشی جمع‌آوری شده است.

هنوز مشخص نیست که در صورت اخراج این افراد، آنها قرار است به کجا بروند و در کجا ساکن خواهند شد. چنین وضعیتی هم اکنون درباره مسلمانان روهینگیا نیز وجود دارد که از سوی دولت میانمار آواره شده‌اند و کشور دیگری نیز آنها را قبول نکرده است.

تایم در این باره نوشت: افرادی که بتوانند از این لیست خارج شوند میتوانند درخواست تابعیت کنند اما افرادی که درخواست تجدید نظر آنها نیز رد شود ممکن است به بازداشتگاههای دولتی فرستاده شوند.

افرادی که اخراج شده‌اند ۱۲۰ روز فرصت دارند حق شهروندی خود را در دادگاهی موسوم به «دادگاههای افراد خارجی» ثابت کنند.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: