ائل گلی تبریز کجاست ؟

کدخبر: 2333160

تبریز یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است که تمدن دیرینه ای دارد. این شهر در طول دوران مختلف همواره مورد توجه مسافران و گردشگران واقع شده و مناظر تاریخی و دیدنی بسیاری دارد.

نسیم آنلاین : تبریز یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است که تمدن دیرینه ای دارد. این شهر در طول دوران مختلف همواره مورد توجه مسافران و گردشگران واقع شده و مناظر تاریخی و دیدنی بسیاری دارد. در طول سال همیشه شاهد توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در این شهر هستیم. تبریز به دلیل موقعیتی که از لحاظ جغرافیایی در آن قرار گرفته، یکی از سردترین شهرهای ایران به شمار می رود. یکی از این جاذبه های زیبای این شهر، ائل گلی است و به نام شاه گلی نیز آن را می شناسند. شما هم با تهیه بلیط هواپیما تبریز به سادگی می توانید به این شهر زیبا سفر کنید و از جاذبه های زیبای آن بهره ببرید.

در ادامه با ما همراه باشید تا این مکان جذاب را به طور مفصل بررسی کنیم.

تاریخچه ائل گلی

تاریخچه ائل گلی حدودا به قبل از دوره صفوی، زمان حکومت آق قویونلو باز می گردد. این بنا تا آن هنگام بزرگ ترین منبع برای ذخیره و نگهداری آب بود. همان طور که می دانید در دوران صفویه به بناهای تاریخی اهمیت زیادی می دادند و بسیاری از مکان های به جا مانده تاریخی مربوط به این زمان است. ائل گلی نیز در همین دوران توسعه یافت و دریاچه آن کاملا از شن و ماسه پاک سازی گشت و پس از آن دیوار سنگی نیز دور این مکان کشیده شد. اکنون خیابان هایی که اطراف ائل گلی مشاهده می کنید مربوط به دوران قاجار هستند. درخت های فراوانی هم در اطراف بنا کاشته شد که زیبایی آن را بیش از پیش زیادتر کرد.

پس از گذشت زمان و روی کار آمدن حکومت پهلوی، از ائل گلی به عنوان یک مکان تفریحی و گردشگری استفاده شد. عمارت هشت ضلعی که در وسط این استخر ساخته شده بسیار زیبا و مقاوم است که در دوران گذشته بنایی خشتی بود و مورد بازسازی قرار گرفت. در حال حاضر این بنا به عنوان تالار مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد نام این مجموعه تاریخی باید بدانید که در دوران پیش از انقلاب به آن شاه گلی می گفته اند. پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران بنا بر تصمیم هایی که اتخاذ شد، نام آن را به ائل گلی تغییر دادند. ائل در زبان ترکی به معنی مردم و گول به معنی استخر می باشد. نکته قابل ذکر این است شاه در زبان ترکی به معنایی که ما دانیم (پادشاه) نبوده و به مکان با عظمت و بزرگ اطلاق می شده است. به همین دلیل شاه گلی به معنی استخر بزرگ بوده که امروزه به هر دلیل آن را ائل گلی می خوانند که مفهوم استخری برای عموم مردم دارد.

یکی از زیباترین و جذاب ترین مکان های دیدنی تبریز ائل گلی است که از جمله محبوب ترین مکان های تاریخی-گردشگری این شهر به حساب می آید. همواره جمعیت زیادی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خود به سمت این مجموعه زیبا می آیند. فضای سبز دل انگیز و نسیم خنک استخر، شهربازی، زمینی برای بازی گلف، یک پیست اسکیت و... همگی امکاناتی هستند که در اختیار گردشگران قرار می گیرد. این مجموعه تاریخی پرطرفدار با هیچ یک از مکان های دیگر تبریز قابل مقایسه نیست و جذابیت خاص خودش را دارد. نکته جالب این که استخر ساخته شده این مکان در ابتدا برای تامین آب کشاورزی مناطقی که اطراف آن قرار گرفته به کار می رفته و کم کم در طول زمان کاربرد آن تغییر کرده است. ائل گلی در 7 کیلومتری تیریز واقع شده و یک تفرجگاه خوب و جذاب در میان مردم شناخته شده است. از همه شهرهای ایران می توانید با خرید بلیط اتوبوس تبریز به این شهر سفر کنید و به مکان تاریخی ائل گلی بیاید.

امکانات رفاهی و مکان های تفریحی پارک ائل گلی تبریز

با توجه به موقعیت این مکان و وسعت زیادی که دارد واضح است که باید امکانات رفاهی بیشتری هم داشته باشد. شاید یکی از دلایل محبوبیت و رضایت گردشگران از مجموعه ائل گلی نیز همین باشد. در ادامه برخی از امکاناتی که در این پارک باشکوه وجود دارد را برای شما بر می شماریم:

  • اینترنت رایگان
  • کافه
  • رستوران
  • دکه های متعدد
  • پارکینگ
  • آب شرب
  • تعداد آب خوری های زیاد
  • آلاچیق
  • سکوهای فراوان
  • مکانی برای شست و شوی ظروف
  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی

جالب ترین ویژگی که ائل گلی در اختیار مسافران قرار داده اینترنت رایگان است که اولین پارک مجهز به این امکان است. این مسئله برای گردشگران خشنود کننده می باشد و آن ها را راضی نگه می دارد.

مکان های تفریحی ائل گلی نیز شامل موارد زیر می باشند:

  • مینی گلف

مجموعه ورزشی مینی گلف نزدیک به هتل پارک ساخته شده و یکی از تفریحات جذاب ائل گلی است. یکی از زمین های استاندارد برای بازی گلف در ایران اینجا است که برای رفتن به آن باید هزینه های را که می خواهید پرداخت کنید در نظر داشته باشید.

  • پیست اسکیت سایمان

در بخش جنوبی پارک یک مجموعه مدرن و زیبای ورزشی قرار گرفته که بازی های جذاب و هیجان انگیزی را در آن می توانید انجام دهید. یکی از استاندارد ترین پیست های اسکیت خاورمیانه همین مجموعه سایمان می باشد که علاقمندان زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

  • لونا پارک

پارک و شهربازی که در ضلغ غربی دریاچه ائل گلی واقع شده، تفریحات لذت بخشی برای شما ایجاد می کند. در کنار خانواده و دوستان تان از ترن هوایی، سالتو و... لذت ببرید. اگر مایل هستید خاطرات دوران کودکی خود را زنده کنید از چرخ و فلک و ماشین ضربه ای استفاده کنید.

  • قایقرانی

علاوه بر تیم تبریزی کایاک که برای قایق سواری از این دریاچه استفاده می کنند، شما نیز می توانید در فصول مختلف سال جهت تفریح و خوش گذرانی به قایق سواری در دریاچه ائل گلی مشغول شوید.

  • تالار اندیشه

تالار اندیشه با ظرفیت پذیرش 330 نفر در این مجموعه تاریخی قرار گرفته که آماده میزبانی برای مراسمات مختلف است و از امکانات و تجهیزات مدرن و عالی بهره می برد.

  • کالسکه و دوچرخه سواری

حتما برای شما هم جذاب است که با کالسکه دور ائل گلی به گشت و گذار بپردازید و از صدای بی نظیر راه رفتن اسب ها لذت ببرید. این امکان به همراه دوچرخه سواری که ورزشی مفرح می باشد برای شما فراهم گشته است.

  • پیک نیک

ما ایرانی ها بر طبق عادت، دوست داریم آخر هفته را برای تفریح به کوه و دشت و دریا برویم. با این کار انرژی بیشتری را برای شروع هفته جدید به دست می آوریم. ائل گلی نیز یکی از مکان هایی است که برای گذراندن اوقات فراغت در آخر هفته بسیار مناسب می باشد. چرا که بسیار خوش آب و هوا و زیبا است.

این پارک در شهر تبریز و بلوار ائل گلی قرار گرفته که فاصله چندانی با مرکز شهر ندارد و به راحتی با وسایل نقلیه عمومی یا خودرو شخصی می توانید به این مجموعه تاریخی زیبا بروید. اگر ساکن استان های دیگر هستید با مراجعه به سایت های اینترنتی و بلیط هواپیما از راه هوایی به شهر تبریز سفر کنید و خاطرات خوبی را برای خود رقم بزنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله معرفی برترین ایرلاین های خارجی را نیز مطالعه بفرمایید.

ارسال نظر: