واکنش تشکیلات خودگردان خطرناک‌تر از سفر نتانیاهو به «الخلیل»

کدخبر: 2333221

خطرناک‌تر از سفر تحریک‌آمیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شهر «الخلیل» و حرم ابراهیمی در آن، نوع واکنش تشکیلات خودگردان است که احساسات اهالی این شهر، اعراب و مسلمانان جهان را بیشتر جریحه‌دار کرده است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: اگر آن‌گونه که وزارت خارجه فلسطین می‌گوید که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل سفر به شهر الخلیل و حرم ابراهیمی را در اوج مبارزات انتخاباتی‌اش برای به‌دست آوردن آرای بیشتر راست‌گراهای اسرائیلی ترتیب داد، پس این وزارتخانه و تشکیلات خودگردان، که به نام آن سخن می‌گویند، برای خنثی کردن این سفر و جلوگیری از دستیابی وی به اهدافش، به طور کلی یا جزئی، چه اقدامی صورت داده است؟

این تشکیلات و یا حامیان آن می‌توانستند که ده‌ها بلکه صدها هزار تظاهرات‌کننده در این شهر را علیه این سفر استعماری و نژادپرستانه تحریک کنند به‌‌ویژه که این سفر از چند روز پیش ترتیب برنامه‌ریزی شده بود ولی تشکیلات خودگردان اقدامی به جز صدور بیانیه‌هایی در محکومیت این سفر انجام نداد که این امر نشان می‌دهد که تشکیلات خودگردان فلسطین با پیروزی نتانیاهو و حزب تحت رهبری‌اش «لیکود» در انتخابات آتی اسرائیل مخالفتی نمی‌کند و توجه جامعه جهانی را به جنایت‌های اسرائیلی در اراضی اشغالی جلب کرده است.

ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و تمامی سخنگویانش با اقدام مسلحانه مخالفت می‌کنند و همواره پایبندی‌شان را به مقاومت مسالمت‌آمیز مورد تأکید قرار می‌دهند. پس این مقاومت مسلحانه کجاست در حالی‌که نتانیاهو به شهر الخلیل یورش می‌برد و در سخنرانی‌اش می‌گوید: «یهودیان برای همیشه و تا ابد در شهر الخلیل باقی خواهند ماند.»

آقای «نبیل ابو ردینه» سخنگوی رسمی تشکیلات خودگردان سفر نتانیاهو و «رووف رئولین» رئیس دولت عبری را «در چارچوب تداوم تجاوزات به مقدسات اسلامی و مسیحی، چه در شهر قدس اشغالی یا شهر الخلیل» خوانده است. بسیار خوب، برای متوقف کردن این تجاوزاتبه جز بیان چنین اظهاراتی چه کاری کرده‌اید؟ کمیته‌ای که برای تدوین ساز و کار عقب‌نشینی از توافقنامه اسلو و سلب مشروعیت از اسرائیل و نیز توقف هماهنگی امنیتی با این رژیم تشکیل شد، کجاست؟

اگر نتانیاهو راهپیمایی‌های گسترده اعتراضی علیه سفرش را پیش‌بینی می‌کرد، قبل از اقدام به انجام این سفر بسیار تامل می‌کرد ولی مطمئن بود که این تشکیلات که چند روز پیش به آن چند میلیون شیکل رشوه داد تا حقوق کارمندانش را پرداخت کند، همچنان به سکوت پایبند خواهند ماند و این گام تحریک‌آمیز را طبق روال محکوم خواهد کرد.

به مناسبت سفر تحریک‌آمیز نتانیاهو این سوال مطرح می‌شود که آیا ابومازن بعد از بازگشت تشکیلات به کرانه باختری از 25 سال پیش، از شهر الخلیل بازدید کرده است؟ پاسخ، قطعا نه است و به طور خلاصه، وضعیت این تشکیلات و نقش آن در مواجهه با رژیم اشغالگر را تشریح می‌کند.

نتانیاهو در وهله نخست برای الحاق اراضی اشغالی یا بخش کوچک‌تر آن، که تراکم جمعیتی کمتری دارد، آماده می‌شود و از تشکیلات خودگردان فلسطین و وزارت خارجه آن و یا سخنگوی آن غیر از اظهارنظرهایی با اسلوبی مشابه، چیزی نخواهیم شنید.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: