کشورهای عرب باید از تصمیم کاپیتان نفتکش ایرانی درس بگیرند

کدخبر: 2333260

روزنامه‌نگار عرب پیشنهاد رشوه چند میلیون دلاری آمریکا به کاپیتان آدریان دریا را نشانگر سقوط اخلاقی این کشور و رد این پیشنهاد را درس عبرتی برای برخی کشورهای عربی دانست.

تحلیلگر برجسته عرب با اشاره به پیشنهاد رشوه چند میلیون دلاری واشنگتن به کاپیتان کشتی آدریان دریا جهت تغییر مسیر آن به سمت دلخواه آمریکایی‌ها نوشت این تلاش نافرجام آمریکا نشانگر سقوط اخلاقی این کشور و شکست واشنگتن در تحریم ایران بود و مخالفت شرافتمندانه این کاپیتان هندی باید درس عبرتی برای عرب‌ها باشد.

عبد الباری عطوان در ستون ویژه خود در روزنامه الکترونیکی رأی الیوم آورده است: فکر می‌کردم مطلبی که در روزنامه فاینشنال تایمز انگلیس درباره پیشنهاد مقام بلندپایه آمریکایی در خصوص پرداخت میلیون‌ها دلار رشوه به خدمه نفتکش ایرانی "آدریان دریا ۱" در ازای حرکت به سمت یک متحد آمریکا و شاید اسرائیل و در نتیجه گروگانگیری این نفتکش منتشر شد، سخنی مبالغه آمیز یا حتی یک نکته باشد، اما تایید این موضوع از جانب یکی از کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا برای ما و خیلی‌ها سقوط اخلاقی دولت و نهاد‌های این کشور را فاش کرد. پیش از این نیز بار‌ها به شکست تحریم‌های اقتصادی این کشور علیه ایران، کره شمالی، سوریه یا فهرست بلندبالایی از جنبش‌های آزادی بخش مقاومت و در رأس آن‌ها حزب الله، حماس و انصارالله اشاره کرده بودم.

ترامپ که عامل ایجاد بحران کنونی علیه ایران است، تا به حال در همه جنگ‌هایی که ورود کرده، شکست خورده و نتوانسته است در پاسخ به سرنگونی هواپیمایش دست به کاری بزند یا از کشتی‌های کشورهای همپیمان خود در خلیج فارس حفاظت کند و اکنون نیز به دنبال مذاکره با سران ایران است، اما پاسخی از آن‌ها دریافت نمی‌کند.

طبق خبر‌های منتشر شده، برایان هوک، مسئول رسیدگی به امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا با ارسال ایمیل‌هایی برای کاپیتان آخیلش کومار به وی پیشنهاد میلیون‌ها دلار رشوه داده بود. اما وی با عزت نفس با این پیشنهاد مخالفت کرد، از همین رو دولتی که ادعای درستی و راستی و رهبری جهانی آزاد را دارد، تصمیم گرفت کاپیتان کشتی را تحریم و دارایی‌های او را در آمریکا توقیف کند.

نام این نفتکش ایرانی در تاریخ ثبت خواهد شد، زیرا برای آمریکا به مشکلی تبدیل شده است و شکست ها، ناکامی ها، سیاست‌ها و تحریم‌های این کشور را رسوا می‌کند و متقابلا "زیرکی" ایرانی‌ها در مدیریت درگیری کنونی و تسلیم نشدن در برابر باج خواهی‌های آمریکا را به رخ می‌کشد.

عطوان نوشت: از صمیم قلب به کاپیتان شریف و درستکار هندی درود می‌فرستیم، او که با نپذیرفتن رشوه ننگین ثابت کرد از آمریکا و میلیارد‌ها دلار پول آن قویتر است و تصمیم گرفت همچنان ناخدای این کشتی بماند. او که حدود سه هفته به همراه همکارانش در جبل الطارق در زندان بودند، بی آنکه لحظه‌ای کنار بیایند و روحیه خود را از دست بدهند. در این دنیا مردانی هستند که قیمتی ندارند و با وجود همه فشار‌ها و تحریم‌های کشور‌های استعمارگری مثل آمریکا از ارزش‌های اخلاقی خود کوتاه نمی‌آیند و کاپیتان کومار در رأس چنین انسان‌هایی قرار دارد.

کاپیتان کومار نیازی ندارد به آمریکا برود و آنجا زندگی کند، زیرا کشورش هند تمدنی چند هزار ساله و بسیار زیباتر و اصیل‌تر از بهشت ساختگی آمریکایی‌ها دارد، بهشتی که ترامپ در‌های آن را به روی برخی می‌بندد. لقمه نانی همراه با عزت و شرف گواراتر از غذایی است که با ننگ خودفروشی به آمریکایی‌ها در آمیخته است.

این روزنامه‌نگار در پایان نوشت: در آخر موضعگیری اخلاقی و شرافتمندانه کاپیتان کومار را به عرب‌هایی تقدیم می‌کنم که هندی‌ها را به تمسخر می‌گیرند و به انواع اقدامات نژادپرستانه علیه آنان دست می‌زنند، تنها به این علت که هندی‌ها فقیرند، اما اگر اینان به یاد بیاورند هند کشوری هسته‌ای است و بیشترین تعداد مهندسان فناوری و کارشناسان هسته‌ای جهان را در اختیار دارد، به این اقدامات برتری جویانه خود پایان خواهند داد و حد خود را خواهند شناخت.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: