قانون رفع موانع تولید ۴ سال معطل برجام شد

کدخبر: 2333331

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رتبه ایران در بهبود فضای کسب‌وکار طی چهار سال گذشته به علت انتظار دولت برای چیدن میوه برجام ۷ پله سقوط کرده است، از بی‌توجهی به بهبود فضای کسب‌وکار در کشور انتقاد کرد.

موسی‌الرضا ثروتی ضمن هشدار نسبت به وضعیت نامناسب فضای کسب‌وکار در ایران و اینکه دولت در شش سال گذشته اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام نداده است اظهار کرد:‌ متأسفانه علیرغم تأکیدهای چندین ساله مقام معظم رهبری برای بهبود فضای کسب‌وکار در ایران و توجه به رونق تولید، دولت‌ها در این زمینه کوتاهی کردند و وضعیت کسب‌وکار در ایران جایگاه مناسبی ندارد و بین 180 کشور رتبه خوبی نداریم.

وی با‌اشاره به اینکه آمار بانک جهانی برای طرفداران اقتصاد لیبرال حکم وحی منزل را دارد افزود:‌ طبق آمار بانک جهانی رتبه ایران در زمینه بهبود کسب‌وکار در طول دولت یازدهم و دوازدهم هفت پله سقوط کرده است و رتبه 128 را بین 180 کشور دارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به گلایه مقام معظم رهبری از وضعیت سخت تولید در کشور و ضرورت تغییر نگاه مجموعه دولت، مسئولان و دستگاهها به تولید کنندگان ادامه داد:‌ همه صاحب‌نظران اقتصادی و کلان‌نگر از بانک جهانی گرفته تا توصیه‌های مقام معظم رهبری به ضرورت تغییر فضای کسب‌وکار تأکید دارند اما متأسفانه هنوز دولتمردان نجات اقتصاد را در گروی گشایش‌های بیرونی می‌بینند.

ثروتی با تصریح بر اینکه همین موانع و مشکلات بود که قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر از سوی مجلس مطرح،‌ تصویب و به دولت ابلاغ شد گفت: اما با این حال دولت مشغول چیدن میوه‌های برجام بود و فرصتی برای تسهیل در تولید نیافت و با گذشت 4 سال از ابلاغ این 60 ماده، فقط چند ماده از آن را اجرائی ساخت.

وی با‌اشاره به گلایه مقام معظم رهبری از موانع تولید و مشکلات موجود بر سر راه ایجاد واحدهای تولیدی که گاهی برای فعالیت یک واحد تولیدی باید نه از هفت خوان بلکه از 70 خوان عبور کرد تصریح کرد:‌ خواسته جدی، اساسی و راهبردی رهبری از مسئولان رفع مقررات زائد و موانع تولید برای گذر از شرایط اقتصادی کنونی است.

بر اساس این گزارش، مقام مقام معظم رهبری در دومین دیدارشان با هیئت دولت دوازدهم با‌اشاره به اهمیت مسئله رونق تولید فرمودند: «با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره افزایش کارشکنی‌های بیگانگان بهترین مقابله با این دشمنی‌ها، رونق تولید است که به‌فضل الهی در این زمینه حرکتی در بخش‌های مختلف دیده می‌شود که به‌نوبه خود نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالقوه در سراسر کشور است، بنابراین مسئولان باید تولید داخلی را اساس کار قرار دهند».

روزنامه کیهان

ارسال نظر: