استقبال از دستور رئیسی

کدخبر: 2333376

دستور رئیس قوه قضاییه برای تجدید نظر در احکام اعتراضات کارگری مورد استقبال گسترده فعالان سیاسی و کارگری قرار گرفت.

مرکز رسانه قوه قضاییه یک شنبه گذشته از صدور دستور ویژه آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، در خصوص احکام صادر شده در برخی پرونده‌های اخیر خبر داد.بنابراین گزارش، رئیس قوه قضاییه در خصوص آرای صادر شده از سوی یکی از شعب دادگاه انقلاب در برخی از پرونده‌های اخیر دستور داد به سرعت و تحت نظارت رئیس کل دادگستری تهران تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه انجام گیرد.این دستور رئیس قوه قضاییه حکایت از آن دارد که اگر دربخشی از سیستم قضایی ایراد و اشکالی وجود داشته باشد، بن بستی وجود ندارد و کسی هست که انتقاد را بشنود و اصلاح لازم انجام شود.

صدور قرار منع تعقیب برای دستگیرشدگان اعتراضات کارگری سخنگوی قوه قضاییه نیز با اشاره به صدور قرار منع تعقیب برای همه ۴۱ نفر دستگیرشدگان اعتراضات کارگری خوزستان، از دستور رئیس قوه برای تسریع در تجدیدنظر منصفانه در احکام صادر شده خبرداد.غلامحسین اسماعیلی افزود: پرونده‌ای که بابت شرکت جمعی از کارگران در تجمع غیر قانونی و اخلال در نظم عمومی در استان خوزستان تشکیل شده بود ۴۱ نفر متهم داشته که برای همه آن‌ها قرار منع تعقیب صادر شده است.وی همچنین درباره پرونده هفت نفر از متهمان دیگر که پرونده آن‌ها در سال ۱۳۹۷ از استان خوزستان برای رسیدگی به استان تهران ارسال شد و به تازگی در یکی از شعب دادگاه انقلاب رسیدگی، رای بدوی صادر شده و با فضاسازی رسانه‌ای همراه بوده است، گفت: اولا به محض صدور رای، ریاست قوه قضاییه دستور داد در مرحله تجدید نظر در اسرع وقت رسیدگی عادلانه و منصفانه انجام پذیرد. ثانیا رای صادر شده همان گونه که از دستور ریاست قوه قضاییه استنباط می شود غیر قطعی بوده و اظهار نظر و داوری باید پس از صدور حکم قطعی انجام شود. ثالثا: ادعای محکومیت برخی افراد به مجازات‌های 17 یا 18 سال حبس صحت نداشته و حداکثر مجازات متهمان اصلی پرونده هفت سال و برای برخی دیگر پنج سال است. رابعا، اقدامات مندرج در دادنامه در زمره اتهامات امنیتی است.سخنگوی قوه قضاییه در عین حال تاکید کرد: رویکرد قوه قضاییه در دوره جدید این است که باید میان مفسدان اقتصادی و قشر ضعیفی همچون کارگر که بر اثر فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی حتی دست به اقدامات مجرمانه می‌زند، تفکیک جدی قائل شد و با گروه اول در نهایت قاطعیت و با اشد مجازات، اما درخصوص گروه دوم باید با تسامح و رافت برخورد کرد.

تاکید رئیسی بر شنیدن صدای کارگران وی ادامه داد: رئیس قوه قضاییه بر شنیدن صدای کارگران تاکید داشته و معتقد است به جای برخورد‌های شدید قضایی و امنیتی باید زخم را علاج و مشکلات کارگری و معیشتی را رفع کرد تا حتی اگر کسانی خواستند از این فضا برای اغراض آلوده خود سوءاستفاده کنند زمینه سوءاستفاده برای آن‌ها وجود نداشته باشد. براین اساس نیز دیدار با کارگران و شنیدن مشکلات و مطالبات آن‌ها جزو برنامه‌های آیت ا... رئیسی در سفر‌های استانی بوده است.

تقدیر وزیر کار از رئیس قوه قضاییه محمد شریعتمداری وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هم یک شنبه گذشته در نامه ای به رئیس قوه قضاییه نوشت: "انتشار خبر صدور احکام سنگین برای برخی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه شوک آفرین بود و بر همین اساس در جلسه صبح امروز (یک شنبه) هیئت وزیران مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کمیته ای سه نفره مرکب از وزیر دادگستری، معاون حقوقی رئیس جمهور و این جانب موضوع را پیگیری کند."به گزارش پایگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نامه محمد شریعتمداری به آیت ا... رئیسی آمده است: "خوشبختانه مطلع شدیم حضرتعالی با مداخله ای به جا و به موقع دستور تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه به این احکام را صادر فرمودید. در همین چارچوب ضمن تشکر از مداخله سریع حضرتعالی، این جانب به عنوان مسئول دستگاه متولی تنظیم روابط کار اعلام آمادگی می کنم در کمیته ای مشترک در کلیه موارد مشابه نظر کارشناسی دستگاه متبوع را نسبت به مسائل کارگری اعلام نموده ، تا یکی از مستنداتی باشد که مبنای تصمیم و قضاوت قرار گیرد."پیش از این برخی رسانه ها گزارش داده بودند که شعبه ۲۸دادگاه انقلاب تهران، حکم بدوی افرادی راکه در پرونده اعتراض‌های کارگران هفت‌تپه بازداشت‌شده‌بودند صادر کرده که بر اساس این گزارش اسماعیل بخشی به ۱۴ سال حبس تعزیری و سپیده قلیان به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. همچنین چهار متهم دیگر این پرونده نیز هر یک به ۱۸ سال حبس تعزیری و یک متهم نیز به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود؛ خبری که سخنگوی قوه قضاییه آن را تکذیب کرد.

استقبال از دستور رئیسی فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید مجلس با بیان این که نگاه ما به ورود رئیس قوه قضاییه به احکام صادر شده اخیر مثبت است، ابراز امیدواری کرد که همین نگاه به قضات تسری یافته و به فعالیت‌های صنفی نگاه امنیتی نداشته باشند.سید امیرحسین قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه در خصوص احکام اخیر صادر شده در یکی از شعب دادگاه انقلاب، در یادداشتی نوشت: دستور رئیس قوه قضاییه با یک تیر چند نشان را زد. آیت ا... رئیسی با این دستور با احکام صادر شده فاصله‌گذاری، و در عمل اعلام کرد که این شیوه را منصفانه نمی‌داند.الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با بیان این که موضع اخیر رئیس قوه قضاییه در قبال صدور احکام سنگین برای فعالان کارگری موضعی بر حق است، اظهار کرد: انتظار می‎‌رود این موضع رئیس دستگاه قضا در دفاع از حقوق قشر زحمتکش کارگران نتایج قابل قبولی به همراه داشته باشد.

روزنامه خراسان

ارسال نظر: