اخراج توئیتری جان بولتون

کدخبر: 2333377

جان بولتون، مشاور امنیت ملی جنگ طلب ایالات متحده، چهارماه پس از نخستین اعلام نارضایتی ترامپ از او، سرانجام اخراج شد.بسیاری از تحلیل گران این تصمیم ترامپ را ناشی از نزدیک شدن او به انتخابات می دانند و معتقدند بولتون دیگر با شعار های انتخاباتی ترامپ و ابراز تمایل او برای مذاکره همخوانی نداشت.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی جنگ طلب ایالات متحده، چهارماه پس از نخستین اعلام نارضایتی ترامپ از او، سرانجام اخراج شد.بسیاری از تحلیل گران این تصمیم ترامپ را ناشی از نزدیک شدن او به انتخابات می دانند و معتقدند بولتون دیگر با شعار های انتخاباتی ترامپ و ابراز تمایل او برای مذاکره همخوانی نداشت.

بولتون از جنگ با ایران حمایت کرد، خواستار مداخله نظامی (شکست خورده) در ونزوئلا بود، مخالف صلح با طالبان ، کره شمالی و روسیه بود و به عنوان یک جنگ افروز در دامن نتانیاهو کار می‌کرد. رئیس جمهور آمریکا دیشب در توئیتی نوشت که «دیشب به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر به حضور او در کاخ سفید نیازی نیست. من و دیگر اعضای دولت با بسیاری از پیشنهادهای او به شدت مخالف بودیم، به همین دلیل از او خواستم استعفایش را تقدیم کند، او هم صبح این کار را کرد» در مقابل اما، جان بولتون درباره کنار گذاشته شدنش گفت: «من دیشب پیشنهاد استعفا کردم و رئیس‌جمهور ترامپ گفت فردا درباره آن صحبت کنیم.»این اخراج بلافاصله به کاهش یک دلاری قیمت نفت انجامید. هرچند نمی توان از تنش آفرینی و عدم تعهد ترامپ به قرارداد های بین المللی چشم پوشی کرد، اما ترامپ مایل نبوده که اقدامات مداخله‌جویانه بولتون بر خواسته‌های انزواطلبانه وی (با شعار اول آمریکا) برتری داشته باشد.

نخستین جرقه این نارضایتی نیز اردیبهشت ماه گذشته در نشست ترامپ و هم حزبی هایش زده شد. در این نشست ترامپ از تحریک آشکار مشاور امنیت ملی و دیگر دستیارانش برای روی آوردن به گزینه نظامی (در ونزوئلا)، ناراحت شده و به دوستانش گفته بود «اگر بولتون راه خود را ادامه داده بود، تاکنون در چند مکان دنیا جنگ به راه انداخته بود.»در آن زمان جواد ظریف به گروه جنگ طلب جان بولتون ، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید لقب «تیم ب» را داده بود که سعی می کنند دولت ترامپ را به سمت جنگ ببرند.

اما اختلاف ترامپ با مشاور امنیت ملی اش به این جا خلاصه نشد.بولتون به صراحت علیه طرح مذاکره فرانسه با ایران که ترامپ به نوعی از آن دفاع کرده بود و همچنین مذاکره با طالبان و کره شمالی موضع گرفته بود. پس از نهمین و آخرین دور از مذاکرات نمایندگان طالبان و آمریکا، روزنامه واشنگتن‌پست از به حاشیه رانده شدن جان بولتون در روند صلح افغانستان خبر داده بود. این روزنامه در مقاله روز جمعه (هشتم شهریور) نوشته بود که با توجه به این که متحدان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای یک نشست مهم برای آینده افغانستان در اوایل این ماه آماده می‌شدند ولی جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در فهرست دعوت شدگان نبود.

در مورد دیگر بولتون درخواست یک کپی از پیش‌نویس موافقت‌نامه میان آمریکا و طالبان را کرده بود. ولی زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا برای صلح افغانستان درخواست او را رد کرده و گفته بود که بولتون می‌تواند متن موافقت‌نامه را در حضور یکی ازمقام‌های ارشد آمریکایی بخواند ولی نسخه موافقت‌نامه در اختیارش قرار نگیرد.

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، به واشنگتن پست گفته بود که جان بولتون که از مدت‌ها برای حضور گسترده نظامی آمریکا در سراسر جهان تلاش می‌کند، به شدت مخالف توافق صلحی است که به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا قراراست نقطه پایان بگذارد.

حضور بولتون در کاخ سفید، باعث شده بود اختلافات او به سایر اعضای کابینه ترامپ هم کشیده شود. تا جایی که اوایل هفته جاری سی ان ان از تنش میان او با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خبر داده بود.

به گفته سه منبع مطلع، این دو مقام دولت ترامپ خارج از جلسات رسمی، به ندرت با هم صحبت می‌کنند، به گونه‌ای که آن ها چند هفته است که با یکدیگر صحبتی نداشته‌اند. به همین دلیل، هماهنگی امور کلیدی میان کاخ سفید و وزارت خارجه به کارکنان دون‌پایه محول شده است.

اختلافی که سرانجام به اخراج بولتون انجامید. در همین حال، تحلیل گر بی بی سی گفت : عدم تطابق بولتون با ژستی که ترامپ برای ورود به رقابت های انتخاباتی گرفته و از خود چهره ضد جنگ و طرفدار مذاکره نشان می دهد باعث اخراج سومین مشاور امنیت ملی وی شد.

روزنامه خراسان

ارسال نظر: