شوی تازه نتانیاهو این بار درباره «آباده»!

کدخبر: 2333378

همزمان با اعلام گزارش راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره کاهش تعهدات ایران به برجام و سفر مدیرکل موقت این آژانس به تهران، دور تازه داستان سرایی علیه برنامه هسته ای کشورمان با نقش آفرینی بنیامین نتانیاهو و جان بولتون و همراهی رویترز بالا گرفت که البته با واکنش صریح  محمدجواد ظریف روبه رو شد.

همزمان با اعلام گزارش راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره کاهش تعهدات ایران به برجام و سفر مدیرکل موقت این آژانس به تهران، دور تازه داستان سرایی علیه برنامه هسته ای کشورمان با نقش آفرینی بنیامین نتانیاهو و جان بولتون و همراهی رویترز بالا گرفت که البته با واکنش صریح محمدجواد ظریف روبه رو شد.

شوی تازه نتانیاهو این بار درباره «آباده»! نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در کنفرانسی خبری مدعی شد که یک «سایت تسلیحات هسته‌ای اعلام نشده» ایران را در شهرستان آباده یافته است. نتانیاهو با انتشار برخی «عکس‌های ماهواره‌ای» که طبق ادعای او در ماه ژوئن (تیر) گرفته شده‌اند، مدعی شد که ایران پس از آگاهی یافتن از این که این سایت هسته‌ای لو رفته است، اقدام به نابودی این سایت و سرپوش‌گذاری کرده‌است! در واکنش به شوی جدید نتانیاهو، محمدجواد ظریف در توئیتی نوشت: «کسی که خودش بمب‌های اتمی واقعی در اختیار دارد درباره یک به اصطلاح سایت «ویران‌شده» در ایران مانند چوپان دروغگو فریاد گرگ، گرگ سر می‌دهد. او و تیم ب، بی‌توجه به خون بی‌گناهان و هفت تریلیون دلار دیگر، فقط به دنبال جنگ هستند». وزیر امور خارجه کشورمان در این توئیت ویدئویی از سخنرانی سال ۲۰۰۲ نتانیاهو در کنگره آمریکا را ضمیمه کرده که مربوط به تشویق‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای حمله آمریکا به عراق در یکی از جلسات استماع کنگره در سال ۲۰۰۲ است. ظریف افزود: «تضمین دادن‌های وی در سال ۲۰۰۲ درباره «بازتاب‌های مثبت» حمله به عراق را به یاد بیاورید ولی قطعا این بار وی نمی‌تواند از کنار به تماشا بنشیند [و در امان نخواهد ماند]». ظریف روز گذشته نیز بخش دیگری از ویدئوی حضور نتانیاهو در جلسه استماع کنگره در سال 2002 و مجادله او با «جان تیرنی» نماینده جمهوری خواه وقت ماساچوست درکنگره را منتشر کرد و در توئیتی خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نوشت: «آیا می‌دانستی که نتانیاهو ابزاری برای کشاندن آمریکا به باتلاق افغانستان بوده است؟ همان باتلاقی که خودت هم می‌دانی، نمی‌توانی از آن خارج شوی؟ شعار نتانیاهو از سال 1986 این بوده است: تا آخرین سرباز آمریکایی خواهیم جنگید.این ویدئو رو ببین».

موضع تند احزاب صهیونیست علیه ادعاهای نمایشی نتانیاهو ادعای جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی حتی در سرزمین های اشغالی هم با انتقاد روبه رو شد و احزاب معارض کابینه وی با صدور بیانیه‌هایی اعلام کردند که نتانیاهو تلاش می‌کند از مسائل امنیتی برای کسب منافع شخصی و انتخاباتی سوء استفاده کند. روزنامه فرانسوی لاپرس هم در واکنش به این موضوع آن را نقش بازی کردن نتانیاهو برای بقای سیاسی خود دانست.

فضاسازی بولتون و رویترز علیه برنامه هسته ای ایران در سکانسی دیگر از این نمایش ضدایرانی، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا با همراهی خبرگزاری رویترز سعی کرد پاسخ های منطقی ایران به بدعهدی های آمریکا و کشورهای اروپایی را با طرح ادعاهای خود تحت تاثیر قرار دهد. بولتون در توئیتی با اشاره به ادعاهای سابق نتانیاهو درباره «تورقوزآباد»، خواستار افزایش فشار بر تهران و برگزاری جلسه فوق العاده از سوی آژانس شد. پس از این موضع گیری خبرگزاری رویترز به نقل از دو دپیلمات که آن ها را نزدیک به آژانس معرفی کرد، اعلام کرد که در نمونه گیری های این نهاد در «تورقوزآباد» ردی از اورانیوم پیدا شده است. براساس این ادعا، آژانس در حال بررسی منشأ این ذرات است و از ایران درباره آن توضیح خواسته است. درعین حال یکی از دیپلمات‌ها به رویترز گفته است درجه غلظت اورانیومی که در سایت یاد شده کشف شده، پایین بوده و در حد و اندازه‌های قابل استفاده در تولید بمب هسته‌ای نبوده است.

سفر یک روزه مدیرکل موقت آژانس به تهران همزمان با این تحولات، تهران میزبان مدیرکل موقت آژانس بود. «کورنل فروتا» در سفر چندساعته خود با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر امورخارجه ملاقات کرد. براساس اعلام قبلی، او بنا بود با دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ملاقات کند که براساس گزارش مهر، این دیدار به دلیل «واکنش به طراحی بازی رسانه ای از سوی بولتون و رویترز و واکنش نداشتن جدی آژانس به این اقدام»، لغو شد. او پس از بازگشت از تهران مذاکرات خود با مقامات کشورمان را «بسیار به موقع» دانست.

آژانس: ایران در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته است همزمان «فروتا» در گزارشی به اعضای این نهاد، تأیید کرده است که ایران در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر است. در بخشی از گزارش وی آمده است: «این سانتریفیوژها یا نصب شده‌اند یا در حال نصب هستند: ۲۲ سانتریفیوژ IR-4،یک سانتریفیوژIR-5، ۳0سانتریفیوژ IR-6 و سه سانتریفیوژ IR-6s و... آماده آزمایش شدن با UF-6 هستند.» «هنری رم» تحلیل گر مؤسسه «اوراسیا گروپ» راه‌اندازی این نسل از سانتریفیوژها را «نگران‌کننده‌ترین» اقدام ایران در جهت کاهش تعهد به توافق هسته‌ای توصیف کرده است.

خبر مرتبط

دفاع روسیه از گام سوم کاهش تعهدات هسته ای ایران وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که سومین گام از روند کاهش تعهد ایران به توافق هسته‌ای، تهدیدی در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی ایجاد نمی‌کند. به گزارش فارس، در بخشی از این بیانیه آمده است: «تعلیق تعهدات ایران ذیل توافق هسته‌ای، نتیجه مستقیم سیاست‌های بی‌ملاحظه ایالات متحده است. فعال شدن مجدد تحقیقات سانتریفیوژی ایران از منظر اشاعه هسته‌ای هیچ تهدیدی ندارد». این بیانیه می‌افزاید: «از همه کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای می‌خواهیم که با قدرت از این توافق و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دفاع کنند. تا زمانی که اقدام جمعی برای حفظ این توافق ادامه داشته باشد، نمی‌توان از اوضاع قطع امید کرد». از سوی دیگر «هوا چانیینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین از سیاست‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد و گفت: واشنگتن باید به فشار بر تهران پایان دهد. وی در عین حال تأکید کرد که تمام طرف‌های برجام باید خود را به اجرای کامل و مؤثر آن متعهد کنند. امیدواریم که طرف‌های مربوط به راهکاری مرضی الطرفین برسند و در جهت کاستن از تنش‌ها حول مسئله هسته‌ای ایران تلاش کنند.

روزنامه خراسان

ارسال نظر: