عربستان، امارات و مصر مقصر ممانعت از ورود کارشناسان سازمان ملل به یمن

کدخبر: 2333397

رئیس کمیته بین‌المللی کارشناسان درباره یمن پس از انتشار اولین گزارش درباره این کشور در اوت ۲۰۱۸ عربستان، امارات و مصر را مقصر ممانعت از ورود کارشناسان به یمن دانست.

رئیس کمیته بین‌المللی کارشناسان درباره یمن پس از انتشار اولین گزارش درباره این کشور در اوت ۲۰۱۸ عربستان، امارات و مصر را مقصر ممانعت از ورود کارشناسان به یمن دانست.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، کمال الجندوبی، رئیس کمیته بین‌المللی کارشناسان امور یمن در چهل و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو دومین گزارش این کمیته درباره وضعیت حقوق بشر و موارد نقض این حقوق در یمن را ارائه کرد.

الجندوبی پس از انتشار اولین گزارش درباره این کشور در اوت ۲۰۱۸ عربستان، امارات و مصر را مقصر ممانعت از ورود کارشناسان به یمن دانست. هنوز کشورهایی که اسامی آنها در گزارش الجندوبی اعلام شده، واکنشی نداشته‌اند.

الجندوبی اظهار کرد، اسامی چهره‌هایی که در یمن مرتکب جرائم جنگی شده‌اند به ویژه چهره‌هایی از عربستان و امارات را به صورت محرمانه به میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر ارائه کرد و به او گفته جامعه بین‌الملل راهکاری برای مواخذه درباره جرائم جنگی در یمن بیابد.

رئیس کمیته یاد شده در ادامه گفت: حوثی‌ها پس از انتشار گزارش در اوت به اعضای کمیته اجازه دادند وارد مناطق تحت کنترل‌شان شوند اما عربستان، امارات و مصر به اعضای کمیته اجازه ورود به یمن و نیز مصاحبه با برخی یمنی‌ها در مصر را ندادند.

وی در گزارش خود کشورهای عضو ائتلاف ضد یمن را متهم کرد با دامن زدن به فضای ترس و هراس، تاثیری منفی بر جنگ‌زدگان و شاهدان عینی گذاشته‌اند که در جریان تحقیقات قصد همکاری با کمیته را داشتند.

الجندوبی افزود: ائتلافی که عربستان و دولت (مستعفی) یمن آن را هدایت می‌کنند، به سوال‌های تفصیلی اعضای کمیته پاسخ نداند و کمیته نتوانست از رویکرد ائتلاف درباره اتفاقات یمن و گام‌هایی که باید برای حسابرسی به نقض حقوق برداشته‌ شوند، اطلاع یابد.

وی ادامه داد: با وجود تمامی موانع، کارشناسان و مسؤولان حقوق بشر توانستند با ۶۰۰ تن از شاهدان عینی، آوارگان، جنگ‌زدگان و اسرای یمنی مقیم دیگر کشورها و نیز منابع دیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

الجندوبی تاکید کرد: تحقیقاتی که کمیته انجام داد، بار دیگر نشان داد یمنی‌ها همچنان در برخی مناطق در کنترل دولت (مستعفی) یمن و امارات و نیروهای وابسته به انصارالله، تحت خشونت جنسی، شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها، بازداشت و ربوده شدن قرار دارند.

باچله از هیئت سازمان ملل در یمن بابت گزارش‌شان تشکر کرد و گفت: یمنی‌ها از یک بحران انسانی وحشتناک رنج می‌برند.

وی تاکید کرد: یمنی‌ها با انواع سختی‌ها و درد و رنج‌ها از جمله جنگ، بیماری، گرسنگی، فروپاشی اقتصادی، تروریسم بین‌المللی، نقض گسترده حقوق بشر و جرائم جنگی مواجه هستند.

خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر: