«وانگ یی» وزیر خارجه چین:

سازمان ملل به کره شمالی در زمینه حل مشکلات اقتصادی‌ کمک کند

کدخبر: 2333457

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در کنفرانس خبری مشترک با همتای مالزیایی در پکن، از مواضع اخیر کره شمالی و «سیگنال‌های مثبت» آن درباره آمادگی‌اش برای ازسرگیری مذاکره با آمریکا استقبال کرد.

به رغم بی‌نتیجه بودن سه دیدار سران آمریکا و کره شمالی، وزیر خارجه چین امروز (پنجشنبه) از مواضع اخیر کره شمالی و اعلام آمادگی پیونگ یانگ برای مذاکره با واشنگتن تمجید کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور در صورت اتخاذ رویکرد جدید آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی، مایل به ازسرگیری مذاکرات در اواخر ماه جاری میلادی است.

به گزارش این رسانه غربی، «ساعاتی بعد» از این اعلام آمادگی برای ازسرگیری مذاکره با آمریکا، کره شمالی موشک‌های جدیدی آزمایش کرد.

وزیر خارجه چین امروز (پنجشنبه) در یک کنفرانس خبری گفت: «ما (دولت چین) خوشحال خواهیم شد که شاهد ازسرگیری مذاکرات کره شمالی و ایالات متحده باشیم».

به گفته وانگ یی، تجریه نشان داده است که برای رسیدن به پیشرفت واقعی در مذاکرات، باید به نگرانی‌های کلیدی طرف‌ها پرداخته شود.

وزیر خارجه چین تصریح کرد: «اگر فقط پیش‌شرط‌هایی برای یک طرف وجود داشته باشد یا لیستی به طرف دیگر داده شود و یا اینکه طرفی با استفاده از فشار شدید به دنبال گرفتن امتیازات یک جانبه باشد، باید گفت که در گذشته چنین مواضعی کارساز نبوده و حالا و در آینده نیز موثر نخواهد بود».

وی افزود: «ما امیدواریم که طرف آمریکایی اقدامات عملی در این زمینه اتخاذ کند و سهم خود را در زمینه کاستن از تنش‌ و مهیا کردن روند مذاکره انجام دهد».

وانگ یی که در کنار «سیف‌الدین عبدالله» وزیر خارجه مالزی صحبت می‌کرد، از شورای امنیت سازمان ملل هم درخواست کرد که به کره شمالی در زمینه حل مشکلات اقتصادی‌ کمک و مشکلات ناشی از تحریم‌ها را کمتر کند.

اظهارات این مقام ارشد چین در شرایطی مطرح شده که اختلافات واشنگتن و پیونگ‌یانگ درباره موضوعاتی از قبیل خلع سلاح اتمی کره شمالی و تحریم‌ها علیرغم سه دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور (۲۲ خرداد ۱۳۹۷)، ویتنام (نهم اسفند ۱۳۹۷) و منطقه غیرنظامی دو کُره (نهم تیرماه ۱۳۹۸) همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: