افشاگری عضو سرشناس النصره علیه این تشکیلات؛ از قاچاق و کلاهبرداری تا ساختار طبقاتی

کدخبر: 2333459

در پی شکست‌های بزرگ تروریست‌ها در شمال استان حماه و جنوب استان ادلب و آزادسازی شهرهایی مانند «خان شیخون» و «مورک»، انتقادات از رهبر تشکیلات گروه تروریستی جبهه النصره بالا گرفته است. انتقاداتی که سبب افشاگری‌‌هایی پیرامون این گروهک تروریستی شده است.

نسیم آنلاین : در پی شکست‌های بزرگ تروریست‌ها در شمال استان حماه و جنوب استان ادلب و آزادسازی شهرهایی مانند «خان شیخون» و «مورک»، انتقادات و ریزش‌ها از رهبر تشکیلات گروه تروریستی «هیئة تحریر الشام» (جبهه النصره) بالا گرفته است. در ادامه این موج انتقادات، «ابو العبد الأشداء» فرمانده لشکر دوم تحریر الشام موسوم به «لشکر عمر بن خطاب» و فرمانده سابق ارتش حلب در بیانیه‌ای تصویری به شدت از ابو محمد الجولانی رهبر تحریر الشام انتقاد کرد.

مهم‌ترین نکاتی که او در این بیانیه تصویری بیان کرده به شرح زیر می‌باشد:

- هیئة تحریر الشام، اندکی بعد از تأسیس خود مبلغ هنگفت ۱۰۰ میلیون دلاری دریافت کرد. {او مصدر اعطای این مبلغ را ذکر نکرد!}

- تحریر الشام به صورت ماهانه بیش از ۱۳ میلیون دلار از طریق سیطره بر ادلب و دریافت مالیات و... درآمد دارد.

- در پی سیطره تحریر الشام بر مقر مرکزی و تسلیحات گروه [تروریستی] «حرکة نور الدین الزنکی»، آن‌ها ۱۰ میلیون دلار و ۱۱۰۰ ابزار متنوع جنگی را مصادره کردند که به این‌ها باید کارگاه‌های تسلیحاتی، کارگاه تولید شکر (ممر اصلی درآمد الزنکی) و... را افزود.

- درآمد ماهانه هر شبه نظامی تحریر الشام ۱۰۰ دلار می‌باشد؛ در حالی که درآمد کارمندان اداری مرزبانی‌های مشترک در اقلیم ادلب به ۲۵۰ دلار می‌رسد. ماهانه ۶۵۰ هزار دلار برای پرداخت حقوق تمام مسلحین حاضر در مرزهای اقلیم ادلب کفایت می‌کند؛ اما تحریر الشام حاضر نیست در این زمینه از مسلحین وابسته به بقیه گروه‌ها حمایت کند و از طرف دیگر چند ماه است که پرداخت حقوق مسلحین و سربازان رده‌پایین تشکیلات خود را نیز به تعویق انداخته است!

- تحریر الشام تجارت بنزین و سوخت را به شکل انحصاری به دست گرفته است. این کار باعث بیکار شدن حدود ۱۰۰ هزار نفر در ادلب شده است! علاوه بر بنزین و سوخت، در بسیاری از صنایع و کالاهای دیگر نیز تحریر الشام با چند تاجر و سرمایه‌دار خاص توافق کرده تا بازار شبه‌انحصاری ایجاد کنند و همین موضوع باعث ضررهای هنگفت تجار دیگر شده است.

- فساد در بخش مالی تحریر الشام در بالاترین سطح می‌باشد. به عنوان نمونه می‌توان به گندم اشاره کرد که کشاورزان را مجبور کردند تا محصولات خود را به قیمت اندکی و ثم بخش به آنان بفروشند؛ بعد تحریر الشام به همکاری چند تاجر گندم‌ها را به مناطق تحت سیطره نظام قاچاق کرد و از این طریق به سود سرشاری دست یافت. این در حالی است که همین سازمان (تحریر الشام) به بهانه تمشیت امور و ارائه خدمات حتی از آوارگان و بیماران بیمارستان‌ها نیز مالیات دریافت می‌کند.

- از نظر نظامی، تحریر الشام تنها یک‌چهارم مرزهای قلمرو ادلب را مرزبانی می‌کند. سه‌‌چهارم مناطق را دیگر گروه‌های مسلح مرزبانی می‌کنند؛ اما تحریر الشام حاضر نیست هیچ همکاری‌ یا کمکی در اختیار آن‌ها بگذارد!

- در جریان درگیری‌های ماه‌های اخیر، تحریر الشام مخالف باز کردن و گشودن جبهه‌های عملیاتی جدید علیه نظام بود و همین موضوع باعث شد تا ارتش سوریه و متحدین آن بر یک جبهه عملیاتی تمرکز کرده و پیشروی کنند. بارها گروه‌های دیگر خواستار گشوده شدن جبهه‌های عملیاتی جدید شدند؛ اما تحریر الشام این اجازه را به آنان نداد.

- مدت‌ها قبل از آغاز عملیات، به خوبی می‌دانستیم که روسیه می‌خواهد از طریق «قلعة المضیق» به این منطقه حمله کند؛ اما رهبری تحریر الشام هیچ اقدامی برای تقویت مواضع دفاعی در این منطقه انجام نداد!

- تحریر الشام امروز نقطه ثقل امت یا حتی یک گروه یا سازمان نیست! تمام تشکیلات و شاخه‌های مختلف آن صرفا ابزاری است در دست رهبری آن ابومحمد الجولانی و تنها به اراده و نظر او عمل می‌کنند! هر کس با جولانی مخالفت کند، به راحتی تخریب یا تسویه شده و گروهی در داخل تشکیلات او را به «خیانت» متهم کرده و حکم «محارب» علیه وی می‌دهند! اکنون دوستان نزدیک و مقرب رهبری تشکیلات بر تمام پست‌های مهم شرعی، امنیتی و اقتصادی تحریر الشام حکمرانی می‌کنند.

چند نکته مهم نظامی

در میان نکات مختلفی که ابو العبد اشداء مطرح کرده، چند فکت مهم نظامی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

با توجه به معوقه ماندن چند ماهه پرداخت حقوق به شبه‌نظامیان و همزمان پرداخت حقوق کارمندان و مسئولین بخش‌های اقتصادی و امنیتی، روحیه رزمی و جنگی در میان نظامیان باید پایین باشد. علاوه بر آن، امکان طغیان نظامیان - خصوصا سربازان رده پایین و خرده‌پا - نیز وجود دارد! این نکته زمانی اهمیت مضاعف می‌یابد که بدانیم در ادلب هیچ گروهی دوره اجباری سربازی ندارد و تمام مسلحین موجود در صفوف معارضه، داوطلبانه وارد نبرد شده‌اند!

ابو العبد در بخشی از صحبت‌های خود، بودجه ماهانه ۶۵۰ هزار دلار را برای پرداخت حقوق نظامیان مرزبان در اقلیم ادلب کافی می‌داند و در جای دیگری می‌گوید حقوق نظامیان تحریر الشام ۱۰۰ دلار است. اگر حقوق بقیه گروه‌های مسلح حاضر در ادلب - که در مقایسه با تحریر الشام از مکنت مالی به مراتب کم‌تری برخوردارند - را همین ۱۰۰ دلار فرض کنیم، نتیجه می‌گیریم فقط و فقط ۶۵۰۰ شبه‌نظامی در حال مرزبانی در ادلب وجود دارند! اگر فقط ۵۰۰ نفر را مرزبان اقلیم‌ عفرین و کشور ترکیه در نظر بگیریم، باز هم حداکثر ۶ هزار نفر در مرزهای مشترک در برابر ارتش سوریه حضور دارند!

ارسال نظر: