شفافیت آراء از بین برنده فساد است

کدخبر: 2333486

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه طرح شفافیت آراء نمایندگان منجر به عزت و ارتقای جامعه شده و فساد را از بین می‌برد، گفت: این شفافیت موجب خواهد شد تا شناخت مردم از اقدامات و رفتار نمایندگان مجلس بیشتر شود.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم شفافیت آرای نمایندگان اظهار داشت: سال‌ها است که ما به دنبال تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس هستیم ولی 2 بار این طرح در صحن علنی رای لازم را نیاورده است. وی گفت: من از امضاکنندگان و حامیان جدی این طرح هستم و قبلاً هم اعلام کرده‌‌ام شفافیت آرا، اموال، دریافتی‌ها و عملکرد نمایندگان باعث عزت و سربلندی مجلس می‌شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: معتقدم طرح شفافیت آرا به شناخت موکلان و بالا رفتن آگاهی مردم و توجه آنها به عملکرد نمایندگان‌شان در مجلس که نهایتاً به انتخاب دقیق و درست آنان و تعیین اصلح کمک خواهد کرد. نقوی حسینی اظهار داشت: همانطور که ما در حوزه قضایی وکیل انتخاب می‌کنیم تا حرف ما را بزند و از ما دفاع کند مردم هم باید بدانند وکیل‌شان در مجلس چه کار می‌کند؛ نباید نماینده آرای مردم را بگیرد بعد در مجلس خلاف نظر موکلانش و عهدی که با آنان بسته است رفتار کند و با دادن برخی آرا گاهی اوقات باعث شرمندگی موکلانش شود. وی گفت: شفافیت آرا کمک زیادی به سربلندی، عزت و تقویت مجلس کرده و موجب خواهد شد تا توجه و شناخت مردم از اقدامات، آرا و رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیشتر شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌ به دنبال عدم تصویب دو فوریت طرح شفافیت آرا به هیأت رئیسه نامه‌ایی نوشتیم که داوطلبانه همه آرا، عملکرد، دریافتی‌های مالی و اقتصادی، رفت و آمد، حضور و غیاب به صورت شفاف اعلام شده و گزارش روزانه به موکلانم اطلاع رسانی شود.

وی در پاسخ به اینکه این طرح محاسن زیادی دارد چرا برخی نمایندگان مخالفت کردند، گفت: در عدم رأی به دو فوریت شفافیت آرای نمایندگان هم شفاف عمل نشد یعنی غیرشفاف‌ترین آرا در رأی به همین طرح بود و ما متوجه نشدیم کدام فراکسیون و کدام نماینده به این طرح رأی دادند و چه کسانی رأی ندادند.

نقوی حسینی اظهار داشت: متأسفانه وقتی با همکاران صحبت می‌کردیم خیلی‌ها می‌گفتند که طرح خیلی خوب است و ما موافق هستیم اما وقتی آرا اعلام شد دیدیم که نتیجه و خروجی چیز دیگری است. وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان از تصویب این طرح واهمه دارند یا اینکه اشکال فنی دارد که مخالفت کردند؟ گفت: اشکالی وجود ندارد؛ ما وکیل مردم بوده و چیز پنهانی از آنها نداریم؛ وقتی عده‌ای ادعا می‌کنند مگر مردم نامحرمند؟ چرا نباید مردم بدانند؟ باید در مورد آرای خود شفافیت ایجاد کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: حق مردم به عنوان افرادی که به نماینده رای داده‌اند آن است که بدانند من به چه چیزی رأی می‌دهم و به چه چیزی رأی نمی‌دهم؛ به کدام طرح رأی می‌دهم و به کدام طرح رأی نمی‌دهم؛ حقوقم چقدر است؛ خانه‌ام کجا است؛ آیا دارایی من حین نمایندگی و بعد از آن افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: طرح شفافیت آرا نمایندگان منجر به عزت و سربلندی و ارتقای جامعه می‌شود و فساد را از بین خواهد برد.

نقوی حسینی افزود: وقتی نماینده‌ای که موقع انتخابات معلم بوده و هم اکنون نماینده مجلس است و بعد از حضور در پارلمان پرونده فرهنگی بودن خود و ردیف استخدامی‌اش را از وزارت آموزش و پرورش به وزارت نفت منتقل کرده است و هم اکنون به جای حقوق معلمی و یا حقوق نمایندگی مجلس حقوق 20 میلیونی وزارت نفت را دریافت می‌کند. آیا موکل‌ها نباید این موضوع را بدانند؟

وی خاطرنشان کرد: مردمی که به این فرد معلم رای دادند حق دارند بپرسند چرا وزارت نفتی شدی؟ آیا این کار نماینده عجیب نیست؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد در دوران نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی زمین و مسکن در الهیه تهران گرفته‌اند در حالی که حق مردم است که بدانند وکیل‌شان در مجلس چه اقداماتی انجام داده و یا می‌دهد ولی اگر برخی رفتارها و آرا را شفاف بدانند دیگر به این افراد رای نخواهند داد.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: