مقاومت رشک‌برانگیز

کدخبر: 2333561

در روزهایی که ایالات متحده و رژیم اسرائیل با نیت بایکوت گفتمان مقاومت، تیغ از نیام برکشیده و با اجیرساختن نیروهای ارتجاعی منطقه، عاملان ایستادگی را در محاصره خود قرار داده‌اند، شاهد تظاهراتی متواتر با هدف حمایت از کانون مقاومت، یعنی جمهوری اسلامی ایران هستیم.

در روزهایی که ایالات متحده و رژیم اسرائیل با نیت بایکوت گفتمان مقاومت، تیغ از نیام برکشیده و با اجیرساختن نیروهای ارتجاعی منطقه، عاملان ایستادگی را در محاصره خود قرار داده‌اند، شاهد تظاهراتی متواتر با هدف حمایت از کانون مقاومت، یعنی جمهوری اسلامی ایران هستیم.

اجتماع جوانان لبنانی در روزهایی که ائتلاف نظامی سعودی در یمن، اسیر باتلاق بی‌سابقه‌ای شده و پس از گذشت بیش از چهار سال، نه‌تنها نیروهای مقاومت انصارالله زمین‌گیر نشده؛ بلکه ائتلاف به رهبری ریاض به جنگی درونی در یمن‌جنوبی مبتلا شده‌اند، رهبران گفتمان مقاومت از بیروت گرفته تا تهران مشغول مانور وحدت و همبستگی هستند. یکی از مظاهر این همبستگی، اجتماع روز گذشته جوانان لبنانی در «نبطیه» واقع در جنوب این کشور، در حمایت از گفتمان مقاومت و تجدید بیعت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی بوده است. جوانان لبنانی در این اجتماع گسترده، سرودی با عنوان «این کل داستان است / ما عاشقان ولایت هستیم» را هم‌سرایی کردند. در این اجتماع، محمد رعد، رییس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در پارلمان لبنان، اظهار کرد: آمریکا نوک پیکان تروریسم و محور شرارت است که در قالب ادعای دمکراسی، حقوق انسان و مبارزه با تروریسم هر اقدامی بخواهد برای نقض حقوق بشر و حقوق ملت‌ها، به‌ویژه در منطقه ما انجام می‌دهد.

نصرالله: ای فرزند حسین، تو را تنها نمی‌گذاریم مورد بعدی در نمایش پویایی و پیش‌روندگی گفتمان مقاومت، معطوف به سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در روز عاشورای حسینی است. نصرالله روز 19شهریور در جمع هواداران جنبش حزب‌الله، تأکید کرد مقاومت، رهبر انقلاب اسلامی را فرمانده خیمه‌گاه خود می‌داند و جمهوری اسلامی ایران را دربرابر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تنها نمی‌گذارد. دبیرکل حزب‌الله لبنان خطاب به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اظهار کرد: «به آقا و امام‌مان، امام خامنه‌ای می‌گوییم: ای آقای ما، ای امام ما، ای حسین ما، ما همان حرفی را به شما می‌زنیم که اصحاب امام حسین؟ع؟ در شب عاشورا به ایشان زدند و گفتند: ای آقای ما، ای امام ما، ای رهبر ما، اگر می‌دانستیم کشته و سپس سوزانده می‌شویم و آن‌گاه خاکستر ما بر باد داده می‌شود و سپس زنده می‌شدیم و بازهم کشته و سوزانده می‌شدیم و خاکسترمان بر باد داده می‌شد و این کار هزاربار با ما می‌شد و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هزاربار این کار را با ما بکنند، ای فرزند حسین تو را رها نخواهیم کرد». نصرالله سپس دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل را خطاب قرار داد و تصریح کرد: «امشب و فردا به ترامپ و نتانیاهو می‌گوییم ما قومی هستیم که نه محاصره، نه تحریم، نه فقر و نه گرسنگی به اراده ما خللی وارد نمی‌کند. دربرابر آمریکا و اسرائیل به امام خامنه‌ای، می‌گوییم ‌ای فرزند حسین؟ع؟، ما تو را تنها نمی‌گذاریم».

بازتاب طوفانی سخنان نصرالله سخنرانی نصرالله بازتاب فراوانی در فضای مجازی داشت. کاربران با انتشار پست‌هایی با هشتگ #ماترکناکیابن_الحسین به صحبت‌های دبیرکل حزب‌الله لبنان واکنش نشان دادند و از رهبر انقلاب حمایت کردند. رسانه‌های خارجی نیز به سخنان تاریخی و تعیین‌کننده نصرالله پرداختند. شبکه سی‌ان‌ان عربی در خبری نوشت: «حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی سالروز عاشورا و شهادت امام حسین فرزند علی؟ع؟ و نوه پیامبر محمد در جنگ کربلا، رهبر عالی ایران را به «حسین زمان» تشبیه کرد».

بیعت دوباره جنبش انصارالله نمونه دیگری که نشانگر وجود وحدت در جبهه مقاومت است، مربوط به سفر محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن است. او ماه پیش به‌همراه هیأت همراه، به ایران سفر و ضمن دیدار با رهبر انقلاب، نامه سیدعبدالملک بدرالدین حوثی، رییس این جنبش را تقدیم ایشان کرد. رهبری پس از دریافت نامه، در جا آن را گشودند و خواندند؛ در‌حالی‌که می‌توانستند آن را کناری بگذارند و پس از پایان دیدار بگشایند و مطالعه کنند. این حرکت نمادین و در‌عین‌حال واقعی و صمیمانه، دو ماه پس‌از‌آن انجام شد که بلندپایه‌ترین مقام دولت ژاپن، پیامی را از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، برای رهبر معظم انقلاب اسلامی آورد که ایشان آن پیام را نپذیرفتند و با ذکر دلایل متعدد، فی‌المجلس، از پذیرش آن خودداری کردند.

عبدالقادر فائز، مدیر دفتر شبکه الجزیره قطر در تهران، در تحلیلی به دیدار مهم مقام انصارالله با رهبر انقلاب پرداخت. او در تحلیل خود به چرخش امارات به‌عنوان یکی از بازیگران ائتلاف سعودی، در ارتباط با موضوع جنگ یمن پرداخت و گفت: این دیدار بعد از چرخش موضع امارات در رابطه با یمن و ایران و موضع جدید عربستان مبنی‌بر ضرورت توقف جنگ یمن و بعد از تبدیل‌شدن حوثی‌ها به قدرت پهپادی انجام شد.

اشاره یک ماه پیش این تحلیلگر به قدرت پهپادی یمن، روز گذشته در جریان آتش‌سوزی گسترده در تأسیسات شرکت ملی نفت عربستان (موسوم به آرامکو) به‌وسیله 10 پهپاد یمنی به‌اوج خود رسید و نشان داد انصارالله در مقابله با دشمنان تا بن دندان مسلح خود، به‌هیچ‌وجه رزم‌جویی دست‌و‌پا بسته نیست. مدیر شبکه الجزیره در تحلیل خود، درباره معنای دیدار سخنگوی انصارالله با رهبر انقلاب تأکید کرد: این دیدار را می‌توان پیوستن انصارالله یمن به محور مقاومت تحت رهبری ایران نام‌گذاری کرد و با‌توجه‌به نتایج به‌وجودآمده، جنبش انصارالله یمن را که هم‌پیمان تهران است، می‌توان جزء اصلی معادله قدرت در یمن جدید توصیف کرد.

فلسطینِ پادررکاب تجدید بیعت با کانون مقاومت در منطقه، فلسطین را نیز دربرگرفت. اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، چند هفته پیش در نامه‌ای خطاب به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جبهه مقاومت قدردانی کرد. هنیه در این نامه، با ابراز تشکر و قدردانی از حمایت صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی از مقاومت فلسطین در دیدار هیئت اعزامی حماس و اعلام آمادگی ایران برای تجهیز مقاومت به آنچه برای انجام وظیفه به آن نیاز دارد، تأکید کرد: باردیگر رویکرد تجدیدناپذیر خود را برای حضور در سنگر مقاومتِ پایدار درکنار همه قوای حق، عدالت، آزادگی و پیشران همه آن‌ها جمهوری اسلامی ایران تا پیروزی نهایی اعلام می‌کنیم. وی همچنین خطاب به رهبر انقلاب نوشت: خدای بزرگ را سپاسگزارم که وجود شما را به ما ارزانی داشت و از او می‌طلبیم که نعمت‌هایش را بر شما عنایت فرموده و بلاهایش را از شما دور بدارد و شما را از حیله و مکر دشمنان ظالم و مستبد در امان بدارد. مقاومت رشک‌برانگیز محور مقاومت که دایره اثرگذاری‌اش با آغاز از تهران، بیروت، قدس، صنعا، بغداد و دمشق را درمی‌نوردد، امروز در منسجم‌ترین، هماهنگ‌ترین و البته رشک‌برانگیزترین وضعیت خود قرار دارد؛ وضعیتی که برخی نیروهای سیاسی منطقه که سابقا به تحلیل‌های اشتباه در نسبت با ایران دست زده بودند، در جریان مراسم‌های عزاداری امام حسین؟ع؟، به حضور در ایران و حتی حضوری معنادار در حسینیه امام خمینی واداشت. گفتمان مقاومت که سرنخش به انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران بازمی‌گردد، همواره حیث محتوایی و ماهوی خود را به تقابل با گفتمان سازش دربرابر ابرقدرت‌های جهانی قرار داده است؛ موضوعی که به‌طور منطقی، هرچند حامل هزینه‌هایی برای جمهوری اسلامی است، هزینه آن هرچه باشد، بنابر تحلیل رهبر انقلاب، قطعا در مقایسه با سازش با قدرت‌های غربی کمتر خواهد بود.

افزون‌براین، در شرایطی که جبهه غرب با زیرفشار قراردادن کشورمان در موضوع مذاکرات اخیر، خواستار تن‌دادن ایران به پسندهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن‌هاست، حمایت بی‌شائبه متحدان راهبردی جمهوری اسلامی در محور مقاومت، در نوع خود مؤلفه‌ای دلگرم‌کننده و البته قدرت‌آفرین خواهد بود. پیشرفت معادلات منطقه به سود مقاومت نیز در نوع خود، همراهان ایران را به پیمودن راسخ‌تر مسیر آینده امیدوارتر ساخته است. همچنان‌که بنابر تجربه سال‌های اخیر، همراهان ایران برخلاف همراهان ائتلاف سعودی، در وقت تنگنا و فشار نفس نمی‌برند و در جا نمی‌زنند.

روزنامه صبح نو

ارسال نظر: