رستاخیز با زیرنویس فارسی!

کدخبر: 2333562

دوشنبه گذشته بود که خبر آمد فیلم رستاخیز توسط یک کانال عربی به صورت کامل منتشر شده است. این نسخه یکی از سه نسخه فیلمی بود که با نام القربان و با دوبله عربی و با زمان دو ساعت و ۳۸ دقیقه در معرض دید همگان در اینترنت قرار گرفت؛ موضوعی که درست قبل از عاشورا اتفاق افتاد و تعجب همگان را برانگیخت.

دوشنبه گذشته بود که خبر آمد فیلم رستاخیز توسط یک کانال عربی به صورت کامل منتشر شده است. این نسخه یکی از سه نسخه فیلمی بود که با نام القربان و با دوبله عربی و با زمان دو ساعت و 38 دقیقه در معرض دید همگان در اینترنت قرار گرفت؛ موضوعی که درست قبل از عاشورا اتفاق افتاد و تعجب همگان را برانگیخت چراکه باوجود برخی اکران‌های خارجی این فیلم و به دلیل حساسیت‌های ویژه، نسخه‌ای از فیلم به بیرون درز نکرده بود و حالا این اتفاق، آن هم در ایام محرم و البته انتشار نسخه عربی شاید به قصد تخریب فیلم در اذهان جامعه کشورهای عربی باشد و البته روی دیگر این سنجش می‌تواند محک زدن آن هم باشد، هرچند این عمل در نهایت به ضرر فیلم تمام خواهد شد و انتشار نسخه قاچاق یعنی مرگ فیلم.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده‌های فیلم سینمایی «رستاخیز»

دانلود نسخه بدون سانسور فیلم رستاخیر در فضای اینترنت

آیا پای یک ایرانی در میان است؟ هر چند نسخه منتشرشده در یوتیوب، لوگوی یک شرکت عربی را دارد اما به نظر می‌رسد انتشار عمومی این فیلم در یوتیوب توسط فارسی‌زبانان صورت گرفته باشد. شاهد ماجرا هم پیام‌هایی است که در ذیل فیلم منتشر شده است. انتشار این فیلم در کانالی به اسم Eilya Zahra Mashadi صورت گرفته است که فیلم‌های بارگذاری‌شده درآن تقریباً تولیدات فارسی است که کلیپ‌های افرادی چون حامد زمانی، علی‌اکبر قلیچ، حسین فیصل، امیر تتلو، احسان خواجه‌امیری، علی دیباج، حسین توکلی، عبدالرضا هلالی و... به چشم می‌خورد که همگی زمینه مذهبی و عاشورایی دارند. این فیلم در لحظه تنظیم این گزارش بیش از 21 هزار بازدید فقط در یوتیوب داشته و احتمالاً در دیگر شبکه‌های مجازی نیز بازدید بالایی داشته است. پیام‌هایی هم که در ذیل این فیلم گذاشته شده، اکثرا در موضع حمایتی از این فیلم و البته انتقاد از مسوولان برای توقیف آن است. البته برخی نظرات مخاطبان عرب‌زبان در زمینه تأیید محتوای فیلم است. جالب اینجاست که اکثر مخاطبان تقاضای انتشار فیلم با زیرنویس فارسی را دارند. یکی از افراد با نامی مستعار اعلام کرده که این فیلم پس از انقضای پخش در کشورهای عربی در این شبکه منتشر شده و به زودی با ترجمه فارسی نیز عرضه خواهد شد. جالب اینجاست که منتشرکننده فیلم چند بار از مخاطبان خود به‌دلیل نداشتن فیلم با ترجمه فارسی و انگلیسی عذرخواهی می‌کند، هر چند به نظر می‌رسد باید تا چند روز آینده منتظر نسخه‌ای از این فیلم با زیرنویس فارسی باشیم چرا که دیگر این اثر کاملاً از دسترس تهیه‌کنندگانش خارج شده است. به نظر می‌رسد اعتراض رسمی سازندگان اثر به یوتیوب می‌تواند باعث حذف این فیلم از این شبکه شود اما دیگر در فضای مجازی قابل کنترل نیست.

نمایش چهره حضرت عباس در نسخه عربی هرچند نسخه اصلی رستاخیز که در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، قریب به 180 دقیقه بود اما نسخه فعلی منتشرشده آن نزدیک به 30 دقیقه محذوف دارد که همان بخش‌های مربوط به دختر مسیحی است ولی در این نسخه عربی چهره بازیگر منسوب به حضرت عباس کاملاً نمایش داده شده و خبری از نورانی کردن آن نیست؛ همان مسأله‌ای که جرقه‌های اولیه در مورد این فیلم را کلید زد و در نهایت به توقیف فیلم انجامید. رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال 92 به اکران عمومی درآمد و توانست با 11 نامزدی هشت سیم رغ بلورین را کسب کند که بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از آن جمله بود. این فیلم سرانجام در روز ۲۴ تیر ۱۳۹۴ با مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اکران عمومی درآمد اما این اکران ساعتی بیشتر طول نکشید که در پی یک تجمع مشکوک در مقابل سینما شکوفه تهران اکران آن به دستور وزیر ارشاد لغو شد، هر چند مبلغی در حدود 13 میلیارد تومان به تهیه‌کننده‌اش به عنوان خسارت پرداخت شد. تهیه‌کننده این فیلم تقی علیقلی‌زاده است که در فیلم‌های دوئل و متولد ماه مهر هم تهیه‌کننده فیلم درویش بوده است. مؤسسه فرهنگ تماشا، شرکت دلتا مدیا (یک شرکت سرمایه‌گذاری سعودی) و شرکت آکو افالز از سرمایه‌گذاران این فیلم بوده که با حمایت موسسه آل‌البیت ساخته شده است. اکران این فیلم در عراق و چند کشور عربی با استقبال ویژه همراه شد. رستاخیز هر چند بنا به ادعای سازندگان با کسب فتوا از رهبر معظم انقلاب و مطابق با فتاوای حضرات محمد تقی بهجت، سید ابوالقاسم خویی، سید علی سیستانی و امام‌خمینی ساخته شد اما به دلیل مخالفت برخی دیگر از مراجع در مورد نمایش چهره حضرت عباس تاکنون نتوانسته است اکران شود.

اعتراض رسمی درویش: این فیلم را نبینید!

احمدرضا درویش که پس از توقیف فیلمش روزه سکوت گرفته بود و حتی درباره فیلم جدیدش «درخشش» هم حرفی نزده بود، بعد از انتشار نسخه قاچاق طی یک بیانیه‌ای به این مساله اعتراض کرد و از نهادهای اطلاعاتی و وزارت امور خارجه درخواست کرد پیگیر حقوق صاحبان این فیلم باشند. در بخش‌هایی از این بیانیه که انتقادهای تندی از دولت و وزارت ارشاد هم در خود دارد، آمده است: فیلم «رستاخیز» با تکیه بر مبانی فقهی و مجوزهای قانونی در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۹۴، (همزمان با امضای قرارداد هسته‌ای «برجام») اکران و پس از چند ساعت به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت از پرده اکران پایین کشیده شد. سازمان امور سینمایی پس از توقیف فیلم رستاخیز، در اقدامی سؤال‌برانگیز، پروانه نمایش داخلی فیلم را باطل و پروانه نمایش بین‌المللی آن را صادر کرد! تلاش‌ها برای رفع مشکل «رستاخیز» کلید خورد. از مکاتبه‌ها و ملاقات‌های حضوری با مقام‌های کشوری و لشکری گرفته تا مکاتبه با رییس‌جمهوری محترم و پاسخ حیرت‌انگیز ایشان! و ملاقات با بالاترین مقام عالی کشور، رهبر معظم انقلاب که تأکید کردند: «… شما به خدا توکل و بر باور خود ایستادگی کنید…» و حُجّت را بر سازنده رستاخیز تمام کردند. اکنون پس از سپری شدن بیش از چهار سال از توقیف فیلم «رستاخیز» و همزمان با شام غریبان شهدای کربلا (۱۳۹۸) نسخه معیوب این فیلم با نام «القربان» در اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی به فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی راه یافته است. راهزنانِ عرصه هنر و فرهنگ با بستن قاب تصویر (کادر)، نشانِ حک‌شده (واترمارک) روی تصاویر و عنوان‌بندیِ (تیتراژ) انتهای فیلم را که حاوی اسامی عوامل و سرمایه‌گذاران فیلم بوده است، حذف کرده‌اند. متأسفانه چهار روز از این سرقتِ فرهنگی سپری شده، صدها هزار نفر فیلم «القربان» را دیده‌اند و بنا بر قرائن موجود، میلیون‌ها نفر با پرداخت هزینه به شبکه‌های اینترنتیِ خارجی به تماشای آن نشسته‌اند! صیانت از سرمایه‌های معنوی، هنری و فرهنگی وظیفه ذاتیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی است.

متأسفانه این دو نهاد دولتی در مساله رستاخیز، با فرافکنی و انفعال، به مکاتبات و مطالباتِ اینجانب و سازندگان «رستاخیز» بی‌اعتنا بوده و هستند. اکنون وقت آن است که آنان از خواب غفلت بیدار شوند و در برابر هویتِ به‌یغمارفته فیلم عاشورایی رستاخیز، از خود عکس‌العملی معنی‌دار نشان دهند. از همه نهادهای انتظامی و اطلاعاتی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و دیگر دوایرِ مرتبط، درخواست می‌کنم که ضمن واکاوی و پیگیری موضوع از مجاری داخلی و خارجی، نسبت به کشفِ منشأ این سرقتِ فرهنگی اقدام کنند و هرچه سریع‌تر از انتشارِ این عملِ حرام و گستاخانه جلوگیری کنند. از سهامدارانِ داخلی و خارجی فیلم «رستاخیز» درخواست می‌کنم همچون گذشته بر صیانت از حقوق معنوی و مادی این فیلم پافشاری و با پیگیری و مطالبه مجدانه، از به تاراج رفتن حیثیت مولود خود جلوگیری کنند. در این خصوص گرچه بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه رسانه‌های تصویری که پس از حکم بدوی دادگاه دیوان عدالت اداری به سهامداران فیلم پیوسته‌اند، دو نهاد وابسته به دولت هستند و متأسفانه برای دفاع از مطالبه مؤلف و سازندگان فیلم «رستاخیز» و رفع توقیف فیلم اقدامی نکرده‌اند، لکن این نهادها، هم به دلیل وظایف ذاتی خود در صیانت از همه آثار سینمایی و هم به عنوان سهامدار، نسبت به پیگیری حقوقیِ موضوع فوق، مسوولیت مضاعفی بر عهده دارند.

روزنامه صبح نو

ارسال نظر: