عربستان بعد از حمله پهپادی انصارالله چند روز بازار را از دست می‌دهد؟

کدخبر: 2333614

عربستان در شرایط کنونی ۱۸۸ میلیون بشکه ذخیره دارد که اگر بخواهد میزان توقف تولید ناشی حمله به تاسیسات بقیق را جبران کند، تا ۳۷ روز می‌تواند این کار را انجام دهد.

نسیم آنلاین : هدف این بار پهبادهای یمنی بسیار هوشمندانه‌تر از حمله‌های پیشین انتخاب شده بود. تاسیسات نفتی در منطقه بقیق که در اصل تاسیسات فرآورش نفت ترش است، ظرفیت روزانه ۸.۴۵ میلیون بشکه نفت را دارد.

پیش بینی کارشناسان بر این بود که یک حمله متوسط تا شدید به این تاسیسات می‌تواند تولید نفت را به طور متوسط از ۶.۸ به ۱ میلیون بشکه برساند. هدف اصلی این تاسیسات تصفیه نفت خام و کاهش فشار بخار آن است که باعث می‌شود نفت خام برای صادرات از طریق نفتکش‌ها راحت‌تر منتقل شود. این تاسیسات بزرگترین نوع خود در جهان است. تمام نفت میادین نفتی غوار، شیبه و خریص در این تاسیسات پالایش شده و سپس از مسیر خط لوله غرب - شرق عربستان به پایانه‌های صادراتی جهت صادرات منتقل می‌شود.

بنا بر گزارش های ارایه شده، به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز، در تولید عربستان وقفه ایجاد شده است. این میزان حدود ۵۰ درصد از تولید برزگترین تولید کننده نفت جهان و ۵ درصد عرضه جهانی نفت است. امیرحسن ناصر مدیرعامل آرامکو بعد از بازدید از تاسیسات حادثه دیده، ضمن ابزار خوشحالی از اینکه این حادثه آسیب جانی ایجاد نکرده است، بیان کرد که ظرف ۴۸ ساعت گزارش به روز شده خود از این حادثه را ارائه خواهیم داد.

این تاسیسات که در ۲۵۰ هکتار زمین واقع شده،‌ قبلا در فوریه ۲۰۰۶ نیز مورد حمله تروریستی واقع شده بود. حمله‌ای که به صورت انتحاری انجام شد و القاعده مسئولیت آن را به عهده گرفت. این حمله اگرچه در همان بدو وقوع، خنثی شد ولی فردای این حادثه ۲ دلار در هر بشکه به قیمت نفت اضافه کرد.

هنوز از زمان مورد نیاز برای ترمیم این تاسیسات چیزی گزارش نشده است. اما در پی این حمله پهبادی شاخص بورس عربستان سعودی با بازگشایی بازار در روز یکشنبه با کاهش ۲.۳ درصدی روبرو شد.

این حمله در زمانی صورت گرفته است که قرار است اوایل سال میلادی جدید، ۵ درصد از سهام آرامکو، باارزش ترین بنگاه تجاری دنیا به بورس عرضه شود. ارزش این میزان سهام، ۲ تریلیون دلار پیش‌بینی شده است. با وقوع این حمله هنوز آرامکو در مورد توقف عرضه سهامش موضعی نگرفته است، اما قطعا این حمله، خریداران سهام آرامکو دچار تردید خواهد کرد.

به گزارش یورنیوز، آرامکو در راستای تلاش‌ عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد صادرکننده بزرگ نفت جهان، در حال آماده شدن برای عرضه سهام خود در بورس است. این شرکت ۹ بانک را به عنوان هماهنگ‌کننده‌های جهانی برای هدایت عرضه اولیه سهام خود به کار گرفته بود . هفته گذشته نیز در همین مورد در دبی با این بانک‌ها ملاقات کرده‌ است، تا برنامه خود را تسریع کند.

اینکه چند روز وقفه در عرضه جهانی ایجاد می ‌شود، مشخص نیست ولی تاثیر آن حتمی است. به گزارش رویترز وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده است که در صورت نیاز، ایالات‌متحده آماده است تا از ذخایر نفتی استراتژیک خود برای خنثی کردن هر گونه اختلال در عرضه استفاده کند. این ذخایر به میزان مصرف یک ماهه آمریکا است که بالغ بر ۶۵۰ میلیون بشکه است.

حمله ارزان قیمت یمن به عربستان

هنوز پیش بینی معینی از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی وجود ندارد. اما رقم‌ّها تا ۸۰ دلار در هر بشکه هم تخمین زده شده است. برخی هم افزایش قیمت نفت را تا بیش از ۱۰۰ دلار پیش بینی می‌کنند که با وجود تولید بالای آمریکا و احتمال جبران این رقم از جانب دولت ایالات متحده، بعید است چنین چیزی محقق شود.

رویترز به نقل از گروه انرژی Rapidan ادعا کرده است که عربستان در شرایط کنونی ۱۸۸ میلیون بشکه ذخیره دارد که اگر بخواهد میزان توقف تولید ناشی حمله به تاسیسات بقیق را جبران کند، تا ۳۷ روز می‌تواند این کار را انجام دهد. این ذخایر بخشی در خود عربستان است و بخشی دیگر در کشورهای جهان مانند مصر، ژاپن و هلند قرار دارد.

رویترز در گزارش خود بیان کرده است که این حملات نه تنها آسیب پذیری سعودی‌ها را در جنگ علیه حوثی‌ها نشان داد، بلکه ثابت کرد انجام این حملات چقدر ارزان شده است. یک محقق ارشد هواپیماهای بدون سرنشین که در یک سازمان هلندی فعالیت می‌کند در این باره گفت: هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شده، ممکن است تنها ۱۵۰۰۰ دلار یا کمتر ارزش داشته باشند.

ارسال نظر: