انتخابات کنست رژیم اشغالگر قدس آغاز شد

احتمال بالاترین نسبت مشارکت «اعراب اسرائیلی» در انتخابات کنست

کدخبر: 2333698

رأی‌گیری انتخابات کنست رژیم اشغالگر قدس امروز آغاز می‌شود. بعد از شکست نتانیاهو نخست‌وزیر افراطی رژیم صهیونیستی در جلب رأی حداقل ۶۱ نماینده و تشکیل دولت در نتیجه انتخابات فرودین‌ماه سال جاری، مقرر شد تا این انتخابات تجدید شود و امروز بار دیگر قرار است بار دیگر انتخابات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود.

نسیم آنلاین : رأی‌گیری انتخابات کنست رژیم اشغالگر قدس امروز آغاز می‌شود. بعد از شکست نتانیاهو نخست‌وزیر افراطی رژیم صهیونیستی در جلب رأی حداقل ۶۱ نماینده و تشکیل دولت در نتیجه انتخابات فرودین‌ماه سال جاری، مقرر شد تا این انتخابات تجدید شود و امروز بار دیگر قرار است بار دیگر انتخابات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود.

اعراب اسرائیلی بخشی از اعرابی هستند که در سرزمین‌های اشغالی زندگی میکنند. این اعراب اکثراً یهودی‌اند اما بخشی از آنان مسلمان و مسیحی‌اند. براساس قانونی که سال گذشته در کنست تصویب شد حق شهروندی این جمعیت نقش شد. براساس گزارش ریولین رئیس جمهور رژیم صهیونیستی در کنفرانس مشهور هرتزلیا در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۵ درصد از کلاس اولی‌های سرزمین‌های اشغالی را اعراب تشکیل می‌دهند.

در انتخابات امروز، اعراب اسرائیلی مانند انتخابات سال ۲۰۱۵ با یک لیست واحد به سرکردگی «ایمن العودة» حضور یافته‌اند. سایت «عرب۴۸» که به اعراب ساکن در مناطق اشغالی سال ۴۸ اختصاص دارد، در گزارشی پیش‌بینی کرد مشارکت اعراب در انتخابات امروز رکورد مشارکت در سال ۲۰۱۵ را بزند. بر پایه این گزارش، پیش‌بینی می‌شود ۵۸ درصد اعراب واجد شرایط در انتخابات امروز شرکت کنند؛ ضمن این‌که ۵ درصد هنوز مردد هستند و احتمالا طی ساعات آینده تصمیم خود را بگیرند.

از نکات جالب توجه در این دوره انتخابات، کاهش محسوس فعالیت‌های تبلیغاتی احزاب صهیونیست در روستاها و مناطق محل سکونت اعراب است. با توجه به برنامه‌های شهرک‌سازی رژیم اشغالگر قدس برای تغییر بافت جمعیتی در مناطق عرب‌نشین، در حاشیه اکثر روستاها و شهرهای دارای اکثریت نسبی عرب، اقلیت‌های یهودی زندگی می‌کنند و احزاب صهیونیست همواره بر سر جلب رأی آنان به سختی رقابت می‌کردند. اما در دوره اخیر انتخابات، مشارکت اعراب به قدری پررنگ بوده که در این مناطق، بیش‌ترین شور و نشاط انتخاباتی را لیست واحد اعراب دارند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد احتمالا ۱۱ تا ۱۲ کرسی کنست به لیست ائتلافی اعراب خواهد رسید و به این ترتیب نزدیک به ۱۰ درصد پارلمان اسرائیل نصیب آن‌ها می‌شود. با این حال، رهبران ائتلاف امیدوارند تا به ۱۴ کرسی دست یابند. در صورتی که مشارکت اعراب به بیش از ۶۳ درصد برسد، هدف آن‌ها (۱۴ کرسی) در دسترس خواهد بود.

دکتر امطانس شحادة رئیس حزب التحمع الوطنی الدیمقراطی و نفر دوم لیست مشترک اعراب

امطانس شحادة در این مورد می‌گوید: «ما فیدبک‌های بسیار خوبی از جامعه اعراب دریافت کرده‌ایم. ما می‌خواهیم به مثابه یک اقلیت قومی قدرتمند در انتخابات حضور داشته و از هویت و مطالبات خود دفاع کنیم. ما بازیگر سیاسی مهمی محسوب می‌شویم و همین موضوع، فضا را برای تحریک و تجاوز علیه ما محدود می‌کند. این لیست به نوعی نماینده هویت عربی فلسطینی ماست.»

او در ادامه افزود: «دیگر دوره‌ای که میان ما فاصله بیندازند و فتنه‌انگیزی کنند به پایان رسیده است. ما امیدواریم با افزایش نسبت مشارکت اعراب به بیش از ۶۰ درصد، به ۱۳ یا ۱۴ کرسی دست یابیم که با توجه به شکاف‌های موجود در جامعه سیاسی [صهیونیست‌ها]، به برگه بسیار مهم و اثرگذاری تبدیل می‌شویم.»

دکتر یوسف جبارین نفر دهم لیست مشترک ائتلاف بزرگ اعراب

یوسف جبارین نفر شماره ده لیست مشترک ائتلاف اعراب نیز در این مورد می‌گوید: «در روزهای اخیر شاهد اقبال خوبی از شهروندان عرب بوده‌ایم. به وضوح هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، اقبال شهروندان [عرب] نیز افزون‌تر می‌گردد. ما حتی به خلق حماسه نیز امیدواریم.»

او در ادامه میان انتخابات امروز و انتخابات فروردین‌ماه مقایسه کرد: «در آن انتخابات لیست واجد نداشتیم. اما این بار همدلی و شور و نشاط به سطح جامعه هم سرایت کرده است. من امیدوارم فردا روز تاریخی برای قومیت ما باشد. می‌توانم پیش‌بینی کنم که خیلی‌ها همین فردا و بعد از مشاهده مشارکت همزبانان عرب خود، برای حضور در پای صندوق‌های رأی قانع شوند. با این کار، ما راست افراطی را زمین می‌زنیم.»

ارسال نظر: