افت ۷ درصدی واردات در ۵ ماهه نخست امسال

کدخبر: 2333710

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: واردات در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار افت کرده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۷ درصدری را نشان می دهد.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: واردات در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار افت کرده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۷ درصدری را نشان می دهد.

رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: این کاهش واردات از کشورهایی مانند چین، فرانسه و کره جنوبی بوده که با توجه به کاهش قطعات منفصله خودرو از این کشورها به نظر می رسد بخش عمده ای از این کاهش ها در این بخش بوده است.

خوانساری اظهار داشت: در گزارشات بانک مرکزی نقدینگی کشور در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ۹۸ ، ۲۵ درصد اضافه شده و به مبلغ ۱۹۸۰ هزار میلیار تومان رسیده است و سهم پول از نقدینگی از ۱۲ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته است و این امر حاکی از ان است که نقدینگی از سپرده های بلند مدت به سمت سپرده های کوتاه مدت حرکت کرده است و به عبارتی ۱۵۰ هزار میلیار تومان از سپرده های بلند مدت کاسته شده که ممک است به سمت اقدامات سوداگری رفته باشد.

خوانساری با اشاره به بحث لایحه تجارت در مجلس گفت: این لایحه که در مجلس مطرح است سابقه ۸۵ ساله دارد و این قانون یک قانون مادر است، بنابراین تغییر چنین قانونی با اقدامات ضرب الاجلی منطقی نیست و نیازمند نظر کارشناسان است .

وی افزود: متاسفانه ۱۰۹ ماده ان به تصویب رسیده در مجلس و ما از مجلس می خواهیم این روند را متوقف کند.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: