رشته کشاورزی چگونه در چین جذاب شد؟

کدخبر: 2333758

کشاورزی در چین صنعت ارزشمندی است به‌طوری که بیش از ۳۰۰ میلیون کشاورز در این بخش از صنعت چین مشغول به کار هستند. چین در رتبه‌بندی جهانی، رده نخست را در خروجی کشاورزی به خود اختصاص داده است.

کشاورزی در چین صنعت ارزشمندی است به‌طوری که بیش از 300میلیون کشاورز در این بخش از صنعت چین مشغول به کار هستند. چین در رتبه‌بندی جهانی، رده نخست را در خروجی کشاورزی به خود اختصاص داده است. توسعه کشاورزی در تاریخ چین نقشی کلیدی در رشد جمعیت این کشور به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا داشته است. به دلیل موقعیت چین به‌عنوان یک کشور درحال توسعه و کمبود زمین‌های قابل‌کشت توسعه کشاورزی کار دشواری بوده است. با وجود این، در طول تاریخ روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته تا تولیدات و بازدهی کشاورزی را افزایش دهند. در سال 1978، کشاورزی در چین 28.1 درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شد و 70.5 درصد از فرصت‌‌های شغلی را به خود اختصاص می‌داد، اما طبق آخرین آمار ارائه شده در سال 2018، بخش کشاورزی چیزی حدود 7.2 درصد از کل تولید ناخالص داخلی (GDP) چین را تشکیل می‌دهد. 40.7 درصد از ارزش‌افزوده اقتصادی به صنعت کشاورزی مربوط می‌شود. جایگاه آموزش‌های دانشگاهی

به گزارش besteduchina، نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت حوزه کشاورزی مساله‌ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. موضوعاتی که در دانشگاه‌های کشاورزی چین به دانشجویان آموزش داده می‌شود، نقش مهمی در حل موضوعات اساسی و استراتژیک فنی در کشاورزی، توسعه اقتصاد شهری، آموزش محققان کارآزموده و باسواد و ادغام کشاورزی با علم و فناوری و توسعه علوم و فناوری کشاورزی ایفا می‌کنند. آموزش کشاورزی در چین به‌عنوان بخشی که تمام راهبردهای توسعه اقتصادی را در نظر می‌گیرد، با آموزش کشاورزی در قالب موسسات عالی، سعی می‌کند منابع انسانی واجد شرایطی را تربیت کند تا بتوانند در توسعه شهری و کشاورزی موثر واقع شوند. موسسات آموزش عالی با توجه به تقاضای زیادی که برای به‌کارگیری کادر فنی و مدیریت در کشاورزی وجود دارد، نقش مهمی را در توسعه کشاورزی کشور ایفا می‌کنند.

اگرچه خروجی کشاورزی چین در دنیا رتبه نخست را دارد، تنها حدود 15درصد از کل زمین‌های این کشور زیرکشت محصولات کشاورزی می‌رود. زمین‌های زراعی چین که 10 درصد کل زمین‌های زراعی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند، بیش از 20درصد از جمعیت جهان را پوشش می‌دهند. چین سابقه درازمدتی در ارائه آموزش‌هایی با موضوع کشاورزی به دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌ها دارد، به‌طوری که طی چند دهه گذشته، تعداد دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌های چین در رشته کشاورزی تحصیل کرده‌اند، هر سال با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شده است. چین در سال‌های اخیر، پیشرفت زیادی در آموزش کشاورزی در موسسات آموزش عالی داشته است. در دانشگاه‌های چین، کارشناسان و محققانی در حوزه کشاورزی مشغول فعالیت و تربیت دانشجویان این رشته هستند که بسیاری از آنها را استادان و پروفسورهایی از آمریکا، انگلیس، استرالیا و... تشکیل می‌دهند. کسب مدرک کشاورزی در مقطع کارشناسی در این کشور حدود چهار سال، در مقطع ارشد دو تا سه سال و در مقطع دکتری سه تا چهار سال زمان می‌برد. در دانشگاه‌های کشاورزی چین علاوه‌بر مباحثی که پیرامون رشته کشاورزی مطرح می‌شود، مسیرهای تحقیقاتی را هم دنبال می‌کنند. به دنبال روند آموزش جهانی، چند دانشگاه این کشور با دانشگاه‌های آمـــــریکایی، کانادایــــی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و کره‌جنوبی همکاری‌هایی هم داشته‌اند. دانشگاه کشاورزی پکن، چین

دانشگاه کشاورزی چین که قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور در حوزه کشاورزی است، در اکتبر 1905 میلادی افتتاح شد. این مرکز جامع، از 14 دانشکده و 60 دپارتمان تشکیل شده است. تعداد کل دانشجویان این دانشگاه در رشته کشاورزی 20هزار نفر است که 13هزار نفر از آنها در مقطع کارشناسی و 6700 نفر در مقطع ارشد تحصیل می‌کنند. این دانشگاه در رتبه‌بندی QS، در سال 2018 در رده 701 قرار داشت اما در سال 2019 با 50 پله صعود در رده 651 برترین دانشگاه‌های دنیا جای گرفت. اداره روابط بین‌الملل دریچه‌ای است که فرآیند جهانی‌سازی دانشگاه کشاورزی چین را تسهیل می‌کند. این اداره نقش مهمی در مدیریت و اشتغالزایی دانشجویان بورسیه دارد.

دانشگاه کشاورزی پکن، چین، دانشگاه جامع کشاورزی است که برنامه‌های گسترده‌ای را در این زمینه به دانشجویان ارائه می‌دهد که از این میان می‌توان به کشاورزی و علوم زیستی، منابع و محیط‌زیست، علوم اطلاعات و کامپیوتر، مهندسی کشاورزی و علم اتوماسیون، مدیریت اقتصاد و علوم اجتماعی اشاره کرد. درحال حاضر، این دانشگاه از 13 دانشکده تشکیل شده که 9 گروه از آنها را رشته‌های دیگر تشکیل می‌دهند. اهمیت دانشگاه کشاورزی پکن، چین برقراری روابط و همکاری با کشورهای خارجی است، به‌طوری که بتوانند با اعمال برخی سیاست‌ها، سرعت جهانی‌سازی خود را افزایش دهند.

یکی از شاخصه‌های این دانشگاه، کتابخانه کشاورزی آن است که یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌هـــــای آمــــــوزش کشاورزی و تحقیق در چین به شمار می‌رود. در آن بیش از 1.7 میلیون نسخه مقاله و بیش از 1.47 میلیون مدرک الکترونیک وجود دارد. این مجموعه، علوم کشاورزی، بیولوژی و مهندسی کشاورزی را شامل می‌شود. دانشگاه کشاورزی نانجینگ

این دانشــــــگاه یکـــــی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های علوم کشاورزی در چین و یکی از برترین‌های دانشگاهی در دنیا و یکی از پیشگامان آموزش مدرن کشاورزی، تحقیق و توسعه است. از مهم‌ترین رشته‌های مرتبط با کشاورزی که در این دانشگاه تدریس می‌شود، می‌توان به اکولوژی، ژنتیک و پرورش درختان، علم خاک، تغذیه گیاهان، بیماری‌های گیاهی، موادشیمیایی در کشاورزی، علوم گیاهی، علوم غذایی و... اشاره کرد. تعداد کل دانشجویان رشته‌های کشاورزی این دانشگاه بیش از 30هزار دانشجو است که چهارهزار نفر از آنها را دانشجویان مقاطع ارشد، دکتری و دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. در کتابخانه این دانشگاه مجموعه‌ای متشکل از یک‌میلیون و 433هزار نسخه کتاب و 67‌هزار مجله به زبان چینی و دیگر زبان‌های خارجی موجود است. این دانشگاه در زمینه آکادمیک، نوآوری‌های زراعت و کشف استعدادها در زمینه کشاورزی نقش تاثیرگذاری داشته است.

این دانشگاه دو مجموعه خوابگاه دارد؛ یکی خوابگاه اصلی که در حومه شمال‌شرقی دانشگاه و در منطقه‌ای زیبا واقع شده است. دومی، خوابگاه Puzhen است که در شهری به همین نام قرار گرفته و مملو از مزارع کشاورزی است که دانشجویان رشته‌های کشاورزی می‌توانند در آن کارآموزی کنند. در این دو خوابگاه، علاوه‌بر اینکه آزمایشگاهی مدرن قرار دارد، از ابزارهای جدید و به‌روز دنیا در آن استفاده می‌شود.

این دانشگاه علاوه‌بر اینکه یک دانشگاه تخصصی کشاورزی است، در آن دروس دیگری چون اقتصاد، ادبیات، تاریخ، زبان، معماری و... را هم تدریس می‌کنند. در حال حاضر، این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری دانشجو پذیرش می‌کند. در دانشگاه نانجینگ 77 ایستگاه تحقیق و توسعه در سطح آزمایشگاهی ارگانیسم‌ها و ژن‌های گیاهی، پنج آزمایشگاه در سطح ایستگاه علوم و فناوری‌های توسعه لوبیای سویا و ایستگاه آموزش کشاورزی در ایالت جینگسو تعبیه شده است. این مرکز دانشگاهی طی ارتباطات قوی‌ای که با دانشگاه‌های خارجی دارد، توانسته علم کشاورزی را از دیگر کشورها وارد کند. دانشگاه کشاورزی جیانگنان

این دانشگاه علاوه‌بر اینکه یکی از تاثیرگذارترین دانشگاه‌های کشور به شمار می‌رود، هفتمین دانشگاه برتر دنیا در زمینه کشاورزی است. طراحی این دانشگاه نظر هر فرد تازه‌وارد را برمی‌انگیزد. فضای سبز زیبا، باغ‌های عظیم، پل‌های منحصربه‌فرد و جریان‌های آب جاری، فضایی زیست‌محیطی در این دانشگاه ایجاد کرده و زمینه مناسبی برای تحصیل دانشجویان خارجی، تحقیق، نوآوری و پیشرفت تحصیلی فراهم می‌کند. این مرکز آموزشی در حوزه‌های تحقیقاتی، کیفیت آموزش و خدمات اجتماعی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و درواقع، دانشگاه جامعی است که مورد تقدیر دانشجویان داخلی و خارجی است. با تدوین دروسی پیرامون کشاورزی و آموزش این رشته، دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی فرصت کار و ارتقا در این حوزه را پیدا می‌کنند. از آنجایی که این دانشگاه یکی از تاثیرگذارترین دانشگاه‌های کشاورزی در دنیاست، می‌تواند با دانشی که در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، علاوه‌بر بالا بردن معلومات، توانمندی‌های آنها را هم افزایش دهد.

روزنامه فرهیختگان

ارسال نظر: