گروگان‌گیری سیاسی-تجاری در لبنان

ماجرای ربوده شدن پسر عموی همسر «بشار اسد» چیست؟

کدخبر: 2333810

منابع خبری از ربوده شدن «مرهف الاخرس» پسر عمو اسماء الاسد (همسر بشار اسد) خبر می‌دهند. گویا آدم ربایان در ازای بازگرداندن مرهف الاخرس، درخواست مالی هم مطرح کرده‌اند.

نسیم آنلاین : منابع خبری از ربوده شدن «مرهف الاخرس» پسر عمو اسماء الاسد (همسر بشار اسد) خبر می‌دهند. گویا آدم ربایان در ازای بازگرداندن مرهف الاخرس، درخواست مالی هم مطرح کرده‌اند.

شبکه LBC لبنان در این مورد می‌نویسد: «مرهف الاخرس، پسر عمو همسر رئیس جمهور سریه طی دو روز اخیر در لبنان مفقود شده است. به نظر می‌رسد او را در میان منطقه شتوره و عالیه به شکل پیچیده‌ای ربوده باشند!»

شبکه VDL NEWS لبنان نیز در این مورد می‌نویسد: «همسر وی از تماس گروگانگیرها خبر می‌دهد. یک نفر با شماره تماس سوریه از منطقه البقاع شرقی تماس گرفته و گفته در ازای دریافت دو میلیون دلار حاظر است مرهف الاخرس را آزاد کند.» این منبع نیز در مورد ربوده شدن این شخصیت نزدیک به رئیس جمهور سوریه می‌نویسد: «او روز پنجشنبه از دمشق به بیرون اومد و در حال عبور از مسیر عالیه شتوره مشکلی برای خودرو پیش آمد و مجبور به توقف شد. همان جا ربایش وی صورت گرفت!»

از سوی دیگر خبرگزاری «راشا تودی» وابسته به دولت روسیه به نقل از منابع نظامی خود در لبنان می‌نویسد: «نیروهای امنیتی، خودروی مرهف الاخرس پسرعموی را در جاده ارتباطی بین المللی عالیه شتوره پیدا کرده‌اند. در این خودرو برگه‌ای وجود داشت که بیانگر علت ربایش الاخرس است. بر روی این برگه نوشته‌اند: این اقدام صرفا بر اساس تجارت است و ابعاد سیاسی ندارد!» این منبع مدعی است که دست کم از سه روز قبل مرهف الاخرس ربوده شده و نهادهای امنیتی سوریه و لبنان با همکاری یکدیگر در حال پیگیری این پرونده هستند.

لازم به ذکر است که مرهف الاخرس علاوه بر خویشاوندی سببی نزدیک با رئیس جمهور سوریه، فرزند «طریف الاخرس» از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران سوریه است. شرکت‌های مشهوری مانند «زیت الزیتون» و «تاج» و «بانک اردن و سوریه» در مالکیت طریف الاخرس می‌باشد که از نزدیکان حافظ اسد و از سرمایه‌داران نزدیک به حزب بعث سوریه محسوب می‌شود.

در همین حال خالد ترکاوی از فعالین معارض مدعی شد مرهف الاخرس در زمان حضور معارضین در شهر حمص، به آنان کمک‌های مالی پشت پرده داشته است و همین موضوع باعث شد پدرش او را به خارج از سوریه بفرستد. به عقیده وی، از همان زمان مرهف مورد غضب نهادهای امنیتی سوریه قرار داشت و تا چند سال بعد از بازگشت به سوریه بیم داشت! با این حال خالد ترکاوی در مورد این‌که ربایش وی لزوما با این موضوع ارتباط داشته باشد، اطمینان ندارد: «تنها نکته‌ای که می‌توان گفت این است که با توجه به نفوذ پدر، عمو، عمه و دختر عموی مرهف، نهادهای امنیتی سوریه به راحتی نمی‌توانند با وی برخورد کنند. تردیدی نیست که او بعد از دریافت ضمانت‌های کافی به سوریه بازگشته بود. در نتیجه راحت‌ترین کار این است که در خارج از مرزهای سوریه به شکلی ربوده شود. با این حال، قضاوت در این مورد که قطعا این ربایش ابعاد سیاسی داشته بسیار مشکل است؛ خصوصا این‌که گروگانگیران خواستار دریافت ۲ میلیون دلار شده‌اند!»

در همین حال برخی منابع نزدیک به معارضین هم مدعی هستند پرونده ربایش وی بی‌ارتباط با حواشی اخیرا ایجاد شده برای خاندان مخلوف نیست. برخی گزارش‌ها می‌گویند مرهف الاخرس در حال انتقال بخشی از اموال این خاندان به خارج از سوریه بوده که توسط افراد ناشناس ربوده می‌شوند.

در هر صورت به نظر می‌رسد پرداخت دو میلیون دلار برای همسر مرهف و عروس طریف الاخرس کار بسیار ساده‌ای باشد. استنکاف از پرداخت این مطلب و رسانه‌ای شدن ماجرای ربوده شدن پسرعموی همسر رئیس جمهور سوریه باعث می‌شود در صورت آزادی وی نیز ماجرا از سوی رسانه‌ها و نهادهای امنیتی مختومه نگردد!

ارسال نظر: