آیا آمریکا از عربستان حمایت خواهد کرد؟

کدخبر: 2333881

روزنامه رای الیوم به بررسی وضعیت روابط عربستان و آمریکا پرداخت و درباره پاسخ احتمالی واشنگتن به حمله پهپادی یمنی‌ها گمانه‌زنی کرد.

سیاست‌های فرصت طلبانه و گمراه کننده آمریکا و همچنین موضعگیری انفعالی و تعلل این کشور در واکنش به حمله پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان باعث سرخوردگی سعودی‌ها شده است؛ به طوریکه اغلب سعودی‌ها معتقدند وقتی آمریکا جرأت واکنش به سرنگونی پهپاد خود را بر فراز آب‌های خلیج فارس ندارد یقینا برای گرفتن انتقام حمله به تاسیسات نفتی عربستان وارد جنگ نخواهد شد.

بنابر این گزارش، تعلل آمریکا در واکنش به حملات به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در مناطق بقیق و خریص در شرق عربستان با گذشت تقریبا یک هفته، باعث سرخوردگی و یاس محافل سعودی شده به طوری که یک نویسنده عربستانی در مقاله‌ای در روزنامه عکاظ به این سرخوردگی‌ها اشاره کرد.

این نویسنده سعودی در مقاله بی سابقه‌ای، به تضاد در اظهارات مقامات آمریکایی بویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور پرداخت و نوشت: «این تضاد به ما سعودی‌ها خاطرنشان می‌کند که همپیمانی جز خود نداریم و متحدان دیروز همچون گذشته نیستند و افول شدید آن‌ها کاملا برای ما آشکار شده است».

کسانی که از چگونگی اداره اوضاع عربستان بویژه موسسات رسانه‌ای این کشور باخبرند، به خوبی می‌دانند چاپ مقالات انتقادآمیز از همپیمان تاریخی عربستان یعنی آمریکا نمی‌تواند بدون دستور یا چراغ قرمز مقامات عالیرتبه آل سعود صورت گیرد، زیرا مطبوعات عربستان بویژه در سال‌های گذشته از آزادی بیان برخوردار نبوده‌اند.

اذعان به سوء استفاده‌های غیراخلاقی و پرهزینه آمریکا تحت عنوان حمایت‌های دروغین و گمراه کننده این کشور تحول جدیدی است که باید درباره آن تامل کرد، حمایت‌هایی که در مواقع نیاز وجود ندارد و عربستان برای کسب آن میلیارد‌ها دلار هزینه کرده است. اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به ریاض و ابوظبی به روشنی بیانگر سرخوردگی سعودی‌ها از متحد آمریکایی‌شان و همچنین مهر تاییدی بر صحت انتقادات بی سابقه در روزنامه عکاظ است.

مایک پمپئو پس از دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ریاض، ایران را به دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی بقیع و خریص متهم کرد و این حمله را یک اقدام جنگی دانست که باید با آن مقابله شود، زیرا به ادعای او، نه فقط امنیت ملی عربستان بلکه زندگی آمریکایی‌هایی ساکن در عربستان را تهدید می‌کند، اما پمپئو پس از ورود به ابوظبی لحن خود را به طور کامل تغییر داد و تاکید کرد این کشور امیدوار به حل و فصل مسالمت آمیز بحران روزافزون با ایران است.

در ادامه این گزارش آمده است: دولت ترامپ که جرات نکرد انتقام سرنگونی پهپاد خود بر فراز تنگه هرمز را بگیرد و کشتی‌های این کشور نتوانستند مانع توقیف نفتکش انگلیسی بدست ایران در آب‌های خلیج فارس شوند، بعید است برای گرفتن انتقام حمله به تاسیسات نفتی عربستان اقدامی کند.

آنچه در مقاله عکاظ آمده است توصیف دقیق سیاست‌های فرصت طلبانه و گمراه کننده آمریکاست و سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا مقامات سعودی به همین مقدار از سرزنش بسنده خواهند کرد یا اینکه به هر شیوه‌ای در روابط خود با آمریکا و همچنین در دخالت‌های نظامی و فعلی خود در یمن یا در دخالت‌های قدیم و جدید خود در سوریه، لیبی و عراق تجدیدنظر خواهند کرد؟

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: