مردم کشمیر همچنان در زندان خانگی

کدخبر: 2333893

البته اقدام حزب حاکم بی جی پی هند در لغو خودمختاری کشمیر و پس از آن برقراری حکومت نظامی در این منطقه، تنها با مخالفت دادگاه عالی این کشور مواجه نیست و شماری از نهادهای مدنی و همچنین حزب کنگره به عنوان رقیب جدی حزب حاکم به شدت با سیاست های تحریک آمیز دولت هند  در کشمیر مخالف هستند و آن را در تضاد با حقوق انسانی و منافع ملی این کشورارزیابی کردند.

در حالی که ۴۶ روز از حبس خانگی مردم کشمیر توسط نظامیان هندی می‌گذرد،دادگاه عالی با صدور حکم لغو حکومت نظامی در کشمیر خواستار بازگشت آرامش به این منطقه شد. "راجان گوگی" قاضی ارشد دادگاه عالی هند از دولت نارندرا مودی خواست در مدارس و بیمارستان های کشمیر وضعیت عادی و ارتباطات مخابراتی این منطقه برقرار شود.

حکومت نظامی در کشمیر هنوز ادامه دارد و مردم به اولین امکانات زندگی نیز دسترسی ندارند.برخی فعالان کشمیری از جمله «مشال ملک» در این خصوص اعلام کردند: وضعیت کشمیر از یک منطقه جنگ‌زده نیز بدتر است زیرا در مناطق جنگ‌زده امکان انتقال دارو و غذا وجود دارد ولی نظامیان هندی اجازه انتقال دارو و غذا را به داخل کشمیر نمی‌دهند.از سوی دیگر با تعطیل شدن بازارها و مراکز آموزشی روزانه میلیون‌ها روپیه به تجار و بازاریان خسارت وارد می‌شود.طبق آمار روزانه شش بیمار در کشمیر به دلیل نرسیدن داروهای مورد نیاز جان خود را از دست می‌دهند، ولی حبس خانگی مردم همچنان ادامه دارد.دولت دهلی‌نو دستور بازداشت هزاران آزادی‌خواه کشمیری را نیز صادر کرده تا سیاست‌های دلخواه خود را در منطقه پیاده کند. حالاحکم دادگاه عالی هند نشان می دهد که این نهاد نگران تاثیرات به شدت منفی اقدامات افراطی حزب حاکم بی جی پی این کشور در لغو خود مختاری کشمیر بر منافع ملی هند است که در حکم دستگاه قضایی این کشور به آن اشاره شده است.

البته اقدام حزب حاکم بی جی پی هند در لغو خودمختاری کشمیر و پس از آن برقراری حکومت نظامی در این منطقه، تنها با مخالفت دادگاه عالی این کشور مواجه نیست و شماری از نهادهای مدنی و همچنین حزب کنگره به عنوان رقیب جدی حزب حاکم به شدت با سیاست های تحریک آمیز دولت هند در کشمیر مخالف هستند و آن را در تضاد با حقوق انسانی و منافع ملی این کشورارزیابی کردند. وضعیت وخیم در کشمیر پس از آن آغاز شد که هند با لغو دو قانون ۳۷۰ و ۳۵ عملا تلاش خود را برای به اقلیت کشیدن مسلمانان منطقه آغاز کرد.طبق اعلام خبرگزاری‌های فرانسوی به رغم حکومت نظامی سنگین و بسته شدن سیگنال‌های موبایل و اینترنت روزانه ۲۰ تظاهرات بزرگ علیه دولت دهلی‌نو در کشمیر برگزار می‌شود.

روزنامه خراسان

ارسال نظر: