ثبت ۳ شکار پهپادی جدید در کارنامه سپاه/ پهپاد «انگلیسی» هم در کلکسیون سپاه است

کدخبر: 2333947

صبح امروز در نمایشگاه پهپادهای غنیمتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پهپادهای جدید که توسط نیروی هوافضای سپاه شکار شده‌اند نیز به‌نمایش گذاشته شد.

صبح امروز و در جریان افتتاح نمایشگاه پهپادهای غنیمتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سه پهپاد غنیمتی جدید نیز به‌نمایش درآمد که یکی از آنها انگلیسی و دو پهپاد جدید دیگر آمریکایی هستند.

پهپاد فونیکس انگلیسی یکی از پهپادهایی است که توسط نیروی هوافضای سپاه به‌غنیمت گرفته شده است. این پهپاد که یک پهپاد مراقبتی و شناسایی است از سال 1991 در انگلیس ساخته شده و دارای دوربین دید در شب و روز است و بردی در حدود 600 کیلومتر و مداومت پروازی معادل 4.5 ساعت دارد. این پهپاد از یک موتور با قدرت 25 اسب بخار بهره می‌برد و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر بر ساعت است. طول بال فونیکس 5.5 متر و طول بدنه آن 3.8 متر است.

پهپاد دیگری که سپاه امروز از آن رونمایی کرد پهپاد ایروسوند آمریکایی است که مأموریت این پهپاد مراقبتی و شناسایی و رله مخابراتی و جنگ الکترونیک است.

این پهپاد از سال 2006 در آمریکا و از سال 2012 در عراق و افغانستان عملیاتی شده است. ایروسوند دارای بال سه‌تیکه دارای فلپ و بدون ارابه فرود است و طریقه بازیایی آن به‌وسیله تور، چتر و فرود سینه‌نشین است. طول بدنه آن 1.2 متر و طول بال آن 3.6 متر است.

این پهپاد از یک موتور پیستونی 4 اسب بخار بهره می‌برد و حداکثر سرعت آن 150 کیلومتر بر ساعت و برد پهپاد آیروسوند 1400کیلومتر و مداومت پروازی آن 14 ساعت است.

سومین پهپاد، یک پهپاد دست‌پرتاب آمریکایی به‌نام دزرت هاوک (شاهین صحرا) است که دو مدل دزرت هاوک 1 و 3 آن توسط سپاه غنیمت گرفته شده است. این پهپاد که از سال 2002 توسط تروریست‌های سنتکام در عراق و منطقه غرب آسیا به‌کارگیری شده، از یک موتور الکتریکی با ملخ دوپره بهره می‌برد و مجهز به دوربین‌های دید در شب است.

طول بال "دزرت هاوک‌ــ‌1" 1.3 متر و در مدل "دزرت هاوک‌ــ‌3" 1.7 متر است. طول بدنه نیز در این پهپادها به‌ترتیب 0.86 متر و 0.91 متر است. مداومت پروازی پهپاد دزرت هاوک‌ــ‌1 و 3 به‌ترتیب 1 و 1.5 ساعت بوده و برد پروازی "دزرت هاوک‌ــ‌1" 90 کیلومتر است که این میزان در پهپاد دزرت هاوک 3 به 135 کیلومتر افزایش یافته است.

تا پیش از این شکار 6 پهپاد آمریکایی یعنی RQ170 ،MQ-1C ،Shadow ،ScanEagle RQ-11 MQ-4C و هرمس اسرائیلی به‌صورت رسمی اعلام شده بود که برخی از آنها توسط سامانه‌های پدافند هوایی مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شده و برخی دیگر به دام افتاده‌اند.

با این حساب سپاه پاسداران فعلاً از دو کشور آمریکا و انگلیس و نیز رژیم صهیونیستی پهپادهایی را شکار کرده است.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: