۶ نکته در مورد پیشنهادات جدید فرانسه به ایران

کدخبر: 2334126

مهدی محمدی جزئیات بسته پیشنهادی جدید فرانسه که حاوی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا در قبال انجام ۳ اقدام از سوی ایران است، منتشر کرد.

نسیم آنلاین : مهدی محمدی، تحلیل مسائل سیاسی در پی سفر دکتر روحانی به نیویورک و زمزمه‌های توافق دوباره میان ایران و کشور‌های اروپایی، رشته توئیت زیر را در همین مورد منتشر کرد:

۱. فرانسه پیشنهادی داده که یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران بدهد و در ازای آن ۳ چیز می خواهد: ۱-بازگشت هر ۳ گام کاهش تعهدات هسته ای ۲-توقف آن چیزی که امریکاییها آن را تنش در منطقه بویژه خلیج فارس میخوانند ۳-آغاز مذاکره برای رسیدن به یک توافق جامع موشکی، منطقه ای و هسته ای

۲. این توافق یعنی ما رسما به امریکا بگوییم پروژه فشار حداکثری کارآمد بوده و جواب داده. چنین توافقی این توهم را در امریکا ایجاد خواهد کرد که همه اقدامات ماه های گذشته صرفا برای دریافت مبلغی پول بوده و کل سقف توقعات ایران همین است. متوقف کردن قدرت نمایی منطقه ای ایران الان اولویت اول امریکاست.

۳. این توافق تقریبا هیچ نفع اقتصادی برای ایران ندارد. آنچه به ایران داده می‌شود اعتبار است نه پول، اعتبار هم بناست از مسیر اینستکس هزینه شود، اینستکس هم کاملا مقید به تحریم های ثانویه امریکا و استانداردهای FATF است.

۴. تنها توافق قابل قبول این خواهد بود که امریکا به کل تعهدات برجامی برگردد، خسارت های ایران را جبران کند و ایران هم در ازای بازگشت کامل و تضمین شده امریکا به برجام ۳ گام برداشته شده را به نحوی به عقب برگرداند.

۵. دولت ظاهرا تمایل دارد تمدید بخشی از معافیت‌های مربوط به خرید نفت در چارچوب پیشنهاد فرانسه از سوی ترامپ را عملا به معنای بازگشت امریکا به برجام در نظر بگیرد.

۶. آنچه از دیدار روحانی و ترامپ مهم تر است این است که صرف نظر از اینکه اساسا دیداری انجام می شود یا نه، یک توافق بد انجام نشود. تمرکز بیش از حد روی دیدار نباید داشت. شاید دیدار اصلا انجام نشود چون به طور طبیعی ریسک بسیار بزرگی برای طرف ایرانی است اما بدون دیدار توافق بکنند.

ارسال نظر: