حتی تقویم گردشگری هم نداریم

کدخبر: 2334145

یک استاد دانشگاه گفت: ۱۲۰ مشکل را در صنعت گردشگری بررسی کرده ایم. یکی از مهمترین این مشکلات در حوزه چالش های نهادی و مدیریتی است.

نشست گردشگری در گام دوم انقلاب پیش از ظهر روز سه شنبه ۲ مهرماه با حضور خبرنگاران گردشگری برگزار شد.

در این نشست محمدرضا اکبری استاد و پژوهشگر بیان کرد: با توجه به مردمی بودن گردشگری و این که این صنعت نگاه توسعه ای درونی دارد و از ظرفیت های داخلی برای توسعه استفاده می کند به مانند اقتصاد مقاومتی است. موتور محرک گردشگری تکیه بر ظرفیت های داخلی کشور است. بخصوص از نظر منابع انسانی، تاریخی و فرهنگی و ظرفیت های اسلامی که در کشور است.

وی گفت: توسعه صنایع دستی تسهیل‌گری هایی که در مناطق کمتر برخوردار و ... اتفاق اتفاده مانند طرح قلعه گنج، ظرفیت های درونی هستند. محورهای دیگر که می تواند یکی از شاخص های بی بدیل توسعه گردشگری ایران باشد افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در جامعه است. ما هیچ کجا شاخص هایی که در گردشگری تعالی بخش تعریف شده را نداریم. این ظرفیت می تواند برندسازی شود. امیدواریم بتوانیم برند گردشگری دنیای اسلام را به جهان معرفی کنیم.

اکبری افزود: اکنون که در شرایط تحریم بسر می بریم هر سال با رشد ورود گردشگران روبرو می شویم. چون گردشگری می تواند در مقابل تحریم ها و فشارهای خارجی بایستد.

وی گفت: ما ۱۲۰ مشکل را در صنعت گردشگری بررسی کرده ایم. هر کدام از آنها یک بحث مفصل می خواهد. محور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کالبدی و محیطی نهادی و مدیریتی مهمترین چالش امروز ما در گردشگری کشور با توجه به اهداف گام دوم انقلاب است.

این پژوهشگر ادامه داد: ضعف ما در توسعه گردشگری با توجه به تجربیات ۴۰ سال گذشته نهادی و مدیریتی است. امروزه نتوانستیم از نظر نهادی و مدیریتی به گونه ای برنامه ریزی کنیم که چالش های گردشگری را نداشته باشیم. ما هنوز از ۴۰ سال گذشته چالش هایی را در حوزه اقتصاد گردشگری داریم. اکثر سرمایه گذاران بدون مطالعه و شناخت به بخش های مختلف گردشگری ورود می کنند و راهنمایی های نادرست نیز باعث می‌شود بسیاری از پروژه های گردشگری منجر به شکست شود.

وی افزود: زمانی که ندانیم گردشگری چقدر در اقتصاد ملی تاثیر می گذارد مشکل عدم ثبت حساب های گردشگری را به ما یادآوری می کند. امروزه گردشگری در تولید ناخالص داخلی ۸ درصد سهم دارد. با وجود اینکه شهر مشهد دو برابر تبریز جمعیت دارد اما پروازهای مشهد روزانه ۲۰۰ پرواز ولی تبریز ۴۰ پرواز دارد که در مقایسه جمعیتی، مشهد می بایست نسبت به تبریز ۸۰ پرواز داشته باشد اما به خاطر وجود زائران و گردشگران ۲۰۰ پرواز دارد که این نشان دهنده توسعه گردشگری این شهر است. چه چیزی موجب این تفاوت ها شده است.

وی گفت: امروزه ۱۱۰ کشور دارای برند گردشگری هستند. با توجه به اینکه ما ظرفیت فرهنگ اسلامی را داریم ولی به آن نپرداخته ایم. همچنین دولت علاقه ندارد در حوزه برنامه ریزی گردشگری برای توسعه صنعت کاری کند. چون هنوز سند راه برای گردشگری نداریم. هنوز نمی دانیم ۱۰ سال بعد به کجا می خواهیم برسیم. ما حتی تقویم گردشگری نداریم.

اکبری تصریح کرد: نمایشگاه صنایع دستی در حالی برگزار می‌شود که همزمان با آن رویداد همدان ۲۰۱۸ برپا شده است. مهمانان نمی دانند به کدام برنامه بروند. نقطه سر به سر هتل های ما امروز ۳۵ درصد است. بسیاری از قطارها ۸۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت خالی دارند ولی حرکت می کنند. حاضر نیستند تا قیمت را کمتر کنند حتی با اینکه فرودگاه شیراز با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می کند اما اکنون در حال ساخت فرودگاه جدید هستند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: