فرار یک قدمی نتانیاهو از زندان عملیاتی می‌شود؟

کدخبر: 2334195

اسرائیل تایمز مدعی شده با پایان مهلت دو روزه ریولین(رئیس جمهور) به نتانیاهو و گانتز برای انجام مذاکرات اولیه برای تشکیل کابینه فراگیر و نتیجه بخش نبودن دیدارها؛‌ امروز نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه خواهد کرد. در هر حال نتانیاهو برای تشکیل دولت حتما باید بتواند لیبرمن را راضی کند و قضاوت برای نخست وزیر شدن وی زود است.

نسیم آنلاین ؛ محمد محسن فایضی : اسرائیل تایمز مدعی شده با پایان مهلت دو روزه ریولین(رئیس جمهور) به نتانیاهو و گانتز برای انجام مذاکرات اولیه برای تشکیل کابینه فراگیر و نتیجه بخش نبودن دیدارها؛‌ امروز نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه خواهد کرد

امروز هم یک صندلی به لیکود بعد از ابطال چهار صندوق رای گیری اضافه شد. چون تعداد افرادی که نتانیاهو را به ریولین برای نخست وزیری پیشنهاد داده اند بیشتر از گانتز است؛ احتمالا این فرصت به نتانیاهو داده خواهد شد.

منابع صهیونیستی گزارش دادند نتانیاهو رئیس لیکود به ۵۵ توصیه برای تشکیل دولت جدید دست‌یافته در حالی که تعداد توصیه‌ها برای اینکه گانتز رئیس آبی-سفید دولت جدید را تشکیل دهد، ۵۴ توصیه بوده است.

یکی از سناریویهای محتمل، که شاید تنها راه بازگشت نتانیاهو به قدرت هم باشد پذیرش لیبرمن برای ائتلاف با لیکود است. لیبرمن که قبلا وزیر جنگ نتانیاهو هم بوده است تاکنون سخنی از ائتلاف یا عدم ائتلاف با لیکود به میان نیاورده است.

لیبرمن از خاستگاه راست‌های اسرائیل است و اهدافی که دنبال می‌کند مانند تصاحب کرسی وزارت جنگ، سربازی حریدی‌ها، راه نظامی در غزه و ... به احتمال زیاد در ائتلاف با چپ‌های اسرائیل به راحتی کسب نخواهد کرد اما مسئله‌ای که بسیار حائز اهمیت است نقش روسیه و پوتین در توافق محتمل میان لیبرمن و نتانیاهو است. حزب اسرائیل خانه ما خاستگاه اصلی‌اش یهودیان راست گرای روسی است و شخص لیبرمن همانند نتانیاهو روابط بسیار خوبی با پوتین دارد. سفر روز قبل از انتخابات نتانیاهو به مسکو، این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرده است که توافق لیبرمن و نتانیاهو در واقعیت عملی شود.

در هر حال نتانیاهو برای تشکیل دولت حتما باید بتواند لیبرمن را راضی کند.

ارسال نظر: