دموکرات ها و استیضاح ترامپ

کدخبر: 2335196

فضای سیاسی آمریکا به شدت دوقطبی شده است.حزب دموکرات که اکثریت مجلس نمایندگان کنگره آمریکا را در دست دارد تحقیقات رسمی استیضاح درباره عملکرد رئیس جمهور این کشور را، دایر بر این که او از اوکراین درخواست کمک سیاسی کرده، شروع کرده است.فشارهای روزافزون داخلی به ترامپ طبیعی است.

فضای سیاسی آمریکا به شدت دوقطبی شده است.حزب دموکرات که اکثریت مجلس نمایندگان کنگره آمریکا را در دست دارد تحقیقات رسمی استیضاح درباره عملکرد رئیس جمهور این کشور را، دایر بر این که او از اوکراین درخواست کمک سیاسی کرده، شروع کرده است.فشارهای روزافزون داخلی به ترامپ طبیعی است.

درواقع با نزدیک تر شدن به زمان آغاز انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری 2020 آمریکا، جدال های داخلی در هر دو اردوگاه جمهوری خواهان و دموکرات ها شدت گرفته است . در میان نامزدهای دموکرات که اکنون تعداد آنان به 19 تن کاهش یافته، ادامه رقابت شانه به شانه سه نامزد صدرنشین شامل جوبایدن برنی سندرز و الیزابت وارن ، کار را برای معرفی نامزد نهایی حزب دشوار کرده است.

تا چند هفته پیش چنین به نظر می رسید که جو بایدن ، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا به دلیل تجربیات کاری و برنامه های مناسب تر ، قادر خواهد بود با کنار زدن رقبای هم حزبی ، در نهایت به مصاف دونالد ترامپ ، نامزد حزب جمهوری خواه و رئیس جمهوری مستقر برود اما با برگزاری سه دور مناظرات تلویزیونی نامزدهای دموکرات ، به تدریج فاصله بایدن با دو نامزد بعدی کاهش یافت و اکنون به نظر می رسد معاون رئیس جمهوری سابق رقابت فشرده ای با دو سناتور داشته باشد . البته گذشت زمان نیز به نفع سناتور مستقل برنی سندرز نبوده است .

وی که پیش از بایدن وارد رقابت های مقدماتی ریاست جمهوری شده بود ، انتظار داشت در نهایت به عنوان نامزد نهایی به انتخابات ریاست جمهوری راه یابد و کار ناتمام مانده در انتخابات 2016 را در انتخابات 2020 به اتمام برساند .

با این حال ، بایدن میانه رو به سرعت از سندرز چپ گرا سبقت گرفت و برای ماه ها در صدر نامزدهای دموکرات نشست اما مشکل سندرز فقط بایدن نیست ، بلکه به نظر می رسد سناتور الیزابت وارن مشکل بزرگ تری به شمار می آید هم برای سندرز و هم برای بایدن. وارن در حد وسط دو جریان اصلی مرکزگرا و چپ گرای حزب دموکرات قرار دارد که می تواند هم آرای زنان را کسب کند و هم این که به اندازه بایدن و سندرز پیر به نظر نمی رسد .

بی دلیل نیز نیست که بیشترین میزان رشد در نظرسنجی ها طی ماه های اخیر متعلق به الیزابت وارن است و وی برای نخستین بار توانست در یک نظرسنجی معتبر در ایالت سرنوشت ساز ایووا با پیشتازی در برابر بایدن و سندرز ، در صدر قرار گیرد .

از آن جا که نخستین انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در ایووا برگزار می شود ، هر نامزدی که بتواند آرای این ایالت را کسب کند از شانس بالاتری برای پیروزی در این دور از انتخابات و راهیابی به مرحله پایانی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری برخوردار خواهد بود .

به هر حال برخلاف اردوگاه دموکرات ها که سرنوشت نامزد نهایی آن تا اواخر بهار سال 2020 ادامه خواهد یافت ، در اردوگاه جمهوری خواهان با وجود چند نامزد ماجراجو و جویای کار ، تکلیف مشخص است . دونالد جی. ترامپ درصورتی که اتفاق غیر منتظره ای برای وی رخ ندهد، در روز سوم نوامبر 2020 به مصاف نامزد نهایی حزب دموکرات خواهد رفت .

با این حال ، رسوایی های متعدد سیاسی - مالی - اخلاقی ترامپ و دولت وی ، تردید هایی را درباره پیروزی در این انتخابات ایجاد کرده است ، به ویژه این که افشای درخواست وی از رئیس جمهوری اوکراین برای تحت نظر قرار دادن فعالیت های تجاری پسر بایدن در اوکراین ، سرو صداهای فراوانی به راه انداخته و بار دیگر ، رئیس جمهور آمریکا را در مظان اتهام تبانی با دولت های خارجی برای راهیابی به کاخ سفید قرار داده است.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز سرانجام پس از مدت ها شک و تردید رسما روند استیضاح ترامپ را به دلیل سوءاستفاده از قدرت و تلاش برای واداشتن یک کشورخارجی به منظور دخالت درانتخابات 2020 آغاز کرد. ترامپ متهم است در تماس تلفنی با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، وی را تحت فشار قرارداده است تا درباره فعالیت های پسر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا و از نامزدهای جدی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 تحقیق کند.

گفته می شود ترامپ امیدوار بوده است با یافتن مواردی از تخلفات مالی و تجاری هانتر بایدن، پسر جو بایدن، رقیب احتمالی خود درانتخابات سال آینده ریاست جمهوری را به چالش بکشد. البته دونالد ترامپ بارها هرگونه درخواست سیاسی از همتای اوکراینی خود برای افشاگری علیه بایدن را تکذیب کرده است.

با این حال، این اظهارات، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا را قانع نکرد و در نهایت موضوع آغاز روند استیضاح رئیس جمهوری به تصویب رسید. با این حال، درفضای به شدت قطبی شده آمریکا، همراهی تعدادی از جمهوری خواهان با اقلیت دموکرات سنا برای برکناری یک رئیس جمهور هم حزبی بسیارغیرمحتمل به نظر می رسد؛ مگراین که در روند تحقیقات، موارد غیر قابل کتمان از تخلفات ترامپ و به شدت خطرناک علیه امنیت ملی آمریکا به دست آید.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: