پیشنهادهای خودروسازان برای تحویل به موقع خودروها

کدخبر: 2335285

دبیر انجمن خودروسازان گفت:تاخیر در تحویل خودرو علاوه بر سود مشارکت، جریمه هم دارد، پس عدم تحویل عمدی تعهدات خودروسازان، کار عاقلانه‌ای نیست و دپوی خودروهای تولیدی ریسک بسیار بالایی دارد.

احمد نعمت‌بخش درباره سخنان هفته گذشته وزیر صمت که گفته بود« اگر شرکت خودروسازی با وجود داشتن امکانات لازم به تعهداتش عمل نکرد، به تعزیرات معرفی خواهد شد»، با بیان اینکه هیچ خودروسازی را سراغ نداریم که عامدانه از تحویل خودرو خودداری کند، گفت: در قراردادهای فروش خودرو ذکر شده که خودروسازان در صورت تاخیر در تحویل، باید علاوه بر سود مشارکت، درصدی جریمه نیز پرداخت کنند، بنابراین عدم تحویل عمدی تعهدات، کار عاقلانه‌ای نیست، ضمن اینکه دپوی خودروهای تولیدی ریسک بسیار بالایی دارد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: بررسی مسئولان ثابت کرد که هیچ خودروسازی دست به احتکار خودرو نزده و خودروهایی که در پارکینگ ها مانده اند، دارای نقص هستند؛ البته عدم تحویل به موقع تعهدات، درخصوص خودروسازانی که به دلیل مسائل تحریمی و عدم دریافت به موقع قطعه، قادر به تحویل به موقع نبوده‌اند، متفاوت است و این خودروسازان به تعزیرات معرفی نشدند و ۹۹ درصد تعهدات معوق و خودروهای موجود در پارکینگ ها به این دسته اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: تمامی خودروسازان اعم از ایران خودرو و سایپا و نیز خودروسازان بخش خصوصی، تعهدات معوق دارند که به دلیل تحریم و عدم تامین به موقع قطعه و کمبود نقدینگی رخ داده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: وقتی خودروساز به دلیل تحریم و عدم تامین قطعه قادر به تحویل به موقع تعهدات نبوده قضیه متفاوت است؛ چراکه این مساله در ید اختیار طرف ایرانی نیست و این مساله دقیقا مصداق فورس ماژور قرارداد محسوب شده و قضیه در اختیار خودروسازان نبوده است.

نعمت بخش گفت:مردم باید توجه کنند که شرکت‌های خودروساز در به وجود آمدن این شرایط مقصر نیستند؛ به همین دلیل برخی از خودروسازان به مشتریان پیشنهاد داده اند که یا سود مشارکت، دارای تداوم باشد یا خودرو جایگزین دریافت کنند؛ البته برخی مواقع نیز پیشنهاد شد که افراد انصراف دهند و اصل پول را با سود دریافت نمایند، بنابراین خودروسازان در این شرایط برای جلوگیری از تضییع حق مشتریان، چندین پیشنهاد ارائه داده‌اند و امیدواریم مردم به خودروسازان کمک کنند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پی اظهارات اخیر وزیر صنعت درخصوص تاخیر خودروسازان در عمل به تعهدات خود، گفت: خودروسازی را سراغ نداریم که عامدانه از تحویل خودرو خودداری کند؛ در قراردادها ذکر شده که خودروسازان در صورت تاخیر در تحویل باید علاوه بر سود مشارکت، درصدی جریمه نیز پرداخت کنند، بنابراین عدم تحویل عمدی تعهدات، کاری عاقلانه نیست، ضمن اینکه دپوی خودروهای تولیدی ریسک بسیار بالایی دارد.

وزیر صمت هفته گذشته اعلام کرد که اگر شرکت خودروسازی با وجود داشتن امکانات لازم به تعهداتش عمل نکرد، به تعزیرات معرفی خواهد شد اما در مواردی که خودروسازی به دلیل مسائل تحریمی و عدم دریافت به موقع قطعه به تعهداتش عمل نکرد قضیه متفاوت خواهد بود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: