زنگ خطر «سالمندی» ایران به صدا درآمده است

کدخبر: 2335297

رئیسی گفت: ایران در ٢٠ سال آینده به سالمند‌ترین کشور منطقه تبدیل خواهد شد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت هفته سالمند برگزار شد؛ با بیان اینکه ایران در ٢٠ سال آینده به سالمند‌ترین کشور منطقه تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: این مسئله زنگ خطر و هشداری برای کشور محسوب می‌شود و باید به سمت افزایش جوان سازی جمعیت کشور برویم. او با بیان اینکه نرخ مشارکت سالمندان ١٢.٩ درصد است، افزود: طبق آمار ٨٩ درصد از مردان سالمند در ایران دارای همسر هستند. ۴۴.٧ سالمندان را زنان تشکیل می‌دهند، همچنین ٢۶.۵ درصد سرپرست خانوار را سالمندان هستند.

٩۴ درصد سالمندان ، بیمه پایه دارند

رئیسی تصریح کرد: ٩۴ درصد سالمندان ما بیمه پایه دارند، ٣١ درصد سالمندان تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند، نیاز سالمندان به خدمات بستری بیمارستانی ٢ برابر سایر افراد است. به گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت سالمندان ، بیشتر وقت خود را صرف مراقبت از خود می‌کنند.

رئیسی با اشاره به مهمترین علل مرگ و میر در سالمندان گفت: بیشترین علل مرگ و میر در سالمندان، بیماری قلبی عروقی، دیابت، بیماری کلیوی و سرطان‌ است. ٣۴.۶ درصد افراد بالای ۶٠ درصد فشارخون بالا دارند و از این تعداد افراد کمتر از ۴٠ درصد سالمندان مبتلا به فشارخون بالا هتند و دارو‌ی فشارخون مصرف می‌کنند. شیوع دیابت در سالمندان حدود ١١ درصد است که کمتر از ۴٠ درصد دیابت آن‌ها تحت کنترل است.

او ادامه داد: آخرین آماری که درباره جامعه آماری سالمند کشور داریم مربوط به سال ٩۵ است و اعدادی که عنوان می‌شود مربوط به مطالعه‌ای است که در آن سال انجام شده است.

رئیسی بیان کرد: در سه دهه اخیر امید به زندگی در کشور از ٥٠ به٧٠سال رسیده است. در سال ٩٥ از کل جمعیت کشور ٩.٢٨ درصد سالمند بود که هم اکنون این آمار به ١٠ درصد رسیده است یعنی ده درصد جمعیت کشور بالای٦٠سال هستند. معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تا سی سال آینده ٣٠ درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود یعنی از هر سه نفر یک نفر سالمند هستند. بیشترین سهم سالمندی در کشور مربوط به استان گیلان و کمترین سهم سالمندی مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. او افزود: رشد جمعیت سالمندی در استان‌های البرز و مازندران بالا بوده و و در استان گیلان این رشد به نسبت دیگر استان‌ها پایین‌تر است. رئیسی گفت: طبق آمار ٢٢ درصد سالمندان چاق هستند، ٣۶ درصد اضافه وزن دارند و ۴ درصد لاغر هستند. حدود ۵۶.۵ درصد سالمندان فعالیت فیزیکی کافی ندارند، ٢١ درصد سابقه مصرف دخانیات دارند. او سقوط و شکستگی استخوان را یکی از معضلات قشر سالمند دانست و گفت: ٢۶ درصد سالمندان در سال گذشته یک بار زمینه خورده و ٢١ درصد دچار شکستگی شده‌اند و این نشان می‌دهد به بحث سقوط در همه حوزه‌ها نه فقط حوزه سلامت باید توجه داشت. او افزود: ٣۶ درصد گرفتار فراموشی هستند که از این تعداد ١۴ درصد به پزشک مراجعه کرده‌اند. همچنین ۴٠ درصد سالمندان از عینک استفاده می‌کنند، براین اساس حدود ۶٠ درصد از سالمندان دارای مشکلات دهان و دندان هستند.

٨٢ درصد سالمندان از زندگی خود راضی بودند

رئیسی گفت: بر اساس مطالعه‌ای که در سال ٩۵ انجام شد، ٨٢ درصد سالمندان از زندگی خود رضایت داشتند و ۴۵ درصد از مشکلات خواب شکایت داشتند. در کشور ما سرپرست زنان سالمند و تنها بسیار زیاد هستند و سازمان‌های حمایتی باید به این موضوع توجه داشته باشند. معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سند ملی سالمندی بعد از سال‌ها در نهم مهر رونمایی می‌شود. این سند به هم راستایی و هم افزایی عملکرد وزارت رفاه، وزارت بهداشت، شهرداری و سایر نهاد‌های مرتبط در حوزه سالمندی کمک خواهد کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای سالمندان بیان کرد: ۴۵ برنامه برای سالمندان تهیه و تدوین شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ابلاغ بسته خدمت غیر پزشک سلامت سالمندان به دانشگاه‌ها، طراحی استاندارد‌های فضای فیزیکی مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانی متناسب با سالمندان و طراحی ۴٠ پودمان مجازی آموزشی سالمندی برای پزشک خانواده و نیز تشکیل کمیته‌های تغذیه، سلامت روان در حوزه‌های مختلف خدماتی اشاره کرد.

نقش بالا رفتن سن ازدواج زنان در پیری جمعیت

رئیسی گفت: بالا رفتن سن ازدواج زنان، فاصله ازدواج تا به دنیا آمدن اولین فرزند، فاصله زمانی بین فرزند اول و دوم و تمایل به تک‌فرزندی از جمله مشکلات موجود و موثر در پیری جمعیت است. معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص برنامه‌های این معاونت که در راستای سند ملی سالمندی اجرا می‌شود، گفت: با همکاری بخش‌های مختلف در معاونت بهداشت بسته‌های خدمتی غیر پزشک را برای سلامت سالمندان ایجاد کردیم. او افزود: در این بسته‌ها خدمات مراقبت از سالمندان داده می‌شود، همچنین شاخص خدمات غیر پزشک را تعریف و تدوین کردیم که این موضوع جدای از بسته‌های تدوین شده برای خدمت رسانی است، این بسته‌ها از طریق سامانه‌های مختلف بررسی می‌شود، همچنین مقوله آموزش در سطوح مختلف پزشکی را پیش از گذشته دنبال می‌کنیم. رئیسی تصریح کرد: طراحی مراکز بهداشتی و درمانی متناسب با شرایط جسمانی سالمندان از دیگر برنامه‌هایی بود که در مراکز دولتی اجرا شد تا محیط مراکز بهداشت خدمت رسانی برای سالمندان بهسازی شود ؛ همچنین برخی طرح‌های پایلوت را در سطح کشور اجرا کردیم؛ برای مثال طرح داروخانه دوستدار سالمند در شیراز برای سالمندان اجرایی شده است. معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: در خصوص تکمیل بسته ارائه خدمت پزشک خانواده ۴۰ بسته آموزشی در خصوص سلامت سالمندی به پزشکان خانواده ابلاغ کردیم و شاهد مشارکت فعال پزشکان برای پیشگیری از بیماری‌های پوکی استخوان هستیم. برای غربلگری تراکم استخوانی سالمندان اقدامات مقتضی انجام می‌شود چرا که همواره یکی از مشکلات اصلی سالمندان شکستگی لگن و استخوان ران است و همان طور که گفتیم در سال گذشته ۲۶ درصد آمار سقوط سالمندان گزارش شده که در این بین ۲۰ درصد آن به شکستگی عضو منجر شده است. رئیسی درباره آمار خشونت علیه سالمندان گفت: در مطالعه صورت گرفته در سال ۹۵ به این موضوع پرداخته نشده است. اما خوشبختانه این آمار در کشور ما عدد قابل توجهی نیست و نگرانی خاصی بابت آن نداریم. معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه خدمات پرستاری به سالمندان داده می‌شود، گفت: برنامه‌هایمان برای خدمات مراقبت در منزل افزایش پیدا کرده است، این مراقبت‌ها به خاطر مشکلات حرکتی و استخوانی موجود در این رده سنی از اهمیت بالایی برخودار است و در همین جهت دوره‌های بازآموزی برای رشته‌های کادر درمانی و فیزیوتراپی را طراحی کرده‌ایم.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: