گشایش بازار ۱۸۰ میلیون نفری به روی ایران

کدخبر: 2335543

رئیس جمهور در نخستین حضور رسمی کشورمان در جمع سران اوراسیا، اعضای این اتحادیه را به استفاده از فرصت ترانزیت از مسیر ایران دعوت کرد.

رئیس جمهور در نخستین حضور رسمی کشورمان در جمع سران اوراسیا، اعضای این اتحادیه را به استفاده از فرصت ترانزیت از مسیر ایران دعوت کرد. به این ترتیب ایران به صورت رسمی در بازار ۱۸۰ میلیون نفری اوراسیا که سالانه بیش از ۸۷۰ میلیارد دلار تجارت خارجی دارد، حضور می یابد. روحانی در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ضمن انتقاد از اقدامات‌ خصمانه‌ و یک جانبه‌گرایانه ایالات متحده آمریکا و استفاده از دلار به عنوان یک سلاح، خواستار مقابله کشورهای مختلف از جمله اعضای اوراسیا با روند یک جانبه گرایی شد. روحانی با بیان این که موقعیت جغرافیایی ایران امکان اتصال ترانزیتی قاره‌های اروپا و آسیا و کشورهای مختلف در غرب، شرق، شمال و جنوب را به همدیگر فراهم می‌سازد، اعلام کرد: در همین زمینه با سرمایه‌گذاری‌های عظیم، راهگذرهای مختلف جاده‌ای و ریلی برای تسهیل حمل و نقل ترانزیتی طراحی و اجرا شده‌اند. رئیس دولت دوازدهم با اشاره به توانمندی‌های ترانزیتی تهران یادآور شد: بنادر متعدد جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر، خلیج‌فارس و حاشیه اقیانوس هند (به ‌ویژه چابهار)، شبکه‌های جاده‌ای و ریلی و آسمان امن ایران، امکان اتصال کشورهای همسایه به همدیگر و به دیگر قاره‌ها را فراهم می‌کند. رئیس‌جمهور همچنین از ‌همکاری‌ با ‌کشورهای ‌عضو اتحادیه ‌اوراسیا در حوزه‌های مالی ‌و بانکی و سرمایه‌گذاری استقبال کرد.

فرصت بزرگ اوراسیا برای ایران

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ می ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیتی حدود ۱۸۲.۷ میلیون نفر، ۲.۷ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و ۱.۳ تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو با خارج از اتحادیه حدود ۸۷۷ میلیارد دلار یعنی برابر با ۳.۷ درصد صادرات و ۲.۳ درصد واردات کل جهان است. ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آن ها، بالاخره این موافقت نامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید. براساس این موافقت نامه، کشورهای این اتحادیه این امکان را خواهند داشت تا میزان صادرات خود به ایران را تا ۷۵ درصد افزایش دهند. ایران نیز می‌تواند با امتیازاتی که دریافت می‌کند، صادرات کالاهای خود به مقصد پنج کشور اوراسیایی را تا چند برابر افزایش دهد. این امتیازات ۵۰۲ قلم کالاهای مختلف در حوزه‌های مواد غذایی، مواد مصرفی شیمیایی، محصولات ساختمانی، صدور خدمات فنی و مهندسی، محصولات صنعتی و محصولات کشاورزی از سوی اتحادیه اوراسیا و ۳۶۰ قلم کالا در همان موارد مشابه را از سوی ایران شامل می‌شود که در مجموع کل اقلام مشمول در موافقت نامه به ۸۶۲ مورد می‌رسد.

روزنامه خراسان

ارسال نظر: