آیا آمریکا در انتظار جنگ داخلی است؟

کدخبر: 2335558

یک مورخ در مطلبی تحت عنوان «شباهت ترسناک» به بررسی شرایط فعلی آمریکا با دوران پیش از جنگ داخلی این کشور در قرن نوزدهم میلادی پرداخته است.

یک مورخ با ذکر شباهت‌هایی میان دوران جنگ داخلی در آمریکا با اوضاع کنونی این کشور معتقد است استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، آینده این کشور را بار دیگر در معرض جنگ داخلی قرار می‌دهد.

ترامپ که به دلیل رسوایی اوکراین گیت با احتمال استیضاح در کنگره مواجه است، یکشنبه گذشته با انتشار توئیتی نه تنها دموکرات‌ها بلکه همه مردم آمریکا را به وقوع جنگ داخلی تهدید کرد. او در این پیام توئیتری نوشت: «اگر دموکرات‌ها موفق شوند من را برکنار کنند (که هرگز این اتفاق نمی‌افتد)، منجر به وقوع جنگ داخلی خواهد شد. جنگی که ملت ما را درگیر خود خواهد کرد.»

«هدر کاکس ریچاردسون» استاد تاریخ در کالج بوستون که کارشناس تاریخ آمریکای قرن نوزدهم نیز است پس از انتشار این توئیت بحث‌برانگیز ترامپ، در مطلبی تحت عنوان «شباهت ترسناک» به بررسی شرایط فعلی آمریکا با دوران پیش از جنگ داخلی در این کشور پرداخته است.

او با بیان این که نفی رنگین پوستان آمریکایی آغازگر جنگ داخلی در این کشور بوده است، گفت: تحکم قدرت برده داران در سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۶۰ و همچنین ظهور جنبش محافظه‌کاران از سال ۱۹۵۴ تا کنون (۲۰۱۹) که به اوج خود رسیده، موضوعی ترسناک است که کاملا به یکدیگر شباهت دارد. در آن دوره، گزینه‌های نژادپرست‌ها اکثریت آراء را به دست آوردند و پس از کسب مناصب بزرگ دولتی به تصویب قوانینی روی آوردند که باعث پولدار شدن ثروتمندان سفید پوست شد. این قوانین به زندگی مردم عادی که اغلب آن‌ها رنگین پوست بودند صدمه زد. زمانی که اعتراضی شکل می‌گرفت آن‌ها به وسیله سفید پوستان تهدید می‌شدند. این شرایط زمینه آغاز جنگ داخلی در آمریکا در قرن ۱۹ میلادی بود.

وی در ادامه افزود: وقتی ثروتمندان پولدارتر شدند و حمایت مردمی را از دست دادند، به این باور رسیدند که سران همیشگی این کشور هستند که باید حتی با مردمی که مقابل سیاست‌های آن‌ها قرار می‌گیرند مقابله کنند. آن‌ها با تقسیم غیرعادلانه ثروت و سرکوب رای دهندگان واقعی در قدرت ماندند. در قرن ۱۹ نتیجه این سیاست جنگ داخلی بود.

وی اضافه کرد: این سیاست به شکل کنونی در حال فروپاشی است. در حال حاضر، سران فعلی آمریکا از الیگارشی برای جمع آوری قدرت استفاده می‌کنند، اما زمانی که ترامپ به جنگ داخلی تهدید می‌کند صرفا درباره باقی ماندن خود در قدرت نیست بلکه او از حامیان خود می‌خواهد به نژادپرستی و تفکیک جنسیتی روی آورند.

ریچاردسون تنها تفاوت اساسی میان آن دوره و اوضاع کنونی آمریکا را در سفیدبرتر پنداری می‌داند. او معتقد است در سال ۱۸۶۰ آمریکا تحت سلطه مردان سفید پوست بود همین شرایط را برای جنگ داخلی فراهم می‌کرد، اما اکنون رنگین پوستان آمریکا و زنان با آرای خود در سیاست آمریکا نقشی دارند و بروز جنگ داخلی به آن شکل که در قرن ۱۹ رخ داد، ممکن نیست.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: