روزنامه لبنانی: آشوب در عراق؛ واشنگتن به فتنه لبخند می‌زند

کدخبر: 2335616

روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع آگاه تظاهرات ‌های خشونت آمیز در برخی شهرهای عراق را سناریوی جدید آمریکا، انگلیس و عربستان برای تحریک به فتنه و آشوب در عراق و سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ یمن دانست.

روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی با عنوان «آشوب در عراق: واشنگتن به فتنه لبخند می‌زند» تظاهرات‌های خشونت آمیز در برخی شهرهای عراق را تکرار سناریوی فتنه‌ای دانست که توسط آمریکا کلید خورده است.

در این گزارش آمده است: شهرهای عراق دو روزی است شاهد تظاهرات جوانانی است که خواسته‌هایشان بر حق است، اما از رهبری مشخص برای مدیریت اعتراضاتشان برخوردار نیستند. از همین رو این سوال مطرح می‌شود که واقعا چه کسی مردم را برای ریختن به خیابان‌ها تحریک کرده است و در حال حاضر به دنبال چه هستند.

الاخبار نوشت: برخی تایید می‌کنند که صحنه عراق برای واشنگتن و ریاض آماده شده است تا به حکومت عادل عبدالمهدی که تا چند روز دیگر نخستین سال آن به پایان می‌رسد و نماد نفوذ ایران در عراق است پایان داده شود.

به عقیده نویسنده انگیزه‌های زیادی برای اعتراضات عراق وجود دارد. ابزارهای آن هم آماده است، اما به نظر می‌رسد زمان آن با شکست‌های عربستان در یمن در ارتباط است وبا تلاش‌هایی که ریاض طبق توافق با آمریکایی‌ها برای منحرف کردن افکار عمومی از شکست در یمن بکار گرفته است.

این روزنامه افزود: بنابراین هدف از اعتراضات عراق، به فراموشی سپردن حمله به «آرامکو» و شکست در نجران و منحرف کردن نگاه‌ها به سمت سرکوب تظاهرات‌کنندگان توسط عبدالمهدی است. اگر اعتراضات عراق به همین روند ادامه یابد به درگیری بزرگی منجر می‌شود که هرج و مرج به همراه خواهد داشت یا اینکه عبدالمهدی نخست وزیر باقی خواهد ماند که این امر زیان سنگین جدید برای محور سعودی-آمریکایی است. بنابراین باید منتظر ماند و ببینیم تحرکات آتی چه اندازه خواهد بود که البته به اندازه دامنه آن دولت هم گام‌های خود را بلندتر خواهد برداشت.

بغداد، پایتخت عراق و بیشتر استان‌های جنوبی این کشور شامل کربلا، النجف، بابل، الدیوانیه، المثنی، ذی قار، البصره و کرکوک در شمال از دو روز پیش شاهد تظاهرات مردمی است که به خشونت کشیده شده و در جریان آن طبق آمارهای اعلام شده نُه نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته و چهارصد نفر هم زخمی شدند.

در مقابل دولت عراق هم برای کنترل دامنه اعتراضات اقدام به مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی کرده است. منابع امنیتی می‌گویند تظاهرات کنندگان مردم عادی هستند که تحت تاثیر رسانه‌های مجازی به خیابان‌ها آمده‌اند و از هویت طرفی که آنها را رهبری یا حمایت مالی می‌کنند هیچ اطلاعی ندارند. فعالان شبکه‌های اجتماعی هم آنها را به برپایی تظاهرات علیه دولت و مطالبه سرکوب فساد و پایان دادن به سهم بندی‌های طائفه‌ای و حزبی و حل مشکل فقر و بیکاری دعوت کرده است.

دست‌های پشت پرده مردم را به خشونت و خرابکاری دعوت می‌کند

اما منابع دولتی در مصاحبه با الاخبار از وجود یک دست پشت پرده خبر می‌دهند که مردم جامعه عراق را به سمت خشونت و خرابکاری سوق داده است، این منابع تاکید می‌کنند با افزایش دامنه تظاهرات گروه‌هایی مانند سلول‌های خفته وجود دارند که تظاهرات‌کنندگان را به تحریک نهادهای امنیتی تشویق کرده و آنها را برای رویارویی مستقیم با دستگاه‌های امنیتی فریب می‌دهند.

این منابع افزودند: این دست به طور مستقیم و کامل توسط سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس و کنسولگری عربستان در عراق و مشارکت موثر بعثی‌ها و طرفداران برخی احزابی حرکت می‌کند که از ساختار حکومت کنونی عراق متضرر شده اند.

به گفته منابع امنیتی آگاه به رغم اینکه سفارت آمریکا نسبت به آنچه به کارگرفته شدن خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان ابراز تاسف کرده و خواهان کانش تنش شده است، اما نقش برجسته انجمن‌های جامعه مدنی قابل توجه است که توسط سفارت آمریکا برای تحریک به برپایی اعتراضات تامین می‌شوند و شعارهای تحریک آمیز سر داده و خواستار تحریم نماز جمعه در کربلاء، اخراج مراجع چهارگانه نجف (به عنوان بیگانگان) و ایران و جلوگیری از برگزاری راهپیمایی اربعین و دیگر مسائل مشابه می‌شوند که می‌تواند در داخل جامعه عراق شکاف ایجاد کند.

در همین حال یک فعال اعتراضات کنونی در گفت‌وگو با الاخبار خواسته اصلی تظاهرات‌کنندگان را ایجاد اصلاحات واقعی در قانون اساسی عراق خواند اما در عین حال به حضور آشوبگران در این اعتراضات اعتراف کرد و نیروهای امنیتی را در این قضیه مقصر خواند.

الاخبار به نقل از منابع دولتی نزدیک به نخست وزیر عراق نوشت: آمریکا پروژه گسترش تظاهرات در استان‌های عراق با هدف سرنگونی دولت کنونی این کشور را کلید زده و جانشین آن را هم با نام «دولت نجات» آماده کرده است، اما حمایت‌ها از عبدالمهدی بسیار بزرگ است و این دولت، گزینه‌ها برای کنترل اعتراضات را در اختیار دارد که در زمان مناسب و به مقتضای تحولات میدانی بکار گرفته می‌شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: