آزادی‌های اجتماعی در سرزمینی که تنها دولت وهابی سرتاسر گیتی بر آن حاکم است 

وهابیت «لایت»!؛ روایت روزنامه لبنانی از پارادوکس‌های اصلاحات بن سلمان

کدخبر: 2335627

موج رو به تزاید «اباحه‌گری» که با حمایت رسمی دولت عربستان سعودی و شخص بن سلمان در پوشش «آزادی اجتماعی» در این کشور به راه افتاده را به سخره گرفت. در این گزارش با تیتر «وهابیت لایت!»، به تغییرات در برنامه درسی، اختلاط دانش آموزان هر دو جنس در کلاس و مواردی دیگر اشاره شده است.

نسیم آنلاین : روزنامه لبنانی «الاخبار» نزدیک به محور مقاومت اسلامی، موج رو به تزاید «اباحه‌گری» که با حمایت رسمی دولت عربستان سعودی و شخص بن سلمان در پوشش «آزادی اجتماعی» در این کشور به راه افتاده را به سخره گرفت. در این گزارش با تیتر «وهابیت لایت!»، به تغییرات در برنامه درسی، اختلاط دانش آموزان هر دو جنس در کلاس و مواردی دیگر اشاره شده است.

بر پایه این گزارش، بن سلمان در بعد فرهنگی برنامه مشخصی را دنبال می‌کند تا بتواند قدرت را از بلوک‌های سنتی خاندان آل سعود و - مهم‌تر از آن - مشایخ سنتی وهابی این کشور دور سازد. در این برنامه، سه گزاره مشخص هدفگذاری شده است: «به حاشیه راندن نقش وهابیت در ظهور کشور سعودی»، «تعمیق بعد فرهنگی کشور و حمایت از ملی‌گرایی» و «متجاوز خواندن امپراتوری عثمانی که در گذشته به عنوان خلافت اسلامی توصیف می‌شد.»

در بخشی از این گزارش، به تلاش‌های بن سلمان با الگوگیری از ابوظبی [و مشخصا «مرکز المسبار»] اشاره شده است: «حکومت جدید به دنبال ترجمه کتب انحرافی فلسفه، و ترغیب به مطالعه و تعمیق در آن‌ها می‌باشد.» در توضیح بیش‌تر این خبر آمده است: «ولی‌عهد جوان در روش اداره امور داخلی کشور (از جمله آموزش و پرورش) با اسلافش متفاوت است. او با استفاده از روش تحمیل تغییر از بالا به پایین، همه کسانی که در جلو راهش باشند را بی‌رحمانه از میان می‌برد؛ چه از درون مؤسسات مذهبی باشد و چه از فعالین خواستار آزادی و حقوق بشر».

انگیزه بن سلمان از این نوسازی و در پس آن اباحه‌گری ابعاد پررنگی دارد. او از یک طرف می‌خواهد اعتماد ایالات متحده را در زمینه ایجاد تغییرات مبنایی جلب کند و از طرف دیگر خود را قهرمانی برای نسل جوان جا بزند. در زمینه جلب اعتماد آمریکا، اواخر سال 2017 در شرایطی که وزارت معارف عربستان سعودی قصد خود را برای همکاری با انجمن ملی آمریکایی آموزش کودکان خردسال (نایک) اعلام کرد از سوی رکس تیلرسون وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده، مورد تحسین قرار گرفت. غرض از قهرمان‌سازی نیز کسب پایگاه اجتماعی قدرتمند است. او احساسات سرکوب جوانان را دستاویز قرار می‌دهد تا یک شخصیت محبوب از خود در اذهان ایجاد کند و همین پایگاه اجتماعی را سرمایه خود برای حکومت ۵۰ ساله یا بیش‌تر بر سرزمین حرمین قرار دهد.

البته اجرای این پروژه برای بن سلمان بدون چالش نیست. او در این زمینه چند تهدید را باید جدی بگیرد. او به خوبی می‌داند که تغییرات در سطوح رسمی جامعه سنتی همواره واکنش متقابل در لایه‌های دیگری از هواداران فرهنگ سنتی و جریانات بنیادگرا را به دنبال دارد. طبیعی است که در این بستر، اقبال به مکاتب و شخصیت‌های وهابی که خود را حافظ سنت‌ها و مخالف بن سلمان نشان می‌دهند مانند جریان الصحوه و شیخ سلمان العوده نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر آن بن سلمان به خوبی می‌داند که هنوز بخش‌های قدرتمندی از خاندان حاکمه با وی مخالفند و در این زمینه باید نگران افزایش حجم مخالفین خود در داخل دربار باشد.

ارسال نظر: