لاریجانی: سهمیه سوخت برای مردم با نرخ فعلی باقی بماند

کدخبر: 2335814

رئیس مجلس گفت: مجلس در مورد موضوع سهمیه‌بندی بنزین هنوز تصمیم نگرفته و بحث در حال پخته شدن است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در تشریح نشست غیرعلنی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک کار نسبتا تحقیقاتی بزرگی با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه و همچنین مراکز دیگری که در دولت می‌توانستند اطلاعات مفیدی در رابطه با یارانه‌ها ارائه کنند با کمک وزاتخانه‌های مربوطه انجام شد تا تصویری از موضوع مشخص شود.

او افزود: در رسانه‌ها گاهی ارقام و اعداد مختلفی ارائه می‌دهند که میزان یارانه‌ها در کشور و آن بخشی که در بودجه هر سال می‌آید و یارانه بنزین و گاز به بخش‌های دیگر چقدر است و چقدر از آن مربوط به سهم خانوار و چقدر مربوط به حمل و نقل و صنعت و تولید است، در درجه اول باید تصویر روشن می‌شد، چون تصمیم‌گیری در این قضیه یک خطی نیست.

رئیس قوه مقننه در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی قرار باشد تصمیمی گرفته شود باید مراقبت کرد تا به خانوارها صدمه‌ای وارد نشود، بلکه به ‌آنها کمک شود و هم به تولید کشور هم لطمه نخورد.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: به نظر من در جلسه امروز تصویر نسبتا واضحی از یارانه‌های پنهان ارائه شد و آنچه مهم بود این است که در راه‌حل‌ها نظرات مختلفی وجود دارد و اکنون هم بنایی بر این نیست که مجلس فوری تصمیمی را بگیرد، چرا که فرصت برای این کار داریم و بناست که در این زمینه بررسی‌ها کامل شود، لذا بنده آن را به کمیسیون بودجه ارجاع دادم تا کمیسیون‌های مختلف در این زمینه بحث کنند.

رئیس مجلس همچنین یادآور شد: همه بدانند اراده مجلس بر این است که به هیچ وجه نباید فشاری به مردم بیاید، یعنی اگر قرار باشد تغییری بوجود بیاید باید کاملا هدایت شده و به نفع طبقات پایین قرار بگیرد.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: اکنون در کشور طبقات بالاتر در ابعاد مختلف یارانه بیشتری استفاده می‌کنند و طبقات پایین‌تر کمتر استفاده می‌کنند.

او اعلام کرد: اراده مجلس بر این است که حتما باید زندگی طبقات پایین بهتر شود، نه اینکه فشار به آنها بیاید و همچنین باید مراقبت شود تا تولید کشور لطمه نخورد.

لاریجانی ادامه داد: البته برخی پیشنهادات هم مطرح شد، اما ما راجع‌به پیشنهادات اکنون تصمیم نگرفتیم و باید در کمیسیون بودجه بعدا بحث شود. البته لایحه آن را باید دولت بدهد.

او در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درخصوص سهمیه بندی سوخت نیز مباحثی مطرح شده یا خیر، گفت: خیر؛ یکی از راه‌ها این است که سهمیه‌هایی که به مردم در رابطه با سوخت داده می‌شود به اندازه‌ای باشد که اکنون هست یعنی نرخ آن همین حدود باشد.

رئیس مجلس افزود: راه‌های دیگر هم وجود دارد که در حال حاضر مجلس برای آن تصمیم نگرفته و بحث در حال پخته شدن است، البته مسائلی هم دولت دارد که آنها در بودجه مطرح می‌شود.

لاریجانی در خاتمه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تصمیم گرفته شده یا خیر گفت: یکی از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب در اصلاح ساختار بودجه دستور داده بودند همین است اما هنوز تصمیم قاطعی گرفته نشده و اگر تصمیم گرفته شود، حتما اعلام می‌کنیم.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: