سعید جلیلی: در انتخابات باید «انتخاب صحیح» را تبیین کرد

کدخبر: 2335840

دکتر جلیلی در بخشی از سخنان خود پس از شنیدن نقطه نظرات حاضران، در این نشست گفت: دولت سایه یک گفتمان و یک نوع تفکر سیاسی است؛ به این معنا که کسانیکه دغدغه نظام و انقلاب را دارند و در این باره ادعا میکنند میبایست تحولات کشور را سایه به سایه دنبال کرده و در حد وسعشان بر آن تاثیر مثبت بگذارند.

نسیم آنلاین : عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که پنجشنبه و جمعه هفته گذشته به استان خوزستان سفر کرده بود، در نشستی با برخی اساتید و دانشجویان خوزستانی در محل ناحیه بسیج دانشجویی استان دیدار کرد.

گفتگو پیرامون چیستی دولت سایه، آتش به اختیار بودن نیروهای انقلاب، امر به معروف و نهی از منکر در خرج بیت المال، شفافیت آراء نمایندگان و .. از جمله موضوعاتی مورد بحث میان دکتر جلیلی با دانشجویان و اساتید خوزستانی بود.

دکتر جلیلی در بخشی از سخنان خود پس از شنیدن نقطه نظرات حاضران، در این نشست گفت: دولت سایه یک گفتمان و یک نوع تفکر سیاسی است؛ به این معنا که کسانیکه دغدغه نظام و انقلاب را دارند و در این باره ادعا میکنند میبایست تحولات کشور را سایه به سایه دنبال کرده و در حد وسعشان بر آن تاثیر مثبت بگذارند.

وی افزود: پیگیری تحولات کشور یک کار جبهه‌ای است و این جبهه زمانی موفق خواهد شد که هرکس به اندازه وسع خودش نقش آفرینی کند؛ زمانیکه این کار انجام بپذبرد قرارگاه گفتمانی شکل خواهد گرفت و باید گفت مقدمه قدم نهادن در این مسیر گفتمانی آنست که پیش از آنکه دیگران را مورد سوال قرار دهیم، از خودمان بپرسیم که آیا به اندازه وسعمان تلاش کرده‌ایم یا نه؟

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی در این خصوص اضافه کرد: آتش به اختیار یعنی آنکه ما در چهارچوب قانون میتوانیم کارهایی را انجام دهیم که معطل مانده و باید انجام شود. برای مثال دانشگاه چه وقت مفید و موثر میتواند واقع شود؟ زمانی که جامعه و روند کشور را سایه به سایه دنبال کرده و در رشته‌های مختلفی نظیر نفت، آب، کشاورزی، اقتصاد و .. تاثیر مثبت خود را بگذارد و به مباحث آن عمق ببخشد.

وی تصریح کرد: هرکدام از ما باید از یک جایی شروع کنیم، همانطور که قرآن کریم میفرماید: أن تقوموا لله مثنی و فردی. البته اگر یک کار موثری در یک حرکت جمعی انجام شود بسیار خوب است اما این به آن معنا نیست که کار فردی تعطیل شود. نکته بعدی آنست که هرکاری را باید در زمان خودش انجام داد؛ اگر در زمان خودش انجام شود هزینه‌های آن به حداقل میرسد.

دکتر جلیلی با اشاره به هزینه‌های غیر ضروری که در شرایط سخت بودجه‌ای کشور انجام میگیرد، تصریح کرد: یکی از کارهای مهمی که در پایش و رصد جامعه دانشگاهی اعم از اساتید و دانشجویان میتواند مورد توجه قرار بگیرد، رصد هزینه‌هایی است که برای موضوعات غیرضروری مثل تجملات و تشریفات و .. انجام میگردد. نشان دادن این موارد کمک بزرگی به کشور در کاهش هزینه ها خواهد کرد. بعضی اوقات در بخش های عمومی اعم از دولتی و غیر دولتی مشاهده میشود در همین شرایط سخت بودجه ای با ساخت یک ساختمان یا دکوراسیون و تجهیزات آن هزینه‌های رخ میدهد که در کشورهایی که این مشکلات را ندارند هم چنین هزینه‌ای صورت نمیگیرد. خب چه کسی باید به این توجه بکند؟ این وظیفه من و شماست که نسبت به این منکرات، نهی کرده و آمر به معروف باشیم.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی درخصوص اصل هشتم قانونی اساسی اظهار داشت: اینکه در اصل هشت قانون اساسی ‌ما امر به معروف و نهی از منکر آمده است، یک مبنای دینی دارد. مهم آنست که هوشیاری جامعه به حدی باشد که مانع این رخداد ها شود. یکی از فوائد مطالبه شفافیت در همین امور است تا امکان اخلال را به حداقل برساند.

وی افزود: در بحث انتخابات باید مسئله «انتخاب صحیح» را تبیین کنیم. مهمتر از آنکه بگوییم به چه کسی میخواهیم رای بدهیم آنست که بگوییم به چه چیزی باید رای داد؟ آنگاه نسبت افراد با آن موضوعات سنجیده خواهد شد. مثلا راجع به همین موضوعاتی که شما در جلسه اشاره کردید، مثل آب، نفت، کشاورزی و .. باید مشخص شود که راهکار و نگاه این داوطلب نمایندگی مجلس چیست تا بتوان کاندیدای همسو با راهکاری که مدنظر شماست را انتخاب کنید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت پیرامون سخنان یکی از اساتید جوان دانشگاه در استاد خوزستان مبنی بر لزوم جوانگرایی در مدیریت کشور، تصریح کرد: در همین اهواز وقتی حسن باقری به اینجا آمد کسی برای او فرش قرمز پهن نکرد؛ او به عنوان خبرنگار روزنامه به اهواز آمد و تمام وسع خود را به کار برد تا بتواند بر روند جنگ تاثیر مثبت بگذارد. نقشه خوزستان را پهن کرد و تا بفهمد چگونه میتوان قدم به قدم به خرمشهر نزدیک شد و آن را آزاد کرد.خداوند نیز وسع او را وسعت داد و آن فرصت‌ها را برایش ایجاد کرد.

وی افزود: الان نیز در همین استان احتیاج به همین کار و این نوع افراد داریم؛ دوستانی که نقشه خوزستان را پهن کنند و بگویند که چگونه میتوان وجب به وجب آن را آباد کرد؟ فرصت‌هایش چیست؟ نفت،کشاورزی،آب... و بعد برای این نقشه عملیاتی ریخت. نباید بگوییم چون به ما حکم مسئولیت ندادند و رها میکنیم.

دکتر جلیلی با اشاره به دستور رهبرانقلاب مبنی بر اختصاص یافتن بودجه یک و نیم میلیاردی به طرح احیای دشت های استان خوزستان، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سفر خود به استان خوزستان در سال هفتاد و پنج، دستور میدهند که چند صد هزار هکتار اراضی این استان احیاء و تسطیح بشود. امروز طرح اجرایی آن موسوم به طرح 550هزار هکتاری است که بحمدلله شاهد آن هستیم که فاز اول آن نزدیک به 300هزار هکتار تسطیح شده و زیر کشت رفته است که این از نکات بسیار مثبت و امیدبخش است.

وی اضافه کرد: در بازدیدی که امروز داشتیم، گفته شد که تقریبا تمام این 300هزار هکتار امسال زیر کشت رفته است که موجب خوشحالی و قدردانی از مردم و مسئولان ذیربط میباشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اراده بر بسته شدن بودجه سال 99 بدون درآمد فروش نفت خام، عنوان کرد: یکی دیگر از مسائل مهمی که امروز نظام بر روی آن توجه ویژه دارد، مسئله فروش نفت است. مطلع هستید که دولت تصمیم گرفته است که لایحه بودجه سال 99 را بدون درآمد نفتی ابلاغ کند؛ بنابراین باید برای این بودجه جایگزین معرفی کنیم. ما در جلساتی که با صاحبان صنایع پتروشیمی داشتیم و روز گذشته نیز در بازدیدی که از دو پتروشیمی واقع در بندرامام خمینی(ره) بعمل آمد، خود دوستان صاحب نظر عنوان میکردند که میتوان با هر یک میلیون تن فرآورده پتروشیمی، 200هزار شغل ایجاد کرد. این مسئله در سال 96 نیز عنوان شد که برخی آن را انکار میکردند اما امروز صاحبان این صنعت به آن اذعان دارند.

دکتر جلیلی در ادامه تصریح کرد: وقتی قرار است درآمد حاصل از فروش نفت از بودجه جاری کشور حذف گردد بنابراین باید بر روی مزیت نسبی‌مان که نفت و گاز است، برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. جلساتی را در یکسال گذشته برگزار شد و ماحصل آن طرحی بود که راهکار جلوگیری از خام فروشی و ارزآوری بیشتر از این مزیت نسبی را ارائه میداد. از طریق مجلس پیگیری و بحمدلله در آنجا نیز بررسی شد و به صورت طرح تصویب گردید. نباید اینگونه تلقی شود که اگر ما مسئولیت نداریم پس باید کنار بنشینیم و نسبت به مشکلات کشور بی‌تفاوت باشیم.

ارسال نظر: