مشاور بشار اسد؛ «سازمان ملل متفرق»

کدخبر: 2335872

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه در یادداشتی درباره وضع نابسامان نظم جهانی و سازمان ملل، به درخواست دبیر کل اتحادیه عرب درباره دوری دمشق از تهران نیز پاسخ داد.

خانم «بُثینه شعبان»، مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، مطلبی در وبگاه خبری المیادین با عنوان «سازمان ملل متفرق» منتشر و تأکید کرد، مجمع عمومی سازمان ملل و تریبون آن دیگر مثل گذشته ارزش و خریدار ندارد.

این مقام سوری نوشت: در گذشته منتظر بودیم که مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شود تا به سخنان مردانی که جهان را رهبری می‌کنند، گوش فرا دهیم و منتظر قطب نمایی بودیم که جهت حرکت دنیا را برای سال‌های پیش رو تعیین می‌کرد.

وی افزود: یادم است خودم برنامه سخنرانی‌ها را حفظ می‌کردم و دفتر و قلمی داشتم تا هر مطلبی در سخنرانی‌ها که اهمیت داشت به منظور درک عمیق‌تر روابط بین المللی یادداشت کنم. وقتی در دهه ۱۹۹۰ با هیأت کشورم عازم می‌شدم به یاد می‌آورم که در راهروهای سازمان ملل متحد قدم می‌زدم و اشخاص برجسته‌ای را می‌دیدم که با هم نشسته و گفت‌وگو می‌کنند، گویی دنیا اینجاست و گویی روابط آتی جهان از اینجا کلید می‌خورد.

نویسنده تصریح کرد: اما امسال مجمع عمومی سازمان ملل گذشت و کسی را ندیدم منتظر سخنرانی چهره‌ای باشد یا وقت ملاقاتی را به خاطر تلاقی آن با یکی از رهبران دنیا در مجمع عمومی لغو کند که البته وقتی خیلی از سخنرانی‌های ایراد شده در این دور مجمع عمومی را شنیدم، متوجه شدم که احساس عمومی اشتباه نمی‌کند و ذاتا می‌داند چه چیزی ارزش دارد.

شعبان نوشت: اولین برداشتی که من در نتیجه این پیگیری انجام دادم این است که اکنون مجمع عمومی مرکب از مللی پراکنده و نه متحد است و اتحاد و توافق در مورد هیچ چیز وجود ندارد. رئیس جمهور قدرتمندترین کشور جهان به خیال خود از دیوارهای آپارتاید، شهرک‌سازی و اشغالگری گذشته و می‌خواهد خندقی پر از مار و تمساح پیرامون دیوار مرزی مکزیک حفر شود تا از مهاجرت به کشورش جلوگیری کند.

وی اردوغان را هم سلطان جدید عثمانی توصیف کرد و نوشت: او مجموعه‌ای از توهمات را که همیشه در خاورمیانه ابراز می‌کند برای انتقال به یک مجمع بین المللی انتخاب کرد. شاید به این دلیل که خیال می‌کند ممکن است کسانی باشند که این توهمات به دور از واقعیت را نشنیده‌اند و بسیار مشتاق شنیدن آنها هستند. جالب اینجاست که بین گویندگان و شنوندگان اعتمادی وجود ندارد.

المیادین آورده است: از همین رو در حالی که ترامپ صحبت می‌کند، نماینده ونزوئلا عمداً تصمیم می‌گیرد مشغول خواندن کتاب خود در مقابل دوربین‌ها شود. در بیشتر موارد حضار حاضر در سخنرانی هر کدام از رهبران در مجمع عمومی تقریباً منحصر به نمایندگان خود کشور و برخی از دوستان و میهمانانشان بود و این نشانگر از بین رفتن اعتماد به این تریبون و سخنانی است که از آنجا افاضه می‌شود.

نویسنده ادامه داد: اما این یک مسئله ساده، زودگذر یا جدا از آنچه در سایر سال یا سال‌ها در جهان اتفاق می‌افتد نیست؛ بلکه منعکس کننده دو پدیده اساسی در دنیای سیاست است؛ اول، جهان فاقد چهره‌های پیشرو و رهبر است که از بزرگی مسئولیت خود نه تنها برای شهروندانشان بلکه برای این مرحله حساس از تاریخ بشریت آگاه باشند. پدیده دوم اینکه دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی در تلاشند تا پس از به سر رسیدن عمر نظامی که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، نظام جهانی جدیدی را تدوین کنند. چون آن نظام فرصت‌های خود را برای فراهم کردن هرگونه نظم بین‌المللی واقعی که به حفظ صلح و امنیت بین المللی کمک کند از دست داد.

شعبان با اشاره به تحریم‌های بی‌وقفه آمریکا علیه چین، روسیه و کشورهای زیادی از جمله سوریه، ایران و کره شمالی گفت: روش برخورد آمریکا با دولت‌ها روش تحریم و تلاش برای تحمیل هژمونی آن است که باعث تشدید تفرقه بین‌المللی و جست‌وجوی شکل دیگری از روابط بین الملل می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها ‌سال‌ها به دنبال دموکراسی در شورای امنیت یا روابط بین الملل بودند ، اما تاکنون تلاش‌های آنها موفق نبوده است و حالا این سوال مطرح است که آیا فروپاشی در روابط بین‌الملل برای سال‌های آتی ادامه خواهد داشت تا پیش از اینکه کشورهای نوظهور که خواستار قوانین برابری و احترام در روابط بین الملل هستند و از جمله آنها روسیه ، چین و هند بتوانند اراده خود را اعمال کنند و نظام جهانی و مقررات سازمان ملل را به شکلی تغییر دهند که خیر بشریت در آن باشد و به یک نماینده واقعی از آرمان‌های ملت‌ها در جهان آینده تبدیل شود.

شعبان تلاش‌های کنونی چین، روسیه و ایران در عرصه بین المللی برای حذف قوانین سلطه و تحریم که چندین دهه است بر جامعه بین‌المللی تحمیل شده است، ستود و افزود: اقدامات سوریه هم در پایبندی به اصول و مبارزه با تروریسم بی تردید به تلاش متحدان و دوستانش برای حرکت در این مسیر کمک کرده است.

این مقام سوری با تاکید بر اینکه بر خلاف ادعای احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب هیچ اثری از اراده جمعی عربی در مجمع عمومی نبوده است، گفت: در گذشته کشورهای عربی نشست‌هایی را قبل یا در حین برگزاری مجمع برگزار کرده و درباره مسائل اصلی که قصد مطرح کردن آن را داشتند توافق می‌کردند و همچنین پس از ملاقات با کشورهای مختلف به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند.

وی افزود: اما امروز دبیر کل اتحادیه عرب هیچ اراده جمعی عربی جز در قبال سوریه نیافته است که طبعا یک موضع منفی است و به زیان کسانی تمام می‌شود که سوریه را هدف گرفته و به دنبال تضعیف آن هستند.

شعبان افزود: ابوالغیط پا را فراتر نهاده و می‌گوید سوریه جدید هرگز رابطه خوبی با ایران نخواهد داشت و این را شرط اصلی کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب می‌خواند. گویی ابوالغیط از فداکارهای ملت سوریه که سخاوتمندانه برای حفظ شرافت کشورشان و تصمیم مستقل آن جانفشانی کردند چیزی نشنیده است و گویی ابوالغیط هشت سال تلاش‌های مایوسانه برای تسلیم کردن سوریه و صهیونیستی-آمریکایی کردن آن ندیده است در حالی که همه این تلاش‌ها به شکست انجامید و ملت سوریه با اراده مستقل خود و تعهد به تاریخ و تمدن و شرافت خود پیروز شدند.

این مقام سوری در پایان تاکید کرد: هرچه زودتر کشورها در ایجاد یک رویکرد جدید در روابط سیاسی، اقتصادی، فکری و انسانی به مسیر چین و روسیه بپیوندند، زودتر دنیا به مرحله مورد نظر می‌رسد و هزینه کمتری نیز دارد. مرحله کنونی مرحله ای دشوار در تاریخ بشریت است و یک مرحله انتقالی است که به رهبران خردمند، صادق و شجاع نیاز دارند، متأسفانه امروزه این استانداردها نادر است، بنابراین ما باید در کنار هر رهبری در جهان که دارای چنین معیارهایی است بایستیم و برای ایجاد آنها تلاش کنیم.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: