پدیده نوظهور اجاره‌های کوتاه‌مدت مسکن در تهران

کدخبر: 2335943

اگر تا پیش از این برای ماندن در کلان‌شهر بزرگی همچون تهران نیازمند ارائه اسناد هویتی و پرداخت هزینه هتل بودید دیگر نگران نباشید چرا که حالا با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی صدها خانه مبله در نقاط مختلف تهران و با قیمت‌های متنوع می‌توانید پیدا کنید؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بعد از ورود به این خانه‌ها چه اتفاقی برای شما بیفتد و چه کسی پاسخگوی مشکلات پیش‌آمده باشد.

«خانه ساعتی» عبارتی نامانوس با فرهنگ و سنت ایرانی است که جای خودش را در فضای مجازی باز کرده است و هر روز بر تعداد اجاره این خانه‌ها در شهرهای بزرگ افزوده می‌شود؛ سوئیت‌های مبله‌ای که برای حضور چندساعته یا چندروزه شما تدارک دیده شده‌اند و هم در محروم‌ترین و ارزان‌ترین مناطق شهرهای کشور و به ویژه پایتخت یافت می‌شوند و هم در بخش‌های اعیان‌نشین و گران‌قیمت شهرها. اگرچه اجاره خانه و سوئیت به مدت یک یا چند روز در شهرهای ساحلی و زیارتی کشور همچون شهرهای حاشیه دریای خزر، کیش، مشهد و قم از قدیم مرسوم بوده ولی فرهنگ اجاره‌نشینی کوتاه‌مدت فقط چند سال است که به شهرهای بزرگ دیگر کشیده شده است؛ موضوعی که همواره مورد نگرانی ساکنان محله‌ها و مصلحان اجتماعی بوده است.

هشدار تکان‌دهنده یک دهه قبل

قریب 10 سال قبل بود که یکی از رسانه‌ها با تیتر «ماجرای هولناک اتاق‌های اجاره‌ای ساعتی» در مورد تبعات ناگوار گسترش این خانه‌های موقت هشدار داد و نوشت: اتاق‌های مبله اجاره‌ای که فقط برای ساعاتی به افراد واگذار می‌شود، پاتوق جوانان و افرادی شده است که فقط برای ساعتی خوشگذرانی به آن پناه می‌برند و هیچ‌کس در مقابل فساد به‌وجودآمده و تبعات ناشی از آن پاسخگو نیست. خبرنگار این رسانه در پیگیری‌های میدانی و ارتباط تلفنی با صاحبان این اماکن متوجه شد که اجاره این خانه‌ها هیچ محدودیت سنی ندارد و افراد به دلایل خاصی نظیر برپایی مهمانی، برگزاری کلاس‌های خصوصی یا ملاقات از آن‌ها استفاده می‌کنند و بیشترین مشتریان این نوع خانه‌ها را دختران و پسران جوانی تشکیل می‌دهند که در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها نمی‌توانند اقامت داشته باشند یا کسانی که والدین‌شان اجازه برپایی جشن تولد یا مهمانی را در خانه به آن‌ها نمی‌دهند.

همسایگان پردردسر

در این گزارش آمده بود که تنها شاکیان این خانه‌ها همسایگان آن‌ها هستند. برخی آن‌ها عنوان کرده‌اند که امنیت روانی ما به‌دلیل اجاره غیرقانونی این خانه‌ها به خطر افتاده است زیرا بسیاری از افرادی که در این خانه‌ها تردد می‌کنند دچار مشکل هستند و در این خانه‌ها عمل غیرقانونی و در برخی از مواقع غیراخلاقی انجام می‌دهند. این رسانه در شهریور سال 89 هشدار داده بود که حتی خانواده‌های این نوجوانان و جوانان از تردد و اقامت فرزندان‌شان در این خانه‌های موقت بی‌اطلاع هستند و لازم است تا مراجع انتظامی از بروز چنین اتفاقاتی که تعداد آن‌ها نیز کم نیست، جلوگیری کرده و تمهیداتی را برای مقابله با این معضل رو به رشد اتخاذ کنند.

دغدغه رسانه‌ای

با وجود این هشدار گویا صدای رسانه و ساکنان همجوار با این خانه‌ها به جایی نرسید. تیرماه 95 بود که خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» بار دیگر پرونده این موضوع اجتماعی را با عنوان «خانه‌هایی در تهران که ساعتی اجاره می‌شود» پیگیری کرد. او با طرح این سؤال که چه کسانی در بساط خود خانه برای اجاره یک‌روزه دارند، دست به گزارش میدانی زده و متوجه شده بود که برخی از این اشخاص شاگردان مشاوران املاک هستند یا برخی مشاوران املاکی که در کارشان شیطنت‌هایی هم دیده می‌شود؛ به همین دلیل به سراغ دبیر وقت اتحادیه مشاوران املاک تهران رفته بود. آقای مصطفی قلی‌خسروی گفته بود «اجاره چنین خانه‌هایی به‌صورت یک‌روزه بین مشاوران املاک به هیچ عنوان رخ نمی‌دهد و این اتفاق از سوی اشخاصی به‌جز مشاوران املاک صورت می‌گیرد.» با این حال او تاکید کرده بود که مالک یک خانه مختار است خانه خود را به هر صورت که می‌خواهد اجاره بدهد و گفته بود: «چه در قانون و چه در دین گفته شده که صاحبخانه مختار است خانه‌اش را به هر طریق که می‌خواهد اجاره بدهد؛ چه یک ساعت و چه 10 سال؛ اختیار با مالک است و در این زمینه قانونی وجود ندارد.» او احتمال داده بود که متقاضیان این خانه‌ها در تهران بیماران یا همراهان آنان‌ هستند که از سایر شهرهای کشور برای درمان به تهران می‌آیند یا صاحبان مشاغلی که برای مدت کوتاهی نیاز به سکونت در پایتخت دارند. در همین سال پسرک جوانی که شاگرد املاکی بود و از خانه‌های مردم سوءاستفاده می‌کرد پس از انتشار کلیپی جنجالی و شکایات متعدد توسط پلیس فتا دستگیر شد؛ اما باز هم هیچ برخورد قاطع و پیگیری قانونی با این پدیده نوظهور انجام نشد.

اجاره موقت خانه بدون مجوز ممنوع است

حالا سه سال و اندی پس از آن گزارش بار دیگر رسانه‌ها به بررسی این موضوع پرداخته‌اند. دیروز خبرگزاری تسنیم در گفت‌و‌گو با آقای حسام عقبایی، نایب‌رییس اتحادیه املاک مخاطرات گسترش این خانه‌ها را بررسی کرد. در این گزارش عقبایی با تاکید بر اینکه این موضوع حدود چهار، پنج سالی است که در شهر تهران باب شده است، گفته بود: هیچ‌کس حق ندارد خانه‌ای را به‌صورت ساعتی اجاره بدهد، اجاره دادن ساعتی و روزانه واحدهای مسکونی توسط مشاوران املاک ممنوع است و آنها نمی‌توانند قرارداد واحد اجاره‌ای را برای کمتر از یک‌سال تنظیم و ثبت کنند. به گفته وی، صاحبان خانه‌هایی که به‌صورت روزانه اجاره داده می‌شوند، باید از پلیس اماکن عمومی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی و... مجوزهای لازم برای داشتن استانداردهای لازم را دریافت کنند. در خانه‌هایی که به‌صورت ساعتی یا روزانه اجاره داده می‌شوند با توجه به اینکه مالک آن خود را به پلیس اماکن برای اخذ مجوزها معرفی نکرده، ممکن است کارهای غیرقانونی و مفسده‌برانگیزی انجام شود. قتل، جنایت، خفت‌گیری و... از مواردی است که در خانه‌های بدون مجوز ممکن است روی دهد. عقبایی تصریح کرده بود: ممکن است تیم‌های اخلالگر امنیتی وارد کشور شوند که این نوع خانه‌ها را خانه‌های امن می‌بینند و با یک کارت شناسایی جعلی در اینجاها مستقر می‌شوند، یا اینکه ممکن است عده‌ای برای یک روز در جایی مستقر شوند و مشخص نباشد که محرم هستند یا خیر یا اینکه شرایط دیگری را رعایت می‌کنند.

از ارشاد شاکی هستیم

نایب‌رییس اتحادیه املاک همچنین از وزارت ارشاد گلایه کرده و گفته بود: فقط سایت‌های اینترنتی در این حوزه فعال هستند و هیچ برخوردی هم با آن‌ها نمی‌شود. قطعاً کسی نمی‌تواند در یک بنگاه املاک ملکی را برای سه ساعت اجاره کند و چنین چیزی را در سطح مشاوران املاک نداریم؛ اما در کانال‌ها و فضاهای مجازی این نوع فعالیت‌ها را تبلیغ می‌کنند که باید وزارت ارشاد، پلیس فتا و پلیس پیشگیری به این موضوع وارد شده و به این افراد فرصت تبلیغات ندهند؛ همزمان هم به مردم آگاهی دهند که به‌لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... تبعات بسیاری برای آن‌ها به‌همراه دارد. با وجود صحبت‌های این فعال حوزه مسکن، گویا هیچ مرجع قانونی علاقه ندارد تا پیش از آنکه شکایت خصوصی در این حوزه به دستش برسد وارد موضوع شود. ساماندهی این خانه‌های موقت نیازمند برنامه‌ریزی‌های کلان در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و به نظر می‌رسد مسوولان تمایل دارند که با سکوت در برابر این موضوع، صورت‌مساله را کتمان کنند. از سوی دیگر بعد از انتشار این گزارش‌ها، برخی سایت‌های اجاره سوئیت و خانه اجاره‌ای ارزان‌قیمت، روی صفحه اول سایت خود عبارت «اجاره ساعتی و اجاره مکان برای مهمانی و مراسم نداریم؛ لطفاً تماس نگیرید» را منتشر کردند تا در صورتی که برای این شیوه اجاره منع قانونی به وجود آمد، دردسری برایشان ایجاد نشود.

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: