جنگ تجاری آمریکا و چین از کنترل خارج شده است

کدخبر: 2336010

دور جدید مذاکرات چین و آمریکا در مورد جنگ تجاری در حالی از امروز آغاز شده که آمریکا ویزای برخی از مقامات چین را محدود کرده‌است. چینی‌ها نیز تنها در صورتی که ترامپ همه تعرفه‌های وارداتی را لغو کند، حاضر به توافقی محدود و جزئی هستند.

«جنگ تجاری از کنترل خارج شده است.»؛ نشریه فوربز با این تفسیر کوتاه و صریح از جنگ تجاری میان چین و آمریکا گزارش داده‌است. دور جدیدی از مذاکرات تجاری بین مقامات دو کشور از امروز(پنج‌شنبه) آغاز شده اما امیدواری چندانی برای رسیدن به توافق وجود ندارد.

فوربز می‌نویسد:«اقداماتی که واشنگتن روز سه‌شنبه انجام داد، این جنگ را به قلمروهای جدیدی کشانده است. یکی از آن‌ها، تحریم شرکت‌های حوزه تکنولوژی و استارت‌آپ‌های چینی بوده‌است. آمریکا برخی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چینی را در لیست سیاه قرار داده‌است.»

به این ترتیب، این شرکت‌ها نمی‌توانند تکنولوژی آمریکایی بخرند یا محصولات‌شان را به بازار آمریکا بفروشند. علاوه بر این، دولت آمریکا ویزای برخی از مقامات چینی را محدود کرده‌است.

تد بائومن، اقتصاددان و تحلیلگر ارشد در انتشارات بانیان هیل این اقدامات واشنگتن را برای اعمال فشار حداکثری روی پکن می‌داند و به فوربز می‌گوید:«دولت ترامپ به دنبال اهرم‌های جدید فشار برای مذاکرات تجاری پیش روست. هم زمان گزارش‌هایی آمده‌است که دولت آمریکا به دنبال محدود کردن جریان سرمایه سرمایه‌گذاران آمریکایی در چین است. گویا دولت ترامپ متوجه شده است که چینی با توجه به افزایش تعرفه‌های آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کنند، بنابراین به دنبال راه‌های دیگری برای تهدید آن‌ها و گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات هستند.»

احتمال توافقی محدود و جزئی

چینی‌ها اعلام کرده‌اند تنها در صورتی‌که ترامپ تعرفه‌های وارداتی را بردارد، ممکن است که به توافق جزئی برسند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، یکی از مقامات ارشد چینی اعلام کرده‌است که مذاکره‌کنندگان برای رسیدن به پایان جنگ تجاری در مذاکراتی که از روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود، چندان خوش‌بین نیستند.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرده‌است که اگر ترامپ همه تعرفه‌ها را لغو کند، چین نیز توافقی محدود را قبول خواهد کرد. در مقابل پکن امتیازات غیرهسته‌ای مانند خرید محصولات کشاورزی به آمریکا پیشنهاد خواهد کرد. جزئیاتی از این پیشنهادها اعلام نشده‌ اما فایننشیال‌تایمز نیز گزارش کرده‌است که چین خرید سالانه سویا از آمریکا را از ۲۰ میلیون تن فعلی به سالانه ۳۰ میلیون تن می‌رساند.

بر اساس گزارش رویترز، بازارها به احتمال توافق جزئی بین چین و آمریکا نیز واکنش مثبت نشان داده‌اند و برخی شاخص‌های بورسی با اندکی رشد مواجه بوده‌اند. با این حال رویترز روز گذشته درباره واکنش بازارها به روند این مذاکرات نوشت:«بازارها ماه اکتبر را با حالتی عصبی آغاز کرده‌اند. نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بازار سهام از درگیری‌های چین و آمریکا به شکل فزاینده‌ای به اقتصاد جهانی آسیب می‌زند.»

زیان ۷۰۰ میلیارد دلاری برای جهان

بر اساس گزارش پایگاه خبری مارکت‌واچ کریستالینا جرجیوا، رئیس جدید صندوق بین‌المللی پول دو روز پیش گفت:«جنگ تجاری بین چین و آمریکا به معنای از دست رفتن ۷۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد جهان تا سال ۲۰۲۰ است. همه در این جنگ، بازنده هستند.»

بر اساس صحبت‌های جرجیوا، رشد جهانی از این به بعد کند می‌شود. رئیس صندوق بین‌المللی پول معتقد است که طی سال جاری نرخ رشد جهان به پایین‌ترین سطح خود طی دهه اخیر خواهد رسید و جنگ تجاری چین و آمریکا، اصلی‌ترین مقصر کاهش رشد اقتصاد جهان است.

برنده‌های جدید جنگ تجاری

اگرچه جنگ تجاری ضررهای زیادی نه تنها برای اقتصاد چین و آمریکا بلکه برای کل جهان داشته است، اما بعضی کشورها نیز مانند مکزیک و ویتنام در بیرون گود تا کنون برنده این جنگ بوده‌اند.

بر اساس گزارش راشاتودی، واردات آمریکا از بزرگترین تامین‌کننده خود، چین، به علت جنگ تجاری ادامه‌دار، به شدت کاهش یافته است و فعلا مکزیک و ویتنام این جای خالی را با وارد کردن خیل عظیمی از کالا به آمریکا پر کرده‌اند.

طبق جدیدترین گزارش اداره آمار آمریکا، میزان خرید کالا از مکزیک توسط آمریکا در چند ماه گذشته رشد زیادی داشته و ۵.۵ درصد معادل با ۱۲.۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. در همین زمان، واردات از چین ۴۳.۲۵ میلیارد دلار افت کرده است.

ویتنام دیگر برنده بیرون از گود این جنگ است. صادرات ویتنام به آمریکا ۳۴ درصد یا ۱۰.۹ میلیارد دلار رشد کرد و باعث شد رتبه این کشور در فهرست بزرگترین صادرکنندگان به آمریکا، ۵ پله ارتقا پیدا کرده و آن را از رتبه ۱۲ به ۷ برساند.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: