ارسال گزارش استنکاف دولت به قوه قضائیه در صورت عدم واگذاری سرخابی‌ها

کدخبر: 2336395

رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس گفت: اگر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سالجاری صورت نگیرد، گزارش می‌دهیم و استنکاف دولت از اجرای قانون را به قوه قضائیه می‌فرستیم.

حمیدرضا فولادگر در گفتگو با رادیو ورزش درباره موانع واگذای باشگاه‌های ورزشی بویژه سرخابی‌ها گفت: زمینه حضور بخش خصوصی در ورزش از جمله ساختن و اداره ورزشگاه‌ها و باشگاه‌ها را باید فراهم کنیم. این در حالی است که متاسفانه این موضوع کمتر به چشم می‌خورد و کماکان از دولت انتظار داریم که ورزشگاه بسازید و از باشگاه‌ها حمایت کند.

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس افزود: بر این اساس تا زمانی که این دیدگاه اصلاح نشود و زمینه حضور مردم و بخش خصوصی را در ورزش فراهم نکرده و این مزیت و جاذبه ایجاد نکنیم که مردم و بخش خصوصی باشگاهداری کنند، اتفاق خاصی در ورزش کشور نخواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه همه چشم‌انتظار دولت هستند تا ورزشگاه بسازد و باشگاهداری کند، اما دولت منابع کافی را برای این کار ندارد، اذعان داشت: طی سال‌های گذشته واگذاری دو باشگاه نفت و راه‌آهن اتفاق افتاده است. البته در واگذاری باشگاه راه‌آهن تخلفی صورت نگرفت، اما خریدار این باشگاه دچار تخلفاتی شد که در نهایت منجر به این شد که باشگاه راه‌آهن سرانجامی نداشته باشد.

خروج سرخابی‌ها از لیست واگذاری‌ها اشتباه بود

فولادگر ادامه داد: در این زمینه واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هم در مزایده چهارم به دلیل بحث عدم اهلیت متوقف شد. البته به نظر بنده دولت در آن زمان خطا کرد و بجای این که شفاف بگوید مساله عدم اهلیت هست سرخابی ها را از لیست واگذاری‌ها خارج کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به این که در آن زمان دلیل اصلی عدم واگذاری سرخابی‌ها اعلام نشد و به بهانه فرهنگی بودن این دو باشگاه از گردونه واگذاری خارج شدند، اظهار داشت: به همین دلیل در مجلس به این موضوع اعتراض هم کردیم.

وی گفت: با گذشت زمان در سال 97 دوباره استقلال و پرسپولیس به لیست واگذاری‌ها بازگشتند و در هیات واگذاری تصویب شد تا این دو باشگاه از طریق مزایده واگذار شوند. در این راستا به دلیل این که این استقلال و پرسپولیس نتوانستند صورت‌های مالی و بدهی و درآمدهای خود را مشخص کنند و به تایید حسابرس قانونی برسانند، سال گذشته طی جلسات مختلف با وزارت ورزش، سازمان خصوصی‌سازی و ... به این نتیجه رسیدیم که صورت مساله را تغییر بدیم و نحوه واگذاری این دو باشگاه را عوض کنیم.

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس افزود: بر این اساس حکمی را در بودجه سال 99 پیشنهاد دادیم که بر اساس آن نام دو باشگاه استقلال و پسپولیس در فرابورس درج شوند؛ به این معنی که صورت‌های مالی این دو باشگاه نهایی، برندشان قیمتگذاری و در بازار سرمایه پذیرش شوند و بعد از آن 5 درصد سهام آنها کشف قیمت شده، 44 درصد سهام عرضه و پس از آن بلوک 51 درصدی و مدیریتی این دو باشگاه نیز واگذار شود.

وی با اشاره به این که ورود این دو باشگاه به فرابورس مراحلی دارد که باید طی شود، گفت: با وجود این، حرف دولت این است که برای ورود به فرابورس زمان می‌خواهیم. این موضوع اشکالی ندارد اما حرف ما این است که برای واگذاری این دو باشگاه چه از طریق مزایده و چه فرابورس، بالاخره باید صورت‌های مالی آنها اصلاح شود، سهامی عام شوند و افزایش سرمایه بدهند.

آیا سرخابی‌ها تا پایان امسال واگذار می‌شوند؟

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان سال 98 این دو باشگاه واگذار خواهد شد یا نه؟ گفت: وزیر ورزش در جلسات مختلف می‌گوید اگر این دو باشگاه یک ساعت زودتر واگذار شوند، به نفع خودم هست و بار مالی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی آنها از روی دوش دولت براشته می‌شود. در جلسات این موضوع را می‌گویند، اما باید در عمل این کار را انجام بدهد.

وی با اشاره به این که در قانون برنامه پنجم و ششم گفته‌ایم که دولت نباید در ورزش حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کند و این خلاف قانون است، تصریح کرد: اگر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سالجاری صورت نگیرد، بر اساس ماده 234 آئین‌نامه گزارش می‌دهیم و استنکاف دولت از اجرای قانون را به قوه قضائیه می‌فرستیم.

در واگذاری استقلال و پرسپولیس دچار بلاتکلیفی شده‌ایم

مهدی حاجی‌وند نیز در این برنامه گفت: با توجه به تغییر مدام قوانین و مقررات و شیوه واگذاری باشگاه‌های ورزشی در کشور این موضوع به ذهن متبادر می‌شود که به نوعی بلاتکلیفی در واگذاری استقلال و پرسپولیس دچار شده‌ایم.

این کارشناس اقتصاد ورزش افزود: هم دولت و هم مجلس، هم سازمان خصوی‌سازی و سازمان بورس و نیز مردم و کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که صورت‌های مالی دو باشگاه استقلال و شفاف نیست و نمی‌توان این دو باشگاه را واگذار کرد.

وی با تاکید بر این نکته که از پیش پا افتاده‌ترین ملزومات هر بنگاه و باشگاه ورزشی و غیرورزشی برای پذیرش در فرابورس این است که شرکت‌ها باید سهامی عام باشند و باید گزارشات مالی و صورت‌های مالی خود را تهیه و ارائه دهند، اذعان داشت: چطور ممکن است که در بهمن ماه سال گذشته که لایحه بودجه سال 98 نوشته می‌شد، نه مجلس، نه دولت و نه سازمان بورس این موضوع را مطرح نمی‌کنند که با این شرایط امکان پذیرش و خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق فرابورس وجود ندارد و نباید در بودجه کشور حکمی در این زمینه صادر شود؟!

فقط دست روی دست گذاشته‌ایم

نویسنده کتاب خصوصی‌سازی فوتبال تصریح کرد: بدون شک از پارسال و از زمان تصویب واگذرای سرخابی‌ها در فرابورس در بودجه امسال، تا کنون هیچ اقدام موثری در راستای اصلاح اساسنامه صورت‌های مالی این دوباشگاه جهت پذیرش در فرابورس انجام نشده است.

وی گفت: جالب این که یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین مراحل پذیرش این دو باشگاه در فرابورس تبدیل از شرکت سهامی خاص به سهام عام است که کار سختی نیست؛ اما باز هم این اتفاق نیفتاده است.

حاجی‌وند گفت: متاسفانه عدم آشنایی متولیان امر و برخی از نمایندگان مجلس با مقوله پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه و نیز موضوع خصوصی‌سازی هم در راستای عدم واگذاری سرخابی‌ها مزید بر علت شده است.

این کارشناس اقتصاد ورزش در پایان اظهار امیدواری کرد: با استفاده از ظرفیت پژوهشگران و نظرات کارشناسان، هر چه زدوتر اقدام به خصوصی‌سازی باشگاه‌ها ورزشی بویژه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کنیم تا از مزایای بیشمار حضور بخش خصوصی در فوتبال بهره‌مند شویم.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: