بررسی علت مرگ مادر باردار در کمیته مرگ و میر بیمارستان بوعلی

کدخبر: 2337444

هنوز داغ مرحومه سیده منصوره حسینی رئیس کتابخانه مرکزی همدان که پس از زایمان سزارین بر اثر قصور پزشکی در بیمارستان بوعلی همدان جان خود را از دست داد از دل مردم این دیار بیرون نرفته که باخبر شدیم مرگ مادر باردار دیگری در این بیمارستان رقم خورده است.

در روزهای گذشته (دوشنبه) یک خانم 33 ساله برای انجام زایمان طبیعی به بیمارستان بوعلی همدان که بیمارستانی خصوصی است مراجعه می‌کند. زایمان به خوبی انجام گرفته و نوزاد متولد می‌شود اما پس از آن مادر دچار اختلال انعقادی شده و جان خود را از دست می‌دهد.

بررسی علت مرگ مادر باردار در کمیته مرگ و میر بیمارستان بوعلی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: مرگ مادر باردار یکی از مباحث مهم و حساسی است که علاوه بر استان در سیستم وزارت بهداشت نیز پیگیری می‌شود.

دکتر رشید حیدری مقدم در همدان، درباره علت مرگ مادر باردار در بیمارستان بوعلی همدان، اظهار داشت: یک خانم 33 ساله برای انجام زایمان طبیعی به بیمارستان بوعلی همدان می‌رود و زایمان با موفقیت انجام می‌شود، اما پس از زایمان دچار اختلال انعقادی شده و هوشیاری‌اش کاهش می‌یابد.

وی افزود: چندین پزشک حاذق بر بالین بیمار حاضر شده و اقدامات درمانی را انجام می‌دهند اما متاسفانه تلاش ها نتیجه نداده و در نهایت این مادر جوان جان خود را از دست می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: در حال حاضر پرونده این بار در کمیته مرگ و میر مادران باردار بیمارستان بوعلی در حال بررسی است و نتایج آن تا چند روز دیگر اعلام می‌شود.

حیدری مقدم ابراز کرد: معاون بهداشتی دانشگاه و معاون درمان نیز از اعضای کمیته مرگ و میر در این بیمارستان هستند.

وی با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد پای قصور پزشکی در میان باشد، اظهار داشت: بررسی علت اصلی مرگ این مادر جوان بر عهده پزشکی قانونی است.

نتایج بررسی‌های اولیه در هفته آینده اعلام می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان که یکی از اعضای کمیته مرگ و میر مادران باردار در بیمارستان بوعلی است،گفت: بررسی این مورد مرگ طبق روالی که برای آن وجود دارد طی می‌شود و تا اواسط هفته آینده نتیجه بررسی ها اعلام می‌شود.

کرمی تصریح کرد: نیروهای پرسشگر ما تمامی سوابق ارائه شده بیمار در مراکز در دوران پیش از بارداری، حین بارداری، مراجعاتی که به پزشک داشته، سابقه بستری بیمار در بیمارستان را استخراج و بررسی های مربوط به آن را انجام می‌دهند.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان نیز اظهار داشت: بلافاصله پس از اینکه این مادر باردار دچار مشکل شد چندین پزشک متخصص و حرفه ای را بر بالین بیمار فرستادیم، اقدامات درمانی هم انجام گرفت اما متاسفانه اثربخش نبود و بیمار فوت کرد.

دکتر ابراهیم جلیلی با تاکید بر اینکه تیم های کارشناسی در حال بررسی این موضوع هستند، افزود: هنوز علت اصلی مرگ مشخص نشده اما در بحث اقدامات درمانی مشکلی وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه بروز اختلال انعقادی سبب ایجاد مشکلات و در نهایت مرگ این مادر باردار شده است، تصریح کرد: نتیجه نهایی بررسی‌ها توسط پزشکی قانونی اعلام میشود.

بیمار دچار پارگی رحم نبوده است

مدیر کل پزشکی قانونی استان همدان نیز در واکنش به این اتفاق، گفت: بررسی های اولیه حاکی از این است که بیمار دچار پارگی نبوده و اختلال انعقادی ناشی از عوارض پس از بارداری بوده است.

دکتر علی احسان صالح، با بیان اینکه در بیشتر موارد اختلال انعقادی قابل پیشگیری نیست و از عوارض نادر پس از بارداری است، گفت: ظاهرا اقدامات درمانی به شکل صحیح و در زمان مناسبی انجام شده است و احتمال نمیدهیم پای قصور پزشکی درمیان باشد. اما نمونه برداری‌های لازم انجام شده و برای بررسی دقیق و اعلام علت اصلی مرگ و اینکه چرا بیمار دچار اختلال انعقادی شده به زمان یک الی دو ماهه نیاز داریم.

وی ابراز کرد: این مادر باردار متولد 1365 بوده و بارداری دوم او بوده است. زایمان قبلی وی به شکل طبیعی و بدون مشکل بوده است.

هنوز شکایتی به نظام پزشکی نشده است

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان نیز با بیان اینکه مرگ این مادر باردار در روز دوشنبه رخ داده، اظهار داشت: نوع زایمان طبیعی بوده و تولد هم به خوبی انجام شده است. ناگهان فاکتورهای انعقادی مادر دچار مشکل شده و این اتفاق تلخ برایش پیش آمده است.

دکتر علیرضا مدرکیان، ابراز کرد: اظهار نظر در خصوص علت اصلی مرگ و اینکه مادر باردار در کدام ناحیه دچار آسیب شده بر عهده پزشکی قانونی است و تا اعلام نظر آنها باید منتظر بمانیم.

وی افزود: مرگ و میر مادر موضوع بسیار مهمی است که در کمیته های مختلفی به طور جدی پیگیری می‌شود.

از سال گذشته تا کنون، این دومین نوزادی است که در بیمارستان بوعلی همدان بدون مادر متولد می‌شود و داغ نداشتن مادر تا ابد بر قلبش باقی می‌ماند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: