استمرار نزاع در اسپانیا بر سر استقلال «کاتالونیا»

کدخبر: 2337651

پس از رأی دادگاه عالی اسپانیا مبنی‌بر حبس طولانی‌مدت رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا بود که معترضان یکی از مسیرهای مهم این ایالت، چند خیابان شهر بارسلونا و یک ایستگاه راه آهن را مسدود کردند. البته در سایر شهرهای بزرگ کاتالونیا نیز ازجمله خیرونا و لیدا اعتراض‌های مشابهی گزارش شد. علاوه‌بر مسدود‌شدن جاده‌ها، سخن‌گوی فرودگاه بارسلونا نیز اعلام کرد براثر این‌گونه تظاهرات، درحدود ۱۵۰ پرواز لغو شده است.

پس از رأی دادگاه عالی اسپانیا مبنی‌بر حبس طولانی‌مدت رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا بود که معترضان یکی از مسیرهای مهم این ایالت، چند خیابان شهر بارسلونا و یک ایستگاه راه آهن را مسدود کردند. البته در سایر شهرهای بزرگ کاتالونیا نیز ازجمله خیرونا و لیدا اعتراض‌های مشابهی گزارش شد. علاوه‌بر مسدود‌شدن جاده‌ها، سخن‌گوی فرودگاه بارسلونا نیز اعلام کرد براثر این‌گونه تظاهرات، درحدود ۱۵۰ پرواز لغو شده است. این در شرایطی است که اتحادیه‌های کارگری کاتالونیا نیز خواستار برپایی اعتصاب سراسری در اعتراض به قوانین کار شده‌اند.

به‌گزارش رسانه‌های غربی، پلیس برای متفرق‌کردن معترضان وارد عمل شد. این اعتراض‌های گسترده اختلال زیادی در حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر بارسلونا به‌وجود آورده است. حامیان رهبران کاتالونیا وعده داده‌اند برای برگزاری همه‌پرسی جدید با هدف جدایی از اسپانیا تلاش خواهند کرد. به‌گزارش «رویترز»، تظاهرات و اعتصاب بارسلون را به حالت فلج درآورده و این شهر روزهای متوالی صحنه زد‌و‌خورد پلیس ضدشورش و تظاهرات‌کنندگانی شده است که در اعتراض به بازداشت رهبران استقلال‌طلب به خیابان‌ها آمده‌اند. به‌نوشته «یورونیوز»، گروهی از معترضان سنگ و قوطی به‌سمت نیروهای پلیس ضدشورش پرتاب کردند. عده‌ای از معترضان هم سطل‌های بزرگ آشغال را به مرکز بلوار اصلی شهر آوردند و آتش زدند. دراین‌میان، خودروهای ون پلیس تلاش کرد مردم را به‌سمت پیاده‌روها منحرف کند؛ اما موفق نشد.

در سایر نقاط شهر تظاهرات‌هایی عمدتا مسالمت‌آمیز در اعتراض به صدور حکم‌های حبس طولانی‌مدت برای رهبران استقلال‌طلب منطقه «کاتالونیا» برگزار شده‌اند. شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گزارش داده در شهر اعتصاب عمومی اعلام شده و برگزاری پنج تظاهرات بزرگ که همگی مسالمت‌آمیز هستند، شهر را فلج کرده است. پلیس برآورد کرد بیشترین جمعیت تظاهرات‌کنندگان روز جمعه گذشته بود که بیش از ۵۰۰هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند. تظاهرات‌کنندگان بزرگراهی در مرز فرانسه و اسپانیا را مسدود کرده و باعث ایجاد ترافیک سنگین در آن منطقه شده بودند.

به‌گزارش روزنامه اسپانیایی‌زبان «ال‌پائیس»‌، در شلوغ‌ترین تظاهرات اعتراضی مردم کاتولونیا مجموعا ۱۷ نفر بازداشت و در تظاهرات‌های برگزارشده در سراسر منطقه، ۶۲ نفر زخمی شده‌اند که از میان زخمی‌‌‌ها، ۴۱ نفر در بارسلون بوده‌اند.

گفته می‌شود دادگاه عالی اسپانیا 9 رهبر جدایی‌طلب کاتالونیا را به جرم شورش و جدایی‌طلبی، سوء‌استفاده از اموال و منابع مالی دولتی و نقش در برگزاری همه‌پرسی شکست‌خورده 2017 برای جدایی از اسپانیا را به 9 تا 13 سال حبس محکوم کرده است. این در شرایطی است که در کیفرخواست برای برخی از این افراد ازجمله اوریول خوان کوئراس، معاون سابق رییس‌جمهوری کاتالونیا، درخواست حبس تا 25 سال ارائه شده بود؛ ولی دادگاه عالی اسپانیا او را به 13 سال حبس محکوم کرده است.

استقلال‌طلبان کاتالونیا در سال ۲۰۱۷، استقلال کاتالونیا از اسپانیا را در نظرسنجی‌ای به رأی گذاشتند. با وجود یورش نیروهای امنیتی به مراکز رأی‌گیری و تلاش دولت مرکزی اسپانیا برای اخلال در روند برگزاری، اکثر قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در آن همه‌پرسی به جدایی این منطقه رأی دادند. این اقدام مهم‌ترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان خاتمه‌یافتن حکومت دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو در این کشور قلمداد شد. با گذشت دو سال از همه‌پرسی جنجالی استقلال کاتالونیا، تنش‌ها بر سر وضعیت این منطقه هنوزهم ادامه دارد. یک ماه پس از انجام نظرسنجی‌ای که با پاسخ شدید پلیس اسپانیا همراه شد، پارلمان کاتالونیا به‌طور یک‌جانبه استقلال این منطقه را اعلام کرد. دولت اسپانیا در اقدامی متقابل، کنترل کامل این ناحیه را در دست گرفت و دستور دستگیری پیگدمونت و سایر اعضای دولت را صادر کرد. کاتالونیا با 5/7میلیون نفر جمعیت، منطقه‌ای ثروتمند است که در شمال‌شرقی اسپانیا قرار دارد. این منطقه فرهنگ و زبان خاص خودش را دارد و از میزان خودمختاری بسیاری برخوردار است؛ اما قانون اساسی اسپانیا آن را به‌عنوان کشوری مستقل به‌رسمیت نمی‌شناسد.

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: