اذعان صهیونیست‌ها به شکست معامله قرن

کدخبر: 2337760

رسانه ها و تحلیلگران صهیونیست طی روزهای گذشته با انتشار گزارش های متعدد صراحتا به شکست آشکار طرح «معامله قرن» اذعان کردند.

رسانه ها و تحلیلگران صهیونیست طی روزهای گذشته با انتشار گزارش های متعدد صراحتا به شکست آشکار طرح «معامله قرن» اذعان کردند؛ طرحی که تاکنون بارها رونمایی آن به دلایل مختلف، از سوی ایالات متحده آمریکا به تعویق افتاده است و حرف و حدیث های فراوانی پیرامون آن مطرح می شود.

در حال حاضر، همانطور که گفته شد صهیونیست ها طی روزهای اخیر بر شکست مفتضحانه معامله قرن صحه گذاشته اند. در همین ارتباط، وزنامه صهیونیستی «معاریو» در گزارشی اعلام کرد: «جرد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ در جلب حمایت ها برای معامله قرن، شکست مفتضحانه‌ای خورده است. این روزنامه ادامه داد: کوشنر نمی‌داند که هرگونه مخالفت با معامله قرن، شکست آن را تضمین خواهد کرد.

روزنامه معاریو پیش‌بینی کرد سفر کوشنر به تل آویو در اواخر ماه جاری نیز ناموفق باشد و مخالفت هرچه بیشتر با معامله قرن را به همراه داشته باشد. این روزنامه تأکید کرد که در نهایت باز هم زمان رونمایی از طرح معامله قرن به تعویق بیفتد. از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز با انتشار مطلبی به استعفای مجدد و قریب الوقوع «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه ترامپ در منطقه اشاره کرده و آن را نشانه شکست معامله قرن و افزایش بحران در اراضی اشغالی دانسته است.

درهمین راستا، «جروزالم پست» در مطلبی آورده است: «جیسون گرینبلات» فرستاده آمریکا در منطقه و نماینده ویژه رئیس جمهوری این کشور در مذاکرات سازش به زودی از سمت خود کنار می رود. گرینبلات سپتامبر گذشته از تصمیم خود برای استعفا خبر داد اما مدتی بعد مجددا اعلام کرد که به فعالیت در سمت خود تا زمان رونمایی از بخش سیاسی معامله قرن ادامه می‌دهد و فعلا تصمیمی برای استعفا ندارد.

این روزنامه اعلام کرد که طبق آخرین اخبار، گرینبلات به دلیل عدم تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی باز هم تصمیم گرفته زمان استعفای خود را جلو بیندازد و او قرار است اوایل ماه آتی میلادی از سمت خود کناره‌گیری کند. این اذعان صریح رسانه های رژیم صهیونیستی به شکست مفتضحانه معامله قرن پیش از رونمایی از این طرحِ شوم به خوبی حاکی از آن است که طرح مذکور در واقع، در نطفه خفه شده است.

البته فارغ از اذعان رسانه های صهیونیست به شکست طرح معامله قرن باید گفت که به تعویق افتادن رونمایی از این طرح برای چندمین بار متوالی خود به تنهایی گواهی آشکار بر ناکامی معامله قرن است. این بار نیز رونمایی از طرح مذکور به دلیل وجود بحران در اراضی اشغالی و تنش در صفوف صهیونیستها، به تعویق افتاده است.

درهمین راستا، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی بیان کرد که یکی از دلایلی که معامله قرن تاکنون رونمایی نشده است، عدم تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی است. وی اشاره کرد که ترامپ با رونمایی از معامله قرن قبل از انتخابات کنیست یا در جریان آن مخالفت کرد، زیرا کابینه ای سر کار نبود که بخواهد این طرح را که در راستای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در بلندمدت است، بررسی کند.

نگاهی هرچند گذرا به اظهارات «دیوید فریدمن» سفیر ایالات متحده آمریکا در اراضی اشغالی این واقعیت را ثابت می کند که معامله قرن یک طرح کاملا صهیونیستی است و در راستای اجرای سیاست های تل آویو و واشنگن طراحی شده است. لذا برهیچکس پوشیده نیست که طرح معامله قرن تنها متضمن حقوق صهیونیست‌هاست و نه فلسطینیان. درست به همین دلیل است که قاطبه گروه‌های فلسطینی با اجرایی شدن معامله قرن قویاً مخالفت می‌کنند.

آنچه که آمریکایی‌ها از آن به عنوان معامله قرن یاد می‌کنند در واقع معامله‌ای برای نابودی مسأله فلسطین و واگذار کردن کامل اراضی اشغالی به رژیم صهیونیستی است. معامله قرن که آمریکایی‌ها بی وقفه به دنبال تحقق آن هستند در واقع به منظور کشیدن خط بطلان بر روی «حق بازگشت» فلسطینیان است؛ حقی که در صورت نادیده گرفته شدن موجب خواهد شد تا مسأله فلسطین هیچگاه حل و فصل نشود، زیرا حل و فصل این مسأله در گرو حل مسأله «حق بازگشت» است. این همان چیزی است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد و آمریکایی‌ها نیز برای جامه عمل پوشاندن به آن تلاش می‌کنند.

مسأله دیگری که آمریکایی‌ها در صددند تا از طریق معامله قرن آن را محقق سازند، برچیده شدن مقاومت از اراضی اشغالی فلسطین است. در واقع، موفقیت معامله قرن و موافقت گروه‌های فلسطینی با آن که البته محال است به مثابه پایان کار مقاومت در اراضی اشغالی تلقی می‌شود. اما در هر صورت اکنون که معامله قرن در نطفه خفه شده است، آمریکایی ها بیش از هر زمان دیگری به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند از رهگذر این طرح شوم ضربه ای به مقاومت در غزه و اراضی اشغالی فلسطین وارد آورند.

مسأله دیگری که در این میان وجود دارد، خیانت بزرگ سعودیها به مسأله فلسطین است. عربستان سعودی با حمایت از «معامله قرن» بزرگترین خیانت را به مسأله فلسطین کرده اند. در طول تاریخ عربستان سعودی هیچیک از حکام سعودی به اندازه حکام کنونی به آرمان های فلسطین خیانت نکرده بود. شاید بی راه نباشد اگر بگوییم این سعودیها بودند که مسیر معامله قرن را پیش پای آمریکایی ها قرار دادند و بدین ترتیب معامله قرن، فتنه ای است که از آستین ریاض خارج شده است.

اما با تمامی این ها، حتی حمایت های گسترده عربستان سعودی از لحاظ سیاسی و مالی هم موجب نشد تا طرح شوم معامله قرن از مرگ نجات پیدا کند. با این حال، اکنون پس از گذشت چند سال از مطرح شدن طرح معامله قرن توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و حمایت بسیاری از طرف های غربی و عربی از این طرح، شاهد آن هستیم که رسانه های صهیونیستی و بعضا مقامات این رژیم راهی جز اذعان به شکست آن در مقابل خود نمی بینند.

بر اساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که مشکلات، موانع و معضلاتی که در مسیر رونمایی از معامله قرن به وجود آمده اند، به مراتب بیش از مشکلات و معضلاتی هستند که این طرح تا چند ماه پیش با آن مواجه بود. بنابراین، می توان به این نتیجه رسید که پیش بینی رسانه های صهیونیستی از محکوم به شکست بودن طرح آمریکایی ـــ صهیونیستی معامله قرن به زودی در عرصه عمل محقق خواهد شد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: