روسیه خواستار عادی‌سازی مناسبات با ناتو شد

کدخبر: 2337893

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از نروژ خواست به عادی‌سازی روابط مسکو و ناتو کمک کند.

سرگئی لاوروف روز جمعه سفر رسمی خود را به شهر کرکنس نروژ به پایان رساند.

وی به منظور شرکت در مراسم جشن هفتاد و پنجمین سالگرد آزادسازی نروژ از اشغال نازی‌ها به دست ارتش سرخ، به این شهر سفر کرده بود. این سومین سفر وزیر امور خارجه روسیه به کرکنس بود. وی بار گذشته در سال ۲۰۱۴ [۱۳۹۳] برای شرکت در هفتادمین سالگرد آزادسازی نروژ به این شهر سفر کرده بود. هارالد پنجم، پادشاه نروژ، و ارنا سولبرگ، نخست وزیر این کشور، نیز در این مراسم حضور داشتند.

لاوروف به غیر از شرکت در مراسم جشن، با اینه اریکسن سوریده، وزیر امور خارجه نروژ، نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، لاوروف مرز بین روسیه و نروژ را صلح آمیزترین مرز در اروپا خواند. سوریده نیز در مقابل و در تایید سخنان لاوروف عکسی به وی نشان داد که در آن نیرو‌های مرزی روسیه و نروژ در طول مرز با یکدیگر دست می‌دادند.

وزرای امور خارجه همچنین به گفتگو درباره اوضاع شمال اروپا از جمله افزایش فعالیت‌های ناتو در خاک نروژ پرداختند. لاوروف با بیان اینکه نروژ را تهدیدی برای امنیت روسیه نمی‌داند، تاکید کرد: مسکو مجبور است در برنامه‌های نظامی خود، فعالیت‌های ناتو را در نروژ مد نظر قرار دهد.

وزیر امور خارجه نروژ در مقابل تایید کرد که سیاست اولیه اوسلو یعنی عدم ایجاد پایگاه‌های نظامی خارجی در زمان صلح، همچنان پابرجاست.

لاوروف افزود ازسرگیری تماس‌ها بین وزیران دفاع روسیه و نروژ به افزایش اعتماد میان مسکو و اوسلو کمک خواهد کرد. وزیر امور خارجه روسیه دیپلماسی دیرین نروژ را یادآوری کرد و از اوسلو خواست به عادی سازی روابط روسیه و ناتو کمک کند.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: