آیا گانتس نخست وزیر خواهد شد؟

کدخبر: 2337901

گانتس در شرایطی ضعیف تر از نتانیاهو مأمور تشکیل دولت رژیم صهیونیستی شده است که به نظر می‌رسد او در تشکیل ائتلاف همچون نتانیاهو ناکام بماند، اما فقط به شکست نتانیاهو و مأموریتش برای تشکیل دولت خشنود است.

پس از آنکه نتانیاهو نتوانست طی دو مرحله انتخابات آوریل و سپتامبر 2019، ائتلافی برای تشکیل دولت به وجود آورد و درخواست تشکیل دولت را به ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی بازگرداند، ریولین، بنی گانتس یکی از دو رهبر ائتلاف موسوم به «آبی-سفید» را مأمور تشکیل دولت کرد. ائتلاف «آبی-سفید» با آنکه در انتخابات با کسب 33 کرسی کنست در جایگاه اول قرار گرفت، اما به دلیل آنکه در دریافت توصیه نمایندگان کنست، یک رأی کمتر از نتانیاهو به دست آورد، نتوانست گزینه نخست اول تشکیل کابینه باشد. با شکست نتانیاهو در ایجاد ائتلاف برای تشکیل دولت حالا او از سوی رئیس رژیم صهیونیستی مسئول تشکیل کابینه شده است.

گزینه های پیشِ روی گانتس

بنی گانتس گزینه های ضعیف تری نسبت به نتانیاهو در اختیار دارد. چپگرایان با آنکه در مجموع 57 کرسی کنست را در اختیار دارند، اما 13 کرسی از این مجموع، مربوط به عرب های کنست است و به دلیل آنکه ورود عرب های کنست به دولت، در رژیم صهیونیستی یک خط قرمز محسوب می شود باید 13 کرسی عرب های کنست را از مجموع 57 کرسی چپگرایان کسر کرد. با این حساب گانتس، تنها 44 کرسی را در اختیار خواهد داشت و تشکیل ائتلاف دولت برای او محال خواهد بود. لذا باید گفت گانتس تنها با حضور نمایندگان عرب کنست می تواند به تشکیل دولت امیدوار باشد. با وارد کردن عرب های کنست به دولت، گانتس می تواند به دنبال کسب رضایت 4 نماینده کنست برای پیوستن به ائتلاف خود باشد اما در این وضعیت او باید منتظر تبعات منفی این اقدام در فضای سیاسی رژیم صهیونیستی باشد اقدامی که می تواند عمر دولت او را بسیار کوتاه کند.

ائتلاف با لیبرمن

در صورتی که گانتس با حضور عرب های کنست در دولتش موافقت کند برای اینکه به نصف به علاوه 1 کرسی کنست دست یابد یکی از گزینه های پیشِ روی گانتس، این است که حزب «اسرائیل خانه ما» به ریاست آویگدور لیبرمن، با 8 کرسی در کنست، به ائتلاف «آبی-سفید» بپیوندد. در این صورت 57 کرسی چپگرایان در کنار 8 کرسی حزب «اسرائیل خانه ما» به 65 کرسی خواهد رسید.

لیبرمن در اصل یک راستگرای سکولار محسوب می شود و در دولت های گذشته با وجود اختلافات فراوان، همواره با نتانیاهو در یک موضع قرار داشته است. او از زمانی که نتایج اولیه انتخابات سپتامبر 2019 اعلام شد اظهار نظرهای کاملاً متعارضی ارائه کرده است. اما در عمل حاضر به تشکیل ائتلاف با نتانیاهو نشد. او چند بار اعلام کرد حاضر نیست با گانتس هم تشکیل دولت دهد. در این شرایط به نظر می رسد او حاضر به تشکیل ائتلاف با گانتس نباشد. لذا این گزینه برای گانتس چندان نمی تواند امیدوار کننده باشد.

جذب چند کرسی از راستگرایان

گزینه دومی که برای تشکیل دولت مقابل گانتس قرار دارد این است که او بتواند چند نفر از احزاب راستگرای موجود در جناح نتانیاهو را قانع کند که به ائتلاف او بپیوندند. در شرایط موجود امکان این گزینه نیز چندان قوی نیست و بعید به نظر می رسد چند نفر از ائتلاف و احزاب خود جدا شوند چرا که این اقدام می تواند عمر سیاسی آنها را پایان دهد لذا ریسک این اقدام برای هیچ شخصیت سیاسی قابل پذیرش نیست. به ویژه آنکه احزاب راستگرا در شرایط حساس کنونی قطعا چنین اقدامی را بی مجازات نخواهند گذاشت.

جمع بندی

شرایط ایجاد ائتلاف برای تشکیل دولت نزد گانتس از نتانیاهو ضعیف تر است و او در صورتی که ریسک ورود عرب های کنست به دولت خود را بپذیرد نیز باز دو گزینه بسیار ضعیف برای تشکیل دولت را پیشِ رو خواهد داشت. حضور لیبرمن در کنار گانتس یا جدا شدن 4 عضو راستگرا و پیوستن به «آبی-سفید» می تواند امکان تشکیل دولت را در اختیار گانتس قرار دهد.

با شرایط موجود به نظر می رسد محتمل ترین گزینه، برگزاری انتخابات جدید باشد نه تشکیل دولت. انتخاباتی که در صورت برگزاری باز شرایط بدتری از اکنون را به خود خواهد دید.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: