سد «النهضه» مصیبتی برای مصر، سود سرشار برای سعودی‌ها

کدخبر: 2337927

دولت سعودی اقدام به خرید زمین‌های کشاورزی اطراف رود نیل کرده و با آبگیری سد می‌تواند سه بار در سال این زمین‌ها را زیر کشت ببرد.

یک کارشناس حوزه سدسازی و پروژه‌های آبی در دانشگاه «تناجا» در مالزی از سود بالای دولت سعودی از پروژه سد «النهضه» در اتیوپی خبر داد و گفت که ریاض برای ساخت این سد کمک زیادی به دولت «آدیس آبابا» کرده است. سدی که در صورت آبگیری به قیمت نابودی اقتصاد مصر تمام خواهد شد.

دکتر «محمد حافظ» به وبگاه «الخلیج اونلاین» گفت که دولت و شرکت‌های خصوصی سعودی دو میلیون فدان (۸۰۹۳۷۱ هکتار) از زمین‌های زراعی سودان که در نزدیکی سد النهضه قرار دارد را خریده و با آبگیری سد می‌توانند از راه کشت این زمین‌ها سود سرشاری ببرند.

به گفته او پارلمان سودان در سال ۲۰۱۶ با مالکیت دولت سعودی بر یک میلیون فدان و مالیت شرکت‌های خصوصی این کشور به خصوص شرکت «الراجحی» بر یک ملیون فدان دیگر بر زمین‌های کشاورزی در شرق رود نیل موافقت کرد.

این استاد دانشگاه گفت که پس از آبگیری سد النهضه، زمین‌های کشاورزی سعودی در سودان به شکل اساسی بهره خواهند برد. به طوری که در تمام طول سال و بدون وقفه آب به تمامی این منطقه خواهد رسید و به جای یک بار در سال می‌توان سه بار در سال زمین‌ها را زیر کشت برد.

او گفت که دولت سعودی تا کنون در ساخت سد کمک‌های بسیاری به دولت اتیوپی کرده و مقادیر زیادی بتن برای ساخت سد به این کشور داده است. همچنین از طریق تاجر عربستانی به نام «محمد حسین العمودی» سرمایه‌گذاری صدها میلیون دلاری در ساخت سد انجام داده است.

دکتر «محمد حافظ» همچنین گفت که هیأتی از ریاض به آدیس آبابا رفته و حمایت عربستان سعودی از دولت اتیوپی را اعلام کرده است. دلتمردان این کشور نیز از عربستان سعودی بابت این حمایت‌ها تشکر کرده‌اند.

او گفت که امارات نیز اقدام به خرید زمین‌های زراعی در سودان و در نزدیکی رود نیل کرده است.

این همکاری‌ها با دولت اتیوپی در ساخت سد النهضه که مصر آن را یک تهدید اقتصادی و اجتماعی برای خود می‌داند؛ در حالی است که ریاض و ابوظبی همکاری‌های گسترده اقتصادی، سیاسی و امنیتی با قاهره دارند و تا کنون میلیاردها دلار به صورت وام و بلاعوض به این کشور پرداخت کرده‌اند.

طبق آخرین تحولات در خصوص تنش میان مصر و اتیوپی و پس از این که آخرین دور مذاکرات در ۱۳ مهر ماه گذشته به شکست انجامید؛ «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور عراق و «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی روز پنجشنبه گذشته در شهر «سوچی» روسیه بر سر آغاز به کار دوباره کمیته مشترک آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه به توافق رسیدند.

ساخت این سد قرار است در سال آتی میلادی به پایان برسد و در سال ۲۰۲۲ آبگیری شود؛ پروژه‌ای که می‌تواند اقتصاد اتیوپی را متحول کند در عین حال شاکله اقتصادی و اجتماعی مصر را به انحطاط بکشاند. السیسی در سال ۲۰۱۷ در سفر به «آدیس آبابا» خطاب به مردم اتیوپی گفته بود که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: