مانور واشنگتن بر کشتن «البغدادی»؛ بازی «مادر تروریسم» در نقش ناجی

کدخبر: 2337952

مقامات آمریکایی درحالی بر روی خبر کشتن سرکرده داعش مانور می دهند که گویی به طرز عجیبی اظهارات پیشین خود مبنی بر نقش مستقیم واشنگتن در تشکیل و تأسیس داعش را فراموش کرده اند.

صبح امروز یکشنبه بود که یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد که نیروهای عملیات ویژه این کشور علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده فراری گروه تروریستی داعش دست به عملیات زده اند. در همین راستا، نشریه نیوزویک نیز مدعی شد که طبق اطلاعات دریافتی خود از یک مقام ارتش آمریکا، البغدادی در این عملیات به هلاکت رسیده است.

گفته می شود که این عملیات در استان ادلب در شمال غربی سوریه و متعاقب دریافت اطلاعات موثق انجام شده است. از سوی دیگر، وزارت دفاع ترکیه امروز یکشنبه با انتشار بیانیه ای در توئیتر ادعا کرد که پیش از عملیات دیشب آمریکا در ادلب، تبادل اطلاعات و هماهنگی‌های لازم میان مقامات نظامی ترکیه و آمریکا صورت گرفته است! در این بیانیه ادعا شده است: پیش از عملیات دیشب ایالات متحده آمریکا در ادلب، تبادل اطلاعات و هماهنگی‌های لازم میان مقامات نظامی صورت گرفته است.

در همین ارتباط، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سخنرانی را ترتیب داد. او در این خصوص گفت: «ابوبکر البغدادی در یک تونل در حالیکه مورد تعقیب بود، جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد. آزمایش دی‌ان‌ای، هویت او را تائید کرد. شناسه دی ان اِی او را با خود آوردند و پس از آزمایش این موضوع در محل عملیات و نیز در مرکز استقرار از هویت او اطمینان یافتند».

ترامپ ادامه داد: «بغدادی بزدلانه کشته شد. امروز روز بزرگی برای جهان است. از همه کشورها و گروه ها و نهادهایی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم. از سربازان ویژه آمریکا برای این عملیات تشکر می‌کنم. جهان امروز با کشتن ابوبکر البغدادی به یک مکان امن‌تر تبدیل شده است». وی گفت: «در چند هفته گذشته البغدادی را زیر نظر داشتیم. نظامیان ما با ۸ فروند بالگرد در آنجا فرود آمده و در دیوار ساختمان سوراخی را ایجاد کردند؛ آن ها نمی توانستند از در وارد شوند؛ چون مین گذاری شده بود».

این درحالی است که وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه و در واکنش به اعلام هلاکت ابوبکر البغدادی سرکرده تروریست های داعش اعلام کرد: اطلاعات آمریکا درباره مرگ البغدادی ضد و نقیض است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه امروز خود آورده است: هیچ اطلاعات موثقی درباره عملیاتی ارتش آمریکا در حمله به محل اختفای البغدادی در ادلب سوریه در اختیار نداریم.

در ادامه این بیانیه آمده است که اطلاعات ضد و نقیض درباره عملیات آمریکا تردیدها درباره صحت و به خصوص موفقیت آمیز بودن این عملیات را افزایش می‌دهد. وزارت دفاع روسیه در این خصوص اعلام کرد که جنگنده‌ های آمریکایی یا جنگنده‌ های ائتلاف ضد داعش روز گذشته و حتی طی روزهای اخیر حملات هوایی در ادلب انجام نداده‌اند!

مانور «دونالد ترامپ» بر کشته شدن البغدادی ــــ فارغ از صحت و سقم این ادعا ـــــ درحالی است که ایالات متحده آمریکا خود عامل اصلی و اساسی سربرآوردن تروریست های تکفیری داعش و انتقال آن ها به سوریه و عراق بوده است. رئیس جمهور آمریکا درحالی از تحقق یک پیروزی بزرگ به دنبال مرگ البغدادی سخن می گوید که گویی فراموش کرده است داعش درواقع ساخته و پرداخته اتاق های فکر و عملیاتِ آمریکا بوده است.

گویی که ترامپ، اظهارات مقامات ارشد سابق آمریکایی درباره چگونگی پیدایش تروریست های تکفیری داعش و ده‌ها و صدها هزار «البغدادی» را فراموش کرده است. به عنوان تنها یک نمونه، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا در کتابی تحت عنوان «گزینه های دشوار» صراحتا به نقش آفرینی مستقیم واشنگتن در تشکیل و تأسیس گروه موسوم به داعش اذعان می کند.

وی در کتاب خود در این خصوص می نویسد: «این ما بودیم که داعش را به وجود آوردیم. من به ۱۱۲ کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود». این اظهارات مقام ارشد سابق آمریکایی دیگر جای کوچکترین شک و تردیدی پیرامون نقش آمریکا در ریشه دواندن تکفیریهای داعش در سوریه و عراق را طی سال های گذشته، باقی نمی گذارد؛ مسأله ای که به نظر می رسد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا آن را فراموش کرده است.

اما این همه ماجرا نیست؛ چراکه پیشتر نیز خودِ دونالد ترامپ نیز به نقش آفرینی آمریکا در تشکیل و تأسیس داعش اذعان کرده است. وی در سال ۲۰۱۶ در جریان تبلیغات برای تصدی پست ریاست جمهوری، گفته بود: «کلینتون و اوباما داعش را به وجود آوردند». حال این رئیس جمهورِ تاجرمسلک آمریکایی با به فراموشی سپردن اظهارات گذشته خود از کشته شدن البغدادی ــــ فارغ از صحت و سقم آن ــــ به عنوان برگی زرین در تاریخ مبارزه با تروریسمِ آمریکا یاد می کند! تا بدین‌ترتیب، مایه شگفتی افکار عمومی در سراسر جهان شود.

واقعیت آن است که هدف اصلی و اساسی سردمداران ایالات متحده آمریکا و در رأس آن ها «دونالد ترامپ» از مانور بر ادعای کشتن البغدادی، فریب افکار عمومی و منحرف کردن آن‌ها از نقش مستقیم واشنگتن در پیدایش داعش و تداوم حیات آن، است. در واقع، آمریکایی ها تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا در نزد افکار عمومی خود را به عنوان ناجی ملت های منطقه جلوه دهند؛ ملت هایی که در سایه حمایت های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی واشنگتن از تکفیریها در طول سال های گذشته تکه تکه شدند.

اما سؤال اینجاست که چگونه سرکردگان ارشد گروه های تروریستی در طول دهه‌های گذشته جملگی توسط ایالات متحده آمریکا کشته شده اند؟ آیا این مسأله به معنای آن نیست که ایالات متحده آمریکا با پرورش تروریست ها از آن ها در راستای تحقق اهداف خود استفاده می کند و پس از مدتی ــــ کوتاه یا بلند ــــ با هدف تطهیر چهره‌اش، آن ها را به درک واصل می کند تا در نزد افکار عمومی به عنوان یک قهرمان جلوه کند؟

به عنوان مثال، اسامه بن لادن، سرکرده القاعده که با عملیات یازده سپتامبر، در تاریخ نامش ثبت شد، در سال ۲۰۱۱ با عملیات نیروهای ویژه آمریکا در ویلایی در پاکستان ترور شد. اختر منصور، جانشین سرکرده طالبان در سال ۲۰۱۶ بعد از خارج شدن از مرز ایران در بلوچستان پاکستان با حمله پهپادهای آمریکایی ترور شد. اکنون نیز آمریکایی ها مدعی ترور البغدادی در ادلب سوریه هستند. بنابراین، پر واضح است که ایالات متحده آمریکا به مقتضای زمان و شرایط آن، اقدام به تأسیس سازمان های تروریستی و سپس نابودی آن می‌کنند.

آمریکایی ها در حال حاضر در حالی مدعی کشته شدن بغدادی شدند که تهدید داعش به پایین‌ترین سطح خود در سالهای اخیر رسیده است و هزاران نفر از اعضای گروهش در اردوگاههای عراق و سوریه، اسیر هستند. لذا این مسأله نیز به نوبه خود درخور توجه و اهتمام است و این سؤال را به ذهن متبادر می سازد که چگونه در طول این سال ها که داعش بیشترین خسارت های مادی و انسانی را به کشورهایی نظیر سوریه و عراق وارد ساخت، توسط ایالات متحده مورد هدف قرار نگرفت؟

در نهایت، افکار عمومی این مسأله را خطاب به دولتمردان مدعیِ ایالات متحده آمریکا و ترامپ مطرح می کنند که: اگر ادعای آمریکا درست باشد، فقط یک البغدادی کشته شده اما ۵۰ هزار البغدادی دیگر یا بیشتر از آن در ادلب باقی مانده است. ادلب هم اکنون میزبان بیش از ۵۰ هزار تروریست تکفیری با افکار و عقاید البغدادی است که تمامی آن ها را واشنگتن به وجود آورده است.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: