نماینده سوری: اجازه نخواهیم داد آمریکا نفت ما را سرقت کند

کدخبر: 2338071

نماینده پارلمان سوریه ضمن انتقاد از تلاش آمریکا برای غارت نفت سوریه، تأکید کرد که ارتش سوریه کنترل کامل میادین نفتی این کشور را به دست خواهد گرفت.

«جمال الزعبی» نماینده پارلمان سوریه به مسئله تلاش نظامیان تروریست آمریکا برای اشغال چاه‌های نفت شرق سوریه واکنش نشان داد.

الزعبی به رادیو «اسپوتنیک» گفت که اظهارات آمریکایی‌ها درباره میادین نفتی سوریه، «صرفا برای حفظ آبروست؛ زیرا این کشور نیروهای خود را [از سوریه] خارج کرده و شمار اندکی از سربازان خود را باقی نگه داشته است».

وی با بیان اینکه این تعداد سرباز آمریکایی نمی‌توانند بر منابع نفتی سوریه تسلط پیدا کنند، تصریح کرد، آمریکا عادت کرده است که منابع سایر ملت‌ها و کشورها را سرقت کند.

این نماینده سوری ادامه داد: «دولت سوریه اجازه تحقق این مسئله را نخواهد داد و حکومت [سوریه]، کنترل کامل اراضی خود را به دست خواهد گرفت».

الزعبی در واکنش به تهدیدهای «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفت: «این تهدیدها صرفا اظهاراتی است که در آمریکا، مصرف داخلی دارد».

اسپر گفته بود که آمریکا با هر گونه تلاش برای بازپسگیری کنترل میادین نفتی سوریه از دست شبه‌نظامیان کُرد مقابله خواهد کرد. آمریکا که در جریان تجاوز اخیر ترکیه به شمال سوریه و مواضع تحت تصرف شبه‌نظامیان کُرد، پشت آنان را خالی کرده بود، این بار برای چپاول نفت سوریه، داعیه ادامه حمایت از آنان را دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به محض آغاز تجاوز ترکیه در شمال سوریه تحت عنوان «چشمه صلح» گفت که «دو کشور (سوریه و ترکیه) دارند بر سر سرزمین با هم می‌جنگند و این ارتباطی به ما ندارد. کُردها الان ایمن‌تر هستند، آنها می‌دانند چطور بجنگند و همان‌طور که گفتم آنها فرشته نیستند.... آنها برای ما جنگیدند، ما پول زیادی دادیم تا آنها کنار ما بجنگند و اشکالی ندارد. عملکردشان وقتی کنار ما جنگیدند خوب بود و وقتی کنار ما نجنگیدند عملکردشان خوب نبود.

الزعبی در ادامه خاطر نشان کرد که «بشار اسد رئیس جمهور چندین بار تأکید کرده که به هیچ شرکت وابسته به هیچ کشوری که در تجاوز به سوریه نقش داشته است، اجازه نخواهد داد در بازسازی این کشور سهیم باشد». این نماینده سوری در پایان تأکید کرد که ارتش سوریه در تمامی خاک این کشور مستقر خواهد شد و به گونه‌ای عمل خواهد کرد که تمام خاک سوریه، یکپارچه باشد. در همین ارتباط، وزارت دفاع آمریکا اخیرا از قصد خود برای ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به سوریه با هدف ادعایی «محافظت از نفت» در این کشور خبر داد و گفت که ایالات متحده قصد دارد با ارسال «تجهیزات نظامی بیشتر» از اشغال میدان نفتی توسط گروه داعش یا دیگران جلوگیری کند.

وجود چاههای نفتی در شرق سوریه برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است. منابع خبری سال گذشته با انتشار تصاویر ماهواره‌ای اعلام کردند که تروریست‌های حاضر در شرق فرات با همکاری آمریکا دست به قاچاق نفت سوریه به ترکیه و عراق زده‌اند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: