خروج امارات از آخرین جزیره یمن؛ آیا حقیقت دارد؟

کدخبر: 2338116

نیروهای یمنی مدعی شدند که امارات از آخرین جزیره یمن در غرب این کشور نیز خارج شد اما دیگر منابع فاش کردند که امارات این جزیره را تحویل نیروهای تحت امر خود داده است.

برخی رسانه‌های یمنی، امروز مدعی شدند که امارات در ادامه خروج از برخی مواضع در غرب یمن، از آخرین جزیره در دریای سرخ نیز خارج شد. اما برخی منابع دیگر، پشت پرده این اقدام را فاش کردند.

سرهنگ «وضاح الدبیش» سخنگوی نیروهای دولت مستعفی یمن امروز به خبرگزاری «شینهوا» گفت، «نیروهای اماراتی امروز و به شکل رسمی، جزیره زقر را تحویل نیروهای گارد ساحلی وابسته به دولت یمن [عبدربه منصور هادی] دادند».

جزیره زقر در ۵۲ مایلی بندر الحدیده در آب‌های غربی یمن در دریای سرخ قرار دارد.

این مقام وابسته به دولت مستعفی یمن گفت که این جزیره تسلیم «طارق محمد صالح» (معروف به طارق عفاش) فرمانده نیروهای موسوم به «نیروهای مقاومت ملی» شده است.

به گفته الدبیش نیروهای اماراتی جزیره را با تجهیزات نظامی از جمله قایق‌های جنگی و شناسایی و دیگر ادوات نظامی آن کامل تحویل داده‌اند.

این مقام یمنی مدعی شد که جزیره زقر آخرین جزیره‌ای بود که اماراتی‌ها در غرب یمن در آن حضور داشتند و پیش از آن جزیره میون در نزدیکی تنگه هرمز را تحویل داده بودند. ۱۵۰۰ نیروی یمنی از گارد ساحلی وابسته به دولت منصور هادی در زقر مستقر شده است.

حقیقت چیز دیگری است

هم‌زمان برخی منابع یمنی گزارش کردند که حقیقت تحویل آخرین جزیره چیز دیگری است.

وبگاه خبری مأرب پرس یمن نوشت: حضور سرتیپ طارق عفاش برادرزاده علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن در جزیره زقر، سوال‌برانگیز شده است. او یکی از بازوهای نظامی امارات در یمن است. منابع مطلع به ما گفتند که امارات این جزیره را به طارق صالح تسلیم کرده؛ کسی که فرمانده نیروهای شبه‌نظامی در جبهه ساحل غربی یمن است.

مأرب پرس نوشت: امارات جزیره را در جنوب دریای سرخ به شکل صوری به گارد مرزی یمن تحویل داد اما مهره خود، طارق صالح را در آنجا گماشت. طارق در سخنانی در این جزیره اعلام کرد که زقر را دو ماه پیش تحویل گرفته و الان کار نیروی گارد ساحلی در آن آغاز می‌شود که محل کار آنان در طول و امتداد مرز آبی غربی یمن از باب المندب است تا الدریهمی در جنوب استان الحدیده. او در ادامه سخنش ابراز امیدواری کرد که محل فعالیت این نیروها تا شهر الحدیده برسد و گفت «ان شاء الله در آینده تا شهر الحدیده».

عربستان و امارات طی سه سال گذشته با چندین عملیات سنگین و با هزاران نیروی نظامی و شبه‌نظامی و با پشتیبانی دریایی آمریکا و فرانسه هم نتوانستند شهر الحدیده در غرب یمن را اشغال کنند.

طارق صالح معروف به طارق عفاش در سخنان خود به تمجید از امارات پرداخت و گفت که پیش ایان هم به این جزیره سفر کرده است.

نیروهای امارات ژوئیه گذشته اعلام کردند که از این جزیره خارج می‌شوند. امارات اعلام کرد که در چارچوب سیاست جدید خود برای کاهش حضور نظامی در یمن از این جزیره و دیگر جزایر یمن خارج می‌شود اما به گفته منابع یمنی، کنترل مناطق را به دست شبه‌نظامیان وابسته به خود داده است.

برای نمونه امارات به بهانه آموزش نیروهای یمنی مقداری از نیروهای خود را در جزایری که از آن خارج شده نگاه داشته است.

ائتلاف سعودی اماراتی در سپتامبر سال ۲۰۱۶ بر جزیره زقر در جنوب دریای سرخ که ۱۸۵ کیلومتر مربع مساحت دارد، کنترل پیدا کرده بودند. جزیره زقر از بزرگ‌ترین جزایر یمن است که در کنار جزیره «حنیش» به دلیل اشراف بر گذرگاه آبی در جنوب غرب یمن، اهمیت راهبردی دارد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: