کدام دولت در این شرایط دوام می‌آورد؟

گزارش میدانی از تغییر فاز اعتراضات عراق به نافرمانی مدنی و فلج‌سازی اقتصاد + گزارش تصویری

کدخبر: 2338486

معترضین در بصره با بستن مسیر ارتباطی شهرک‌های صنعتی، کارمندان و کارگران کارخانه‌های «آهن»، «فولاد»، «سیمان»، «کود» و نیروگاه گازی تولید برق را به خانه‌های خود بازگرداندند تا این مراکز صنعتی نیز تعطیل شوند.

نسیم آنلاین : از ابتدای این هفته شاهد ورود اعتراضات مردم عراق به فاز جدید فلج سازی اقتصادی هستیم. دور جدید اعتراضات از روز جمعه ۳ آبان آغاز شد. در روز نخست جمعیت زیادی به خیابان‌ها آمدند و پایه‌گذار تحصن روزهای بعد شدند. البته ساعات پایانی روز اول مقارن شد با آشوب و ناامنی گسترده که در روزهای بعد، از میزان اقدامات ضدامنیتی و حمله به مراکز نظامی و احزاب سیاسی به میزان قابل توجهی کاسته شد.

فاز دوم اعتراضات از روز شنبه با تحصن در استان‌های مختلف آغاز شد. این فاز به مدت یک هفته تداوم یافت و تا شنبه ۱۱ آبان، استان‌های شیعه‌نشین مرکز و جنوب عراق شاهد تحصن معترضین به وضع موجود بود. اما از روز گذشته معترضین وارد فاز سوم مبارزات خود شدند. در این مرحله، تمرکز معترضان بر فلج‌سازی دولت و اقتصاد این کشور است تا نخست‌وزیر را وادار به استعفا کنند. همزمان پایه‌گذاری و زمینه‌سازی برای اعتصاب عمومی را شدت بخشیدند.

در بغداد، مخالفین دولت عادل عبدالمهدی بزرگراه‌های مهم ارتباطی به جنوب، شرق و غرب کشور را بستند! بزرگراه ارتباطی بغداد به شمال غرب این کشور که زوار ایرانی آن را به «بزرگراه سامرا» و در عراق به نام «سریع الشعلة» مشهور است، در منطقه «الشعلة» و در نزدیکی شهرک صدر توسط مخالفین دولت عادل عبدالمهدی بسته شد.

پل موسوم به «البنوک» که در شمال شرق بغداد قرار دارد و مهم‌ترین مجرای ارتباطی پایتخت با استان دیالی و شهر بعقوبه محسوب می‌شود، دومین نقطه مهم بغداد بود که توسط معترضین مسدود شد. به این ترتیب، عملا کل مسیرهای ارتباطی بغداد به شمال این کشور برای ساعاتی مسدود و عبور و مرور از آن‌ها بسیار مشکل شد.

به این‌ها باید بزرگراه «بغداد الجدیدة» را افزود که در شرق یا جنوب شرقی بغداد قرار دارد و پایتخت را به استان شیعه‌نشین «واسط» و شهر «کوت» متصل می‌سازد. زواری که از مرز مهران به زیارت حرم مطهر امامین کاظمین مشرف می‌شوند یا از کاظمین به مهران بازمی‌گردند، از این بزرگراه عبور می‌کنند.

علاوه بر مسیرهای شمالی، بخش‌های مرکزی و جنوبی بغداد نیز شاهد اخلال در مسیرهای عبور و مرور شهروندان بود. پل منطقه «الشعب» (شمال شرقی بغداد)، پل «شرکت سومو» (شرق بغداد)، مسیر منطقه «زیونه» (شرق بغداد)، خیابان‌های حومه «شهرک صدر» (شمال شرق بغداد) و حاشیه ورزشگاه محلی «الشعب» (شرق عراق) از دیگر مناطقی بود که عبور و مرور را در داخل پایتخت بسیار مشکل کرد. هم‌چنین برای مدت کوتاهی خروجی محله‌ها و مناطق «الامین»، «المشتل»، «العبیدی» در شرق بغداد و میدان عدن در نزدیکی محله کاظمیه (کاظمین) در شمال بغداد نیز به تصرف مخالفین درآمد.

طی روز یکشنبه، بزرگراه جنوبی بغداد موسوم به «سریع الدورة» که پایتخت را به شهرهای حله، نجف و کربلا متصل می‌کند شرایط نسبتا عادی و آرامی را تجربه می‌کرد. اما از نیمه‌شب یکشنبه و بامداد دوشنبه، معترضین با حضور در این جاده مهم ارتباطی و نصب موانع بتونی و سیم خاردار، این مسیر را نیز مسدود ساختند. در همین رابطه تصاویری از «پل مکانیک» (جسر المیکانیک) منتشر شد که در آن، معترضین در آن‌جا تحصن کرده‌‌اند تا بازگشایی این مسیر بسیار مشکل باشد.

موقعیت جغرافیایی جسر المیکانیک در بغداد به صورتی است که نه‌تنها مسیر ارتباطی جنوب به پایتخت را مسدود می‌کند؛‌ بلکه عبور و مرور داخلی در این شهر را نیز بسیار مشکل می‌سازد. همانگونه که مستحضرید، به علت عبور رودخانه دجله از بغداد، این شهر به دو قسمت تقسیم شده که «الکرخ» و «الرصافه» نام دارند. پل‌های ارتباطی ساخته شده بر روی دجله که این دو بخش را به یکدیگر متصل می‌سازند، شریان‌های حیاتی شبکه ارتباطی داخل بغداد محسوب می‌شوند. جسر المیکانیک، در منطقه‌ای است که می‌تواند دو پل بنا شده بر دجله را مسدود سازد و در نتیجه بار ترافیکی فوق العاده‌ای بر پل الجادریه تحمیل سازد.

اما مهم‌ترین اعتراضات در فاز فلج‌سازی اقتصاد، در جنوب این کشور صورت گرفت. در «ناصریه» مرکز استان «ذی قار»، معترضین تمام جاده‌های اصلی شهر مانند پل‌های «النصر»، «الحضارات» و «الزیتون» را تصرف کردند تا عملا عبور و مرور در این شهر غیرممکن یا دست کم بسیار مشکل شود.

در استان مرزی میسان، معترضین جاده ارتباطی به میدان نفتی «المشرح» را تصرف کرده و کارمندان و کارگران را وادار ساختند تا به خانه‌های خود بازگردند. آن‌ها هم‌چنین مسیر ارتباطی به مرز «الشیب» یا «چزابه» را بستند. زائرینی که از مرز شلمچه به زیارت عتبات عالیات مشرف می‌شوند، از این جاده عبور می‌کنند.

اما مهم‌ترین اعتراضات در فاز «فلج‌سازی دولت» در استان بصره صورت گرفت. در بصره، معترضین ابتدا جاده‌های ارتباطی میان «خور الزبیر» و «بندر ام القصر» را تصرف کرده و در ادامه بندر و اسکله ام القصر را به طور کامل تعطیل کردند. ام القصر، تنها بندرگاه دریایی بزرگ عراق محسوب می‌شود. بندر فاو عراق دارای عمق بسیار پایینی است و به همین جهت ظرفیت اندکی برای بارگیری دارد و به همین علت، عمده ترانزیت دریایی عراق از طریق بندر ام القصر صورت می‌گیرد.

هم‌چنین در بصره با بستن مسیر ارتباطی شهرک‌های صنعتی، کارمندان و کارگران کارخانه‌های «آهن»، «فولاد»، «سیمان»، «کود» و نیروگاه گازی تولید برق را به خانه‌های خود بازگرداندند تا این مراکز صنعتی نیز تعطیل شوند.

در ادامه، گزارش تصویری از اقدامات فلج‌ساز روزهای گذشته را مشاهده می‌کنید.

ارسال نظر: