واقعیت‌های جالب از اقتصاد عربستان

کدخبر: 2338564

عربستان از بزرگ‌ترین اقتصادهای عربی و منطقه خاورمیانه است، اما با وجود تلاش‌های این کشور برای فاصله گرفتن از نفت، این کشور هنوز دارای یک اقتصاد کاملا نفتی است.

عربستان از بزرگ‌ترین اقتصادهای عربی و منطقه خاورمیانه است، اما با وجود تلاش‌های این کشور برای فاصله گرفتن از نفت، این کشور هنوز دارای یک اقتصاد کاملا نفتی است.

اخیرا خبر انتشار عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو جنجال زیادی به پا کرده است. با وجود تلاش‌های این کشور برای فاصله گرفتن از نفت، این کشور هنوز دارای یک اقتصاد کاملا نفتی است. در ادامه با حقایقی جالب از اقتصاد این کشور آشنا می‌شوید:

۱-منابع طبیعی

برآورد می‌شود که عربستان دارای ۳۴ تریلیون دلار منابع طبیعی باشد. بخش بزرگی از این منابع به نفت مربوط می‌شود تا جایی که این کشور ۲۰ درصد کل ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد. مس، نقره و فسفات از دیگر منابع طبیعی مهم در این کشور هستند.

۲- آرامکو

شرکت نفت آرامکو که سودآورترین شرکت جهان نیز لقب گرفته است در عربستان قرار دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱۱ میلیارد دلار سودآوری داشت که بالاتر از شرکت هایی چون اپل، گوگل و مایکروسافت بوده است.

۳- نفت

حدود ۹۰ درصد اقتصاد عربستان را بخش نفتی تشکیل می دهد. با این حال تا سال ۱۹۳۸ کسی موفق به کشف نفت در این کشور نشده بود. عربستان در حال حاضر دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان است.

۴- اندازه اقتصاد

عربستان هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ ترین اقتصاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود.

۵- میزان صادرات

با وجود گسترده بودن صادرات نفتی، عربستان جزو ۲۰ کشور اول صادرکنده در جهان نیست بلکه پس از هند در رده ۲۲ قرار گرفته است.

۶- صنایع لبنی

شاید برایتان عجیب باشد اما بزرگ ترین کارخانه تولید محصولات لبنی در این کشور قرار دارد. ۹۵ هزار گاو شیرده در این کارخانه نگهداری می شوند. عربستان روزانه یک میلیارد لیتر شیر تولید می‌کند.

۷- درآمد سرانه

درآمد سرانه در عربستان تا پایان سال ۲۰۱۷ معادل ۵۹ هزار و ۱۷۰ دلار در سال بوده است. این درآمد ۲.۹ برابر کمتر از سرانه درآمدی شهروندان آمریکایی است.

۸- مهاجرت خارجی ها

در حال حاضر شش میلیون تبعه کشورهای خارجی در عربستان مشغول به کار هستند و تخمین زده می‌شود که ۱۵ درصد کل جمعیت این کشور را خارجی ها تشکیل دهند.

۹- نرخ بیکاری

عربستان با وجود اندازه اقتصاد خود یکی از بالاترین نرخ های بیکاری را در منطقه نیز دارد. نرخ بیکاری این کشور در سال ۲۰۱۸ به ۱۲.۹ درصد رسید.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: