آصفی: به اینفانتینو ربطی ندارد

کدخبر: 2339654

دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه به‌واسطه مصاحبه‌ای که هفته گذشته پیرامون میزبانی بازی عراق - ایران کرده بود، مورد هجمه رسانه‌ای جریان معاند واقع شد، به گونه‌ای که وارونه مطرح کردند آصفی در این جنجال سوی حریف را گرفته است.

دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه به‌واسطه مصاحبه‌ای که هفته گذشته پیرامون میزبانی بازی عراق - ایران کرده بود، مورد هجمه رسانه‌ای جریان معاند واقع شد، به گونه‌ای که وارونه مطرح کردند آصفی در این جنجال سوی حریف را گرفته است. به همین بهانه سراغ ایشان رفتیم تا درباره دیدگاهش بیشتر توضیح دهد. وی که هم اینک به عنوان مشاور امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال هم فعالیت می‌کند، در بخشی از صحبت‌هایش به دخالت‌های «جیانی اینفانتینو» در فوتبال ایران اشاره و اظهار کرد رئیس فیفا بیش از آنکه فکر منافع فوتبال ما باشد، به فکر نمایش خودش است. آصفی اعتقاد دارد منابع مالی ما در فدراسیون جهانی فوتبال به صورت کامل بلوکه شده که این عین دخالت سیاست در ورزش است اما عوض حل این مشکل، مرتب شاهد دخالت‌های اینفانتینو در امور فوتبال ایران هستیم.

صحبت‌های شما درباره میزبانی عراق با انتقادات و حملاتی همراه شد. با توجه به وضعیت ناآرام این کشور عربی، علاقه داشتید ایران در بصره بازی کند؟

من از 2 منظر امنیتی و سیاسی درباره میزبانی عراق صحبت کردم. عراقی‌ها به‌خاطر وضعیتی که دارند، خیلی تلاش کردند میزبانی کشورهای مختلف را بگیرند. یادمان نرود که 2 کشور امارات و عربستان دارند تلاش می‌کنند عراق را ناامن کنند. هم پول خرج می‌کنند و هم تلاش می‌کنند بگویند عراق ناامن است. ما هم به لحاظ اینکه عراق همسایه ما است و هم روابط نزدیکی با این کشور داریم، دوست داریم دشمنان عراق ناکام شوند. خیلی روشن است که توطئه‌هایی علیه عراق جریان دارد، بنابراین از لحاظ سیاسی، ترجیح ما این بود در عراق بازی کنیم. حتما جمهوری اسلامی دوست دارد ما در این کشور بازی کنیم ولی در کنار سیاست، موضوع دیگری هم وجود دارد و آن بحث امنیت است. من گفتم ما باید از عراق تضمین بگیریم و با وزارت امور خارجه و سفارتخانه خودمان صحبت کنیم که ا‌گر عراق امنیت کشورش را تضمین کند، بازی کردن در آنجا منعی ندارد اما اگر تضمین ندهد، هیچ کس موافق این نیست که تیم‌ملی کشورمان در عراق ناامن بازی کند. به هرحال AFC و ارگان‌های برگزار‌کننده مسابقه تشخیص داده‌‌اند این دیدار در کشور دیگری برگزار شود.

چرا خود ایران به‌خاطر همین ناآرامی عراق نامه‌ای نزد تا در کشور دیگری بازی کند؟

ایران گفت‌وگوهای نزدیک و زیادی با عراقی‌ها داشت. حتی یک تیم را فرستاد تا از نزدیک وضعیت این کشور را بررسی کند. وقتی بررسی کردند احساس کردند شرایط بازی کردن در عراق ۵۰-۵۰ است. بحث این است اگر عراق می‌توانست با شرایط موجود در کشورش از ایران میزبانی کند، دست ما بازتر و قوی‌تر بود و می‌گفتیم وقتی عراق توانسته از ایران میزبانی کند، پس سعودی‌ها هم می‌توانند در ایران بازی کنند. درواقع صحبت من از بازی کردن در عراق این بود که AFC را مجاب کنیم سعودی‌ها را برای برگزاری مسابقات به ایران بکشاند.

بعضی از دوستان که انتقادی هم داشتند اگر این صحبت‌های من را بشنوند حتما تجدیدنظر خواهند کرد.

بازی ایران - عراق در اردن برگزار خواهد شد، نظرتان درباره میزبانی این کشور چیست؟

مسافت برای ما دورتر می‌شود. عراق کشور نزدیک به خودش را انتخاب کرده است. شاید عراقی‌ها احساس کردند اگر کشورهایی مثل امارات و قطر را به عنوان محل برگزاری مسابقه انتخاب کنند تماشاگران ایرانی بیشتر به ورزشگاه می‌آیند و این به نفع ایران و به ضرر آنهاست. طبیعی است کشوری مثل اردن را انتخاب کنند که به نفع‌شان باشد. رابطه کشور ما با اردن عادی است و عراق خواسته از شرایط میزبانی بخوبی استفاده کند.

بحث میزبانی در کشور سوم شد؛ چرا دیپلماسی ورزشی ما برابر سعودی‌ها در این چند سال ضعیف عمل کرده است؟ اینکه ما نتوانسته‌ایم از قدرت‌مان استفاده کنیم و سعودی‌ها را به ایران بکشانیم.

عربستانی‌ها تا می‌توانند پول خرج می‌کنند. طبیعی است امکانات مالی ما به اندازه این کشور نیست. پولی هم که داریم فیفا و ارگان‌های بین‌المللی فوتبال بلوکه کرده‌اند در حالی که باید با آمریکایی‌ها صحبت می‌کردند تا این پول‌های بلوکه به ایران داده شود. فیفا ادعا می‌‌کند فوتبال سیاسی نیست. خب! بلوکه کردن پول‌های ما یک اقدام سیاسی است. نمی‌شود نگاهی دوگانه و تبعیض‌آمیز داشت. فیفا باید مقابل سیاست آمریکا بایستد اما تا به حال این کار را نکرده است.

تمهیداتی نیندیشیده‌ایم که حداقل از این به بعد سعودی‌ها مجبور شوند برای انجام مسابقات به ایران بیایند؟

فدراسیون در زوریخ و در سطح آسیا صحبت کرده تا بتوان این عمل را انجام داد اما تا به امروز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. فعلا پول سعودی‌ها بیشتر از ما است.

مشکلات مالی تا حدی است که سرمربی تیم‌ملی با وجود اینکه تنها یک هفته تا بازی حساس ما با عراق باقی مانده غایب بود و خبری از او نبود.

دوستان در فدراسیون درصدد رفع این مشکلات هستند، البته دولت باید به تیم‌های فوتبال ما کمک مالی کند، به هرحال پول‌های بلوکه آنها داده می‌شود و تا ابد که تحریم‌ها باقی نمی‌ماند. کاش دولت 20-10 میلیون دلار به فدراسیون بدهد. با توجه‌ به هزینه‌هایی که دولت می‌کند، این مقدار مبلغ بالایی نیست. پیش از اینکه مشکلات ما ربط پیدا کند به اینکه ما بی‌پول هستیم، بازمی‌گردد به اینکه نمی‌توانیم منابع مالی را درست مدیریت کنیم. با ساماندهی و برنامه‌ریزی درست می‌شود این مشکلات مالی را رفع کرد.

اینفانتینو در صحبت‌های اخیر خود اعلام کرد بزودی به ایران سفر می‌کند تا در کنار بانوان به تماشای بازی‌های لیگ بنشیند. این یعنی فشار فیفا موجب شده است بانوان برای لیگ هم به استادیوم بیایند یا خود فدراسیون هم قصد انجام این کار را دارد؟

اگر شرایط ورزشگاه ها را به گونه‌ای فراهم کنیم که خانم‌ها هم بتوانند بیایند، اقدام بدی نیست. بانوان هم نیمی از جامعه هستند. بازی با کامبوج در استادیوم حضور داشتم و خیلی رفتار متمدنانه‌ای هم از خانم‌ها دیدم. اما اینفانتینو بهتر است به جای اینکه برای بازی‌های داخلی که به او مربوط نیست فشار بیاورد، به فکر پول‌های بلوکه ما باشد تا این نمایش‌های سیاسی.

سؤال آخر؛ گفته می‌شود تا پایان سال 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس خصوصی می‌شوند، به نظر شما شدنی است؟

بعید می‌دانم، بیشتر شبیه یک شوخی است.

«روزنامه وطن امروز»

ارسال نظر: